Vi har just bytt fönster i delar av huset och satte då in en dubbel fönsterdörr med en karmbredd på ca 190cm. Beställde allt genom våra snickare, som tidigare bytt andra fönster i huset, samt en altandörr.

Jag har nu jättesvårt för att acceptera speglingen i glaset på de nya dörrarna. Fönstren är som vanliga fönster men i dörrarna ser det ut som lustiga huset när det är mörkt och det blir speglingar. Det ser liksom böljande/vågigt ut...

Varför är det såhär tro? Är det någon billighetsvariant?

 
Troligtvis för att det är härdat glas (säkerhetsglas) Det måste det vara i en helglasad altandörr. Det är rullvågor som bildas vid härdningen.
Jag tror dock inte att det syns på samma sätt i dagsljus.
Normalt betraktningsavstånd på glas ligger runt tre meter. Du ska stå och titta på det rakt framifrån i dagsljus på 3 meters avstånd. Dock inte i direkt solljus. Du får inte heller använda någon annan belysning för att förstärka rullvågorna.
Syns det om du följer dessa kriterier så är du en bit närmare en godkänd reklamation.
Dock kan man mäta upp med hjälpmedel om rullvågorna är så pass stora att det faller utanför normerna.
 
S s97danl skrev:
Troligtvis för att det är härdat glas (säkerhetsglas) Det måste det vara i en helglasad altandörr. Det är rullvågor som bildas vid härdningen.
Jag tror dock inte att det syns på samma sätt i dagsljus.
Normalt betraktningsavstånd på glas ligger runt tre meter. Du ska stå och titta på det rakt framifrån i dagsljus på 3 meters avstånd. Dock inte i direkt solljus. Du får inte heller använda någon annan belysning för att förstärka rullvågorna.
Syns det om du följer dessa kriterier så är du en bit närmare en godkänd reklamation.
Dock kan man mäta upp med hjälpmedel om rullvågorna är så pass stora att det faller utanför normerna.
Tusen tack för ditt svar!
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.