Hur mycket du får låna till huset bestäms av husets värde och ditt hushålls ekonomi. Vissa banker har en maxgräns för hur mycket du får låna i förhållande till din inkomst, andra inte. Här går vi igenom bankernas principer för att ge bolån och hur du gör för att få så billigt bolån som möjligt.

Du kan läsa artikeln här: Bolån – så resonerar banken
 
Bytte precis till SBAB då jag tröttnat på att förhandla om ränterabatten varje år. Senaste gången fanns det inte ens någon att prata med, den nya räntan presenterades efter man fyllt i ett formulär på internetbanken. Tack och hej.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Också en av anledningarna till att jag valde SBAB. Däremot tycker jag personligen att det är knepigare med SBAB när det gäller annat, exempelvis höjning av bolån, där de förlitar sig till stor del på statistik i området för att räkna ut värdet på huset...
 
  • Gilla
lundq
  • Laddar…
L lundq skrev:
Bytte precis till SBAB då jag tröttnat på att förhandla om ränterabatten varje år. Senaste gången fanns det inte ens någon att prata med, den nya räntan presenterades efter man fyllt i ett formulär på internetbanken. Tack och hej.
Vi bytte till SBAB för något år sedan av exakt samma skäl som ovan. Otroligt irriterande att behöva förhandla ränta varje år (vi har haft SEB tidigare). Och när SBAB dessutom erbjöd 0,4% lägre ränta än vår gamla bank så var det liksom inget att fundera på. Då var vi ändå kunder sedan 25 år i SEB och fästmön hade dessutom jobbat på SEB i 13 år…
 
  • Gilla
lundq och 1 till
  • Laddar…
Jag har lagt in en påminnelse varje år om att maila till banken (LF) och påminna dem om att förlänga ränterabatten. Oerhört irriterande men så verkar vara standard.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.