H Haas84 skrev:
Inte alltid lätt att styra helt när man ska köpa och sälja. Tidigare hade huset/lgh antagligen gått dyrare.

Blir de helt rörligt?
Själv lutar det åt 65% rörligt och 35% bundet på 2 år. Mest för att känna någon form av trygghet. Sen om 2 år är för kort tid visar sig till sommaren 2024
Nej det är sant ;) antagligen 100% rörligt eller 66% rörligt 0ch 33% på 2 år , okej vilken ränta fick du ?

L Boba93 skrev:
Vi har också precis köpt hus, vi tog 50% bundet 1år och 50% på 3år.
Okej vilka räntor fick ni ?

H Himle_peter skrev:
Rörligt , 2,27
2år , 3,81
3år , 4.03
Kolla Sbab som är billigare än det där.

Appendix Appendix skrev:
Kolla Sbab som är billigare än det där.
Är på sbab jag får det

• Ledsen
Appendix
  • Laddar…
H Himle_peter skrev:
Är på sbab jag får det
Aj då.
Jag skulle säga att om man ska binda eller inte beror på den ekonomi man har.
Räntan som bankerna erbjuder för att binda är ju en försäkring. Där man kan säga att man kommer betala en premie för att ha ett maxtak på vad kostnaden kan bli. Nackdelen är ju att man betalar det som banken tror är max.

om ni har en ekonomi som stabil. Två inkomster. Då skulle jag köra rörligt. Tåget har gått för tjäna på bundet.

är ni däremot på marginalen med ekonomin kan ni binda. Men det är ju en kostnad som sagt.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Aj då.
Räntan som bankerna erbjuder för att binda är ju en försäkring. Där man kan säga att man kommer betala en premie för att ha ett maxtak på vad kostnaden kan bli. Nackdelen är ju att man betalar det som banken tror är max.

om ni har en ekonomi som stabil. Två inkomster. Då skulle jag köra rörligt. Tåget har gått för tjäna på bundet.

är ni däremot på marginalen med ekonomin kan ni binda. Men det är ju en kostnad som sagt.
Tack för svaret , ja tänker lite så med men känns som att det blir största delen rörligt iaf (y)

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Aj då.

Att man betalar en premie är inte riktigt sant. Har offererat mängder med kunder räntor och ofta tog vi en lika stor eller lägre marginal på 3 eller 5 års bindningstid för då hade vi kunderna hos oss de åren, tillsammans med deras pension- och barnsparande samt att vi slapp allt snack om ny rabatt annars byter jag bank varje år när den rörliga rabatten gick ut.

Det tyngsta argumentet för att få lägre ränta är att du lägger allt ditt sparande hos den banken imo.

• Gilla
Himle_peter och 1 till
  • Laddar…
M mlb88 skrev:
Har offererat mängder med kunder räntor och ofta tog vi en lika stor eller lägre marginal på 3 eller 5 års bindningstid
Det var inte du som tog riskpremien, det var någon annan. Sen la du på ditt pålägg på den premien.

Nyfniken Nyfniken skrev:
Det var inte du som tog riskpremien, det var någon annan. Sen la du på ditt pålägg på den premien.
Ja det har du rätt i, jag tolkade fel.

H Himle_peter skrev:
Nej det är sant ;) antagligen 100% rörligt eller 66% rörligt 0ch 33% på 2 år , okej vilken ränta fick du ?
3,53% på 2år.
Just nu, men lånet hoppar i gång 1 Juli så får se om banken kan hålla det till dess.

H Haas84 skrev:
3,53% på 2år.
Just nu, men lånet hoppar i gång 1 Juli så får se om banken kan hålla det till dess.
Okej får hoppas det (y)

H Himle_peter skrev:
Okej vilka räntor fick ni ?
2,72 och 3,47

• Gilla
Himle_peter
  • Laddar…
H Haas84 skrev:
3,53% på 2år.
Du bör ha fått ett bindande låneerbjudande/offert där det framgår vilka räntor respektive löptid har samt hur länge erbjudandet är giltigt.

Håller inte bankmannen/kvinnan det så tar du det med chefen.

Det har väl genom historien visat sig i längden varit böst att ha rörligt.
Att tajma in nått års bindning nu som är högre än rörligt eller vänta nptt pr och då har räntan stigit på rörligt till samma men binda är ännu dyrare känns lika svårt som att tajma in dippar och toppar på aktiemarknaden.
Binda sina räntor kan ses son en tjänst banken säljer till er och oftast en bättre att för för dom än oss kunder.

Jag kör rörligt ändå i graven (y)

M mlb88 skrev:
Du bör ha fått ett bindande låneerbjudande/offert där det framgår vilka räntor respektive löptid har samt hur länge erbjudandet är giltigt.

Håller inte bankmannen/kvinnan det så tar du det med chefen.
Nej. Eftersom räntorna inte sätts för än på tillträdesdagen så ger inte banken ett fast erbjudande nu.
Vill man binda redan nu måste man köra en räntesäkring. Det tar banken extra för. Alltså ett påslag på räntorna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.