2 147 läst ·
38 svar
2k läst
38 svar
Bolån och bankernas övervinster
O skrev:
Jag svarade på påståendet från Heimlaga:O skrev:
Ingen. Men det finns heller ingen lag som ger oss rätten att inte anlita bank.
Tvånget är inte uttryckligt i en enda lag utan en följd av kombinationer av lagar och krav.
Det är väl en följd när myndigheter kräver elektronisk betalning. T.ex. av skatt och för RUT & ROT.
Samt penningtvättlagens krav på spårbarhet är inget krav på bank, men i praktiken blir det nog effekten.
Ungefär som att det inte finns någon lag som tvingar oss att använda pengar som betalmedel. Utom vid inbetalning till myndigheter, som bara tar SEK. Vill någon sälja en cykel till en person i utbyte mot rent guld eller Bitcoin, så är det helt lagligt så länge båda parter är överens om detta.
När medborgare genom lag åläggs att anlita tjänster vars leverantörer fritt får bestämma priset i syfte att öka sin egen vinst, då är det inte längre fri kapitalism.
Då är det feodalism!
Socialförsäkringen (som f.ö. inte är en försäkring, utan ett antal olika trygghetssystem) är inte en försäkring, trots namnet. Och den drivs inte av försäkringsbolag, utan av staten. Den som vill hävda att socialförsäkringen är en försäkring får väl då i konsekvensens namn även hävda att polisen, försvaret och sjukvården (bland andra offentliga verksamheter) också är försäkringar.
Jag skrev även i mitt inlägg att det förvisso är praktiskt omöjligt att leva utan bankkonto. Poängen var att det påstods vara lagfäst att man måste ha bankkonto och försäkringar. Och det är inte korrekt, med undantag då för trafikförsäkringen.
Än sen? Precis som ett flertal andra försäkringar (bilförsäkring, hemförsäkring, & villaförsäkring t.ex.) omfattar socialförsäkringen ett antal olika delar, försäkringar.H hhallen skrev:
Än sen? Staten kan ses som Sveriges största försäkringsbolag.H hhallen skrev:
Nej inte alls. Det är helt olika saker.H hhallen skrev:
- Socialförsäkringen bygger på individuellt inbetalade premier där försäkringsbeloppet (exvis sjukpenningen, arbetsskadeförsäkringen, pensionen & föräldraförsäkringen) är relaterat till den inbetalda premiens storlek. Det finns direkt, lagstadgad koppling mellan premien som betalas in och beloppet som betalas ut.
- Polisen och sjukvården fungerar helt annorlunda. De tillhandahåller behovsbaserade individuella tjänster lika för alla enligt en ren solidaritetsprincip. Man får inte bättre skydd av polisen eller lyxigare förlossningsvård för att man har haft en hög inkomst och betalat mycket skatt. Tjänsterna fördelas efter behov, inte efter tidigare inbetalningar.
- Försvaret är överhuvudtaget ingen individuell service och kan heller inte kopplas till en försäkringspremie,
Både i Finland och i Sverige är det summan av väldigt många lager som gör det omöjligt att leva utan att anlita en bank och utan att anlita försäkringsbolag.H hhallen skrev:Intressant... jag vet att det är obligatoriskt med trafikförsäkring, men jag skulle gärna vilja veta om det finns andra försäkringar som vi enligt lag är tvungna att ha. Och jag skulle också vilja veta vilken lag som tvingar oss att anlita en bank.
Att det i praktiken är omöjligt att leva utan att ha ett bankkonto är en annan sak.
Försök driva ett enmansföretag utan bank och utan företagarförsäkring så skall du få se!
Försök få en anställning där arbetsgivaren betalar din lön kontant i handen! Arbetsgivaren är enligt lag skyldig att betala din lön på ditt konto.
Försök betala alla dina räkningar kontant!
Försök få staten att betala ut din pension kontant!
