Jag hade takspolarna här och de tvättade taket men när jag skulle upp och kolla rännorna såg jag detta:
Skadade betongpannor på ett tak med synligt hål i en av pannorna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Två betongpannor ser ut såhär bör dessa bytas?

Ja, för även om det möjligen ligger en panna under hålet också, så kommer den snart att spricka och då riskeras ju läckage.

• Gilla
Johan190123
  • Laddar…
lopec
Hur ställer sig forumet till takfogningsmassa?

HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Ja, för även om det möjligen ligger en panna under hålet också, så kommer den snart att spricka och då riskeras ju läckage.
Ja de skulle stå för byte av trasiga pannor och jag känner att de har missat detta..

Ser ut som pannan under/nedanför också är sprucken.
Hur gamla är takpannorna?

A AndersS skrev:
Ser ut som pannan under/nedanför också är sprucken.
Hur gamla är takpannorna?
Detta är precis vid överlappningen! ”Sprickan” är där de fästes i varandra

Jag tycker pannorna ser slut ut.

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
Instämmer. det var därför jag frågade om åldder.

J Johan190123 skrev:
Detta är precis vid överlappningen! ”Sprickan” är där de fästes i varandra
Men överlappningen tycker jag är ett steg till höger i bilden, dvs överlappning för pannrad vågrätt., där hålet finns ser det ut att också vara en längsgående spricka i båda pannorna, dvs en lodrät spricka i båda pannorna.

• Gilla
M95
  • Laddar…
Rickard.
A AndersS skrev:
där hålet finns ser det ut att också vara en längsgående spricka i båda pannorna, dvs en lodrät spricka i båda pannorna.
Det måste väl vara skarven mellan pannorna du ser, instämmer om att pannorna ser rätt trötta ut. Byt ut om du har extrapannor eller täta med takfog och börja planera för ett takbyte (säkert ingen panik)

Vi tänker väl takbyte inom en 5 årsperiod, huset är byggt 85!

Rickard. Rickard.ag skrev:
Det måste väl vara skarven mellan pannorna du ser, instämmer om att pannorna ser rätt trötta ut. Byt ut om du har extrapannor eller täta med takfog och börja planera för ett takbyte (säkert ingen panik)
I så fall är det enkelkupig betongpanna om det finns, är det dubbel så finns en längsgående spricka där hålet är.
Titta längst uppe till höger så ser du pannskarv, men ts får förklara.

Hålet är vid överlappning av två pannor dvs där panna ett sätts i panna två!

J Johan190123 skrev:
Hålet är vid överlappning av två pannor dvs där panna ett sätts i panna två!
Jo det ser jag att det är. Men du har också en spricka som börjar ovanför hålet och fortsätter ned i pannan under/nedanför, den syns tydligt i bilden. Så båda de pannorna i bild behöver bytas.

Om det är en skarv, är det inte en skarv till uppe i högra hörnet av bilden. Eller lurar vinkel på bilden så att det man ser till höger är en pannock?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.