Nissens
Maskintok skrev:
[bild]
det fanns 6 st för 25 år sedan.. 2 kvar.
betydligt fulare än TS tallar.. Men är kvar för fåglar mm skull.
gick ut i stormen och tog bilden...
Nu har ju TS redan problem med att rätt stora grenar trillar ner, så det finns redan ett problem.
De träden du har där hade jag troligen tagit ner eftersom de skräpar ner en del. Men det är ju mer en smaksak.

P
Nissens Nissens skrev:
Nu har ju TS redan problem med att rätt stora grenar trillar ner, så det finns redan ett problem.
De träden du har där hade jag troligen tagit ner eftersom de skräpar ner en del. Men det är ju mer en smaksak.
Nä det är upp till TS.
TS ställde fundering över om de var döende eller skadade.. Därav en fara.. det är de inte.

• Gilla
gaia
  • Laddar…
Nissens
Maskintok skrev:
Nä det är upp till TS.
TS ställde fundering över om de var döende eller skadade.. Därav en fara.. det är de inte.
Så du såg inte bilden på grenarna som fallit ned, och TS oro över att någon kan bli skadad?

Satsuki
Förra stormen fick parkeringen vid livsmedelsaffären spärras av eftersom en gigantisk björk stod och vinglade i vi den.
Pratade m ägaren som berättade att en arborist hade ”besiktigat” hans björkar för bara några månader sedan och kommit fram till att denna var frisk och fin.
Problemet nu var att mjuk, genomblöt mark och stort vindfång (ovanligt grenig krona även utan löv) blir ett fenomenalt bra vindfång så hela björken vippade som en lös tand.

Och med det vill jag ha sagt att arborister är bra men vet inte allt och kan inte se framtiden.

Har man stora träd på tomten inom bebyggt område bör man nog iaf göra en riskbedömning - vad händer om trädet trillar och hur sannolikt är det att det trillar?
Om trädet krossar ett hus kanske man ska ta bort det oavsett sannolikhet vara just för att konsekvensen kan bli så förödande? Det var många träd nära hus som försvann efter Gudrun här nere - eftersom folk förstod hur illa det kan bli med jätteträd uppåt vindriktningen nära hus….

Man nu ska också ta i beaktande att träd kan bli väldigt svåra att ta bort om de blir för stora. Vet en stor tall som växer snett över en sommarstuga. För att ta bort det skulle man behöva en gigantisk lyftkran som håller trädet från huset när man kapar. Hade varit lättare att ta det för 20 år sedan då det var mycket mindre, eller för 40 år sedan när det började växa riktigt snett….

Redigerat:
  • Gilla
Teseri och 2 till
  • Laddar…
P
Nissens Nissens skrev:
Så du såg inte bilden på grenarna som fallit ned, och TS oro över att någon kan bli skadad?
Jo det gjorde jag.
Och jag skrev också svar på varför och hur man löste detta utan att fälla om de inte ville detta själva, eller hur?

• Gilla
anderslofwall och 2 till
  • Laddar…
P
Satsuki KristinaRT skrev:
Förra stormen fick parkeringen vid livsmedelsaffären spärras av eftersom en gigantisk björk stod och vinglade i vi den.
Pratade m ägaren som berättade att en arborist hade ”besiktigat” hans björkar för bara några månader sedan och kommit fram till att denna var frisk och fin.
Problemet nu var att mjuk, genomblöt mark och stort vindfång (ovanligt grenig krona även utan löv) blir ett fenomenalt bra vindfång så hela björken vippade som en lös tand.

Och med det vill jag ha sagt att arborister är bra men vet inte allt och kan inte se framtiden.

Har man stora träd på tomten inom bebyggt område bör man nog iaf göra en riskbedömning - vad händer om trädet trillar och hur sannolikt är det att det trillar?
Om trädet krossar ett hus kanske man ska ta bort det oavsett sannolikhet vara just för att konsekvensen kan bli så förödande? Det var många träd nära hus dom försvann efter Gudrun här nere - eftersom folk förstod hur illa det kan bli med jätteträd uppåt vindriktningen nära hus….