När man på det viset är ålagd med tvång att anlita vinstdrivande företag så anser jag att deras vinstuttag måste begränsas genom lag samtidigt som lagstiftningen måste göra det enkelt att starta kooperativa andelsbanker och försäkringsföreningar om man som kund hellre är med och bär risken kollektivt än anlitar storbolagen.
Finns det inte sådan lagstiftning anser jag det vara feodalism. Inte fri kapitalism.
Kanhända är det så i Finland. Om du vill hävda att det är så i Sverige så vill jag gärna veta exakt vilken lag det handlar om.H heimlaga skrev:
Som jag skrev i mitt första inlägg: jag är mycket väl medveten om att det är praktiskt omöjligt att leva utan att anlita banktjänster. Det är också svårt att inte anlita försäkringsbolag som "vanlig" människa: banken kräver att man har sitt hus försäkrat om man vill ta lån på det, och det är rent allmänt så att de flesta människors inkomster inte är sådana att de själva vill ta risken om något katastrofalt inträffar.H heimlaga skrev:Försök betala alla dina räkningar kontant!
Försök få staten att betala ut din pension kontant!
När man på det viset är ålagd med tvång att anlita vinstdrivande företag så anser jag att deras vinstuttag måste begränsas genom lag samtidigt som lagstiftningen måste göra det enkelt att starta kooperativa andelsbanker och försäkringsföreningar om man som kund hellre är med och bär risken kollektivt än anlitar storbolagen.
Finns det inte sådan lagstiftning anser jag det vara feodalism. Inte fri kapitalism.
Vad jag ifrågasätter är att detta skulle vara reglerat genom lagar.
Naturligtvis är det lagar som tvingar oss att ha bankkonto.H hhallen skrev:
Precis som det är lagar som tvingar bankerna att ge oss bankkonton. Tydligaste exemplet är skatteverkets regler för in- och utbetalning av skatt till skattekontot.
Då råder jag dig att läsa lagen. Ofta är det olika lagar som samverkar och ger resultatet att man måste anlita bankernas tjänster.H hhallen skrev:Kanhända är det så i Finland. Om du vill hävda att det är så i Sverige så vill jag gärna veta exakt vilken lag det handlar om.
Som jag skrev i mitt första inlägg: jag är mycket väl medveten om att det är praktiskt omöjligt att leva utan att anlita banktjänster. Det är också svårt att inte anlita försäkringsbolag som "vanlig" människa: banken kräver att man har sitt hus försäkrat om man vill ta lån på det, och det är rent allmänt så att de flesta människors inkomster inte är sådana att de själva vill ta risken om något katastrofalt inträffar.
Vad jag ifrågasätter är att detta skulle vara reglerat genom lagar.
Att inte lagstifta om en sak är förövrigt också ett medvetet val av lagstiftarna.
Jag kan inte se att det finns något i Skatteverkets regler för in- och utbetalning till/från skattekontot som tvingar dig att ha ett bankkonto.O skrev:
Om det finns ett överskott, och du inte har anmält något konto för utbetalning, så blir pengarna kvar på skattekontot och kan användas för att betala kommande skatt. Förr kunde man få ett utbetalningskort och lyfta pengarna (kontanter) i kassan hos valfri bank. Den möjligheten tycks dock inte finnas längre.
Inbetalning kan göras med inbetalningskort till Skatteverkets bankgiro. Bankgirot skriver på sin webbsajt: "Manuella betalningar kan du göra i bankkontorens kassor eller med blanketter som du skickar via vanlig post." Jag tolkar det som att man kan lämna ett inbetalningskort i bankens kassa och betala med kontanter.
Det var du som påstod att det är lagstadgat.. upp till bevis! Jag planerar inte att plöja igenom lagboken i jakt på denna skära elefant. Jag har annat att syssla med.H heimlaga skrev:
Det är därför bankerna försöker att gradvis göra livet surt för privatpersoner med vanliga bankkonton. De kan numera låna ut pengar som de inte har och därför är vi och våra brukskonton och sparkonton strängt taget bara till besvär.A Alexander HB skrev: