35 067 läst ·
176 svar
35k läst
176 svar
Bör vi ta ner våra fantastiska tallar?
Behåll. Träd på tomten är underbart. Det finns inget tråkigare än nya bostadsområden där det inte hunnit växa upp några träd eller buskar.
Frågan är då om det är farligt. Jag vågar resonera mig fram till att det inte är det. En gren knäcks inte bara rakt av och faller ner. Håll lite koll efter blåsiga dagar eller om det är mycket snö. Parkera om möjligt inte under trädet om du vill undvika bucklor på bilen.
Och vad händer egentligen om ett träd faller på ett hus? Jag tror inte att det totalt krossar huset och allt som finns i det. Snarare att det lägger sig över huset och knäcker några pannor eller i värsta fall en takbjälke. Särskilt med era träd med stor krona och mycket grenar. Dvs väldigt liten risk att skadas om man befinner sig i huset.
Sedan skulle det såklart innebära en del jobb men så länge träden är friska skulle jag behålla dem, helt klart.
Frågan är då om det är farligt. Jag vågar resonera mig fram till att det inte är det. En gren knäcks inte bara rakt av och faller ner. Håll lite koll efter blåsiga dagar eller om det är mycket snö. Parkera om möjligt inte under trädet om du vill undvika bucklor på bilen.
Och vad händer egentligen om ett träd faller på ett hus? Jag tror inte att det totalt krossar huset och allt som finns i det. Snarare att det lägger sig över huset och knäcker några pannor eller i värsta fall en takbjälke. Särskilt med era träd med stor krona och mycket grenar. Dvs väldigt liten risk att skadas om man befinner sig i huset.
Sedan skulle det såklart innebära en del jobb men så länge träden är friska skulle jag behålla dem, helt klart.
Det kan nog sluta med allt från småskador till mer katastrofal ödeläggelse. Detta är inte ens en månad sedan.H Hasse C skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.aftonbladet.se/nyheter/...ade-rakt-in-i-seniorlagenheten-helt-demolerat
Ingen tall dock! Vissa lövträd och gran faller lätt om det blåser friskt.
Och enda risken jag ser är väl att tallen "släpper" grenar vid extrem blåst, som de ju gör.
Har hänt på min tomt flera gånger. Men att de rasar, aldrig.
Och enda risken jag ser är väl att tallen "släpper" grenar vid extrem blåst, som de ju gör.
Har hänt på min tomt flera gånger. Men att de rasar, aldrig.
Jag gissar inte, jag vet att de inte är kassaskåpssäkra.
Har själv röjt upp resterna i mitt föräldrahems trädgård efter en stor, frisk tall som knäcktes av en mycket kraftig vindby i samband med ett åskväder.
Har själv röjt upp resterna i mitt föräldrahems trädgård efter en stor, frisk tall som knäcktes av en mycket kraftig vindby i samband med ett åskväder.
Nä det ser ut som asp eller ask..Huddingebo skrev:
gula fläckarna är svampar och brukar finnas på asp...
De är inte alls skyddade ute i skogen, om det är överståndare du tänker på.Maskintok skrev:
Jag har egen skog så jag har bra koll på det. Hade dessa stått i skogen så hade de åkt ut i nästa avverkning och man hade låtit nya överståndare ta över.
Men nu står dessa träden inte i skogen, så det är än större anledning att ta ned dem. Det är ju inga trädgårdsträd direkt.
Nej inte överståndare.Nissens skrev:
De är inte alls skyddade ute i skogen, om det är överståndare du tänker på.
Jag har egen skog så jag har bra koll på det. Hade dessa stått i skogen så hade de åkt ut i nästa avverkning och man hade låtit nya överståndare ta över.
Men nu står dessa träden inte i skogen, så det är än större anledning att ta ned dem. Det är ju inga trädgårdsträd direkt.
Om du nu har egen skog så borde du veta att grovkvistiga och grova tallar är skyddade inom skogsbruket, då dessa är hem åt många fåglar och viktiga för fåglar att kunna bygga bon i.
samt inte är så vanliga i produktionsskog.
att de står i en trädgård gör det ännu viktigare att de får stå.
varje av dessa kommer gynna många fåglar och binda co2, vilket är minst lika viktigt i tätort som i skogsmark.