Man nu ska också ta i beaktande att träd kan bli väldigt svåra att ta bort om de blir för stora. Vet en stor tall som växer snett över en sommarstuga. För att ta bort det skulle man behöva en gigantisk lyftkran som håller trädet från huset när man kapar. Hade varit lättare att ta det för 20 år sedan då det var mycket mindre, eller för 40 år sedan när det började växa riktigt snett….
framförallt så är veden på trycksidan utsatt för tjur.. Och det påverkar brytmånen..
Medans på dragsidan så är veden med glesa årsringar mer flexibel.

björkar är inte att föredra när de har passerat 45 års åldern...
Det är inte som kvinnor eller kärlek..
De blir inte ljuvligare med åren... :crysmile:;)

• Gilla
  • Haha
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
harry73
Maskintok skrev:
Nä det ser ut som asp eller ask.. :thinking:
gula fläckarna är svampar och brukar finnas på asp... :thinking:
150 år gammal bok enligt artikeln

P
harry73 harry73 skrev:
150 år gammal bok enligt artikeln
Vilken artikel?
Jag såg bara bilden.. :thinking:

Alfredo Alfredo skrev:
Det kan nog sluta med allt från småskador till mer katastrofal ödeläggelse. Detta är inte ens en månad sedan.

[bild]

[länk]
Det där var en dålig jämförelse. Ett flera gånger större lövträd utan löv. Rummet där det slagit ner ser dessutom inte ut att ha en normaldimensionerad takkonstruktion.

Jag har stora tallar som står på ett berg 10 m norr om mitt hus. Sovrummet är närmast träden. I natt blir det vindbyar med upp till 20 m/s från norr. Jag kommer sova gott. Däremot lär det bli en del skräp att sopa på uteplats och uppfart imorgon.

• Gilla
Arborists_sthlm
  • Laddar…
Satsuki
H Hasse C skrev:
Det där var en dålig jämförelse. Ett flera gånger större lövträd utan löv. Rummet där det slagit ner ser dessutom inte ut att ha en normaldimensionerad takkonstruktion.

Jag har stora tallar som står på ett berg 10 m norr om mitt hus. Sovrummet är närmast träden. I natt blir det vindbyar med upp till 20 m/s från norr. Jag kommer sova gott. Däremot lär det bli en del skräp att sopa på uteplats och uppfart imorgon.
Retorisk fråga: hade du sovit lika gott om det var grannens hus som stod nedom vindriktningen och det sov två barn i sovrummet närmast tallen?

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
P
H Hasse C skrev:

H Hasse C skrev:

Dessutom är en 150 år gammal bok en stor skillnad i vikt när den kommer farande än en 150 år gammal tall..

om det nu inte är typ bibeln vi diskuterar..
För den är inte skön att få på sig... :crysmile:;)

• Gilla
pappel och 1 till
  • Laddar…
P
Satsuki KristinaRT skrev:
Retorisk fråga: hade du sovit lika gott om det var grannens hus som stod nedom vindriktningen och det sov två barn i sovrummet närmast tallen?
beror på..
själva trädet hade inte oroat mig.. däremot markens förhållanden kan vara av mer oro..
samtidigt så kan trädet klara 100.år till..

Men troligen så hade jag fällt tallen för att slippa fundera..

• Gilla
EvertL
  • Laddar…
H Hasse C skrev:
Det där var en dålig jämförelse.
Det är värre än så. Det var ingen jämförelse alls. Inte ett försök till jämförelse heller.

Det var däremot ett försök att besvara frågan "Och vad händer egentligen om ett träd faller på ett hus?" och uppenbarligen kan det jag visar med bilden hända "när ett träd faller på ett hus" om vi nu inte tror att bilden är fejkad. Sen skrev jag även att det bara kan bli "småskador". Och givetvis allt där emellan beroende på trädets storlek, hur det faller och hur det träffar.

• Gilla
tveksamt och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.