Men handen på hjärtat - hur många utför besiktning av elinstallationerna före husköpet är påskrivet?
Och när det är påskrivet är väl den nye ägaren ansvarig?
Det blir lätt lite konstigt, alltihop.

I praktiken skulle det kunna vara så här:

Man gör vad-fasen-man-vill med sin el i huset och man ser till att det blir bra och riktigt gjort på nåt sätt. När man sedan ska sälja till någon av alla spekulanter väljer man bort den som piper om elinstallationerna om de andra ändå bjuder lika högt för huset. När allt är klart är det ju den nye ägaren som är ansvarig.

Frågan är ju till stor del hur en elbehörig person kan skriva på att anläggningen är säker då han inte kan kontrolera läggning av ev golvvärme och rördragning. Sedan har jag för mig att jag läste någon hemskt preudicerande dom att elektrikern godkänner hela anläggningen per automatik om han går in och gör ett jobb i den samma. Med vetskap om detta så kan man fult nog göra en hel instalation och sedan ta dit en firma för att sätta ett extra eluttag och på det viset ha papper på att anlägningen är säker. :-/

Elinstallationer är i princip aldrig heller ett dolt fel, eftersom det går att lyfta på kåpor utan att riva installationen.
Det jag har hört är precis motsatsen. Undersökningsplikten gäller för sådant som man som "normalbildad" lekman kan besiktiga. Dvs sådant som kräver expertkunnande eller specialutrustning behöver man inte undersöka. Såvida det inte finns omständigheter som gör att man som "norlmalbildad" lekman bör bli misstänksam.

Tanken med att anlita en besiktningsman vid en husaffär är ju att genom att låta en expert granska, så behöver man inte tolka vad som menas med lekman. Om inte experten hittar ett fel så skulle jag som lekman aldrig ha hittat det, då är det ett dolt fel.

Om man nu överför det här på just el-området. Så innebär ju det att man inte behöver besiktiga el lika nogrannt som ex. en källare. För el är ju något som vi som inte har behörighet inte får granska alltför nogrannt. OK vi skulle ju iofs kunna lyfta på kåpan till en kontakt, för åtmisntonde de av oss som har nödig känndom, skulle ju få byta ut den om vi ville. Men vi får inte öppna en central oavsett hur kunniga vi är. Och vi är per definition inte kunniga nog att kunna avgöra om en installation är riktig eller ej. Det är ju också så att besiktningsmännen brukar inte besiktiga el. Just därför att det inte ingår i undersökningsplikten, ofta är dom då dock fega och skriver det som ett undantag, och antyder att man bör göra en fördjupad undersökning, oavsett om det finns anledning till det eller ej.

Det som däremot gäller är ju att det kan finnas tecken som gör att även en lekman bör ifrågasätta installationen. Ser man ex. klumpigt monterad ledning, så kan man misstänka att det inte är fackmannamässigt, eller om man ser trasiga elutag så har man anledning att misstänka att det finns fler fel. Och då är man skyldig att göra en fördjupad undersökning med experter.

Det var väl det jag tänkte, dvs att det finns lika många uppfattningar om detta som det finns olika färger på elektrikernas tjänstebilar.

Så frågan är fortfarande hur det går till i praktiken. Hur stor andel av alla husköp genomgår en specialgranskning av elen och hur många går någonsin genom den. Och om något händer, hur bevisar man vem som gjorde felet och när?

de är väl så att när jag som elinstallatör gör ett jobb hos någon och ser ett "elfel" så är jag skyldig att påpeka det för anlägningsinnehavaren= den som är ansvarig för att elanläggningen är ok. om han sen skiter iatt åtgärda det så är det hans problem om någon går å dör pga felet. fast ser jag uppenbart livsfarligt fel så fixar jag det eller kopplar ur grejen....

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.