överståndare är frötall mm.
De har inget med dessa att göra.
Jag råkar ha en hel del tallskog, och visst tar man ut stora tallar, vilka oftast är överståndare. Det är ju inte ekonomiskt försvarbart att ta ut dem separat eftersom de av naturliga skäl är utspridda på marken - så oftast åker de ut med vanlig avverkning.Maskintok skrev:
Det jag tänker på med just dessa två tallarna i TS fall är att träden verkar stå ensamma, vilket betyder stt vinden kommer åt dem illa, och grenar har bevisligen redan börjst trilla ned. En vacker dag skadas någon, och då lär ingen av trädkramarna här känna något ansvar för det…
Hade de stått i skogen hafde ingen brytt sig, men i en trädgård och vid en väg som man ser på bilderna så är det bara onödigt att ha kvar dem.
Är det?Nissens skrev:
Jag råkar ha en hel del tallskog, och visst tar man ut stora tallar, vika oftast är överståndare. Det jag tänker på med just dessa två tallarna i TS fall är att träden verkar stå ensamma, vilket betyder stt vinden kommer åt dem illa, och grenar har bevisligen redan börjst trilla ned. En vacker dag skadas någon, och då lär ingen av trädkramarna här känna något ansvar för det…
Hade de stått i skogen hafde ingen brytt sig, men i en trädgård och vid en väg som man ser på bilderna så är det bara onödigt att ha kvar dem.
Ja enligt dig..
Jag har gett mina tallar många chanser..
Och inte har de fått blivit fällda för att grenar gått av inte..
Trädet som länkas in ovan som föll på ett ålderdomshem var inte en vanlig tall utan en 150 år gammal bok. Lite skillnad på träd och träd.
Med det sagt hade vi en gammal björk som gick i backen i förra stormen här hemma. Några björkar som står kvar kommer vi fälla vid tillfälle då de förmodligen också är lite halvdana som den som föll. Men vi tänker inte plantera något litet futtigt fruktträd som inte blir mer än två meter utan siktar på något som med tiden kan bli en 25-35m ungefär.
Med det sagt hade vi en gammal björk som gick i backen i förra stormen här hemma. Några björkar som står kvar kommer vi fälla vid tillfälle då de förmodligen också är lite halvdana som den som föll. Men vi tänker inte plantera något litet futtigt fruktträd som inte blir mer än två meter utan siktar på något som med tiden kan bli en 25-35m ungefär.
@windestal : Gör som du vill. Tallar kan stå hur länge som helst eller ramla ner imorgon, men det är mer sannolikt att dom står kvar. Om du uppskattar träden och det inte finns något särskilt skäl att dom skulle falla så behåll dom.
Jag har själv tagit ner tallar, tre st vid förra huset som alla var 130 år gamla och en jättetall vid nuvarande hus som var 200år gammal.
Resultat: Förutom barr som letar sig in överallt, mjukare grönare gräsmattor, frodigare trädgård, behöver inte rensa hängrännor, gräsklipparen låter inte som en kulspruta och inga grenar kommer nerdimpande i tid och otid.
Om du tar ner tallen så stubbfräs direkt.
Jag har själv tagit ner tallar, tre st vid förra huset som alla var 130 år gamla och en jättetall vid nuvarande hus som var 200år gammal.
Resultat: Förutom barr som letar sig in överallt, mjukare grönare gräsmattor, frodigare trädgård, behöver inte rensa hängrännor, gräsklipparen låter inte som en kulspruta och inga grenar kommer nerdimpande i tid och otid.
Varför då?BigR skrev:
@windestal : Gör som du vill. Tallar kan stå hur länge som helst eller ramla ner imorgon, men det är mer sannolikt att dom står kvar. Om du uppskattar träden och det inte finns något särskilt skäl att dom skulle falla så behåll dom.
När man kan göra högre stubbe, barka och låta vara något år.. Sedan få sig fin kådved till kaminen eller pannan..