Hej.
Jag har en häck som jag tror är bokhäck men som ingen tagit hand om så den är nu snart högre än vårt 2 våningshus. Grenarna har växt mot huset och jag undrar om det går att beskära ned den till en tät bokhäck och när kan jag beskära?
Hand håller ett grön bokblad framför suddig bakgrund av gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ovårdad häck som vuxit hög intill ett hus, möjlig bokhäck, med trädgrenar som sträcker sig mot byggnaden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tar med en bild på bladet för att ni ska se vad det kan vara .

Är det inte lind?

Om du haft blad på träden under vintern är det fagus/bok. De släpper de bruna/vissna bladen när de nya kommer i april/maj.

Tilia/lind har bladfria grenar under vintern.

Den här, ursprungligen pampiga, häcken tycker jag är väl värd att vårda. Eftersom den bör radikalt tas ner råder jag diskutera hanteringen med en utbildad arborist. Häcken fyller dessutom en funktion som insynsskydd mellan trädgårdarna.

Redigerat:
BirgitS
Absolut bok. Beskär den efter midsommar. Du behöver en vass beskärningssåg och en rejäl stege. Ta bort rejäla grenar och toppar, typ en, två meter långa, men inte allt på en gång. Ta det som sticker ut mest. Sen upprepar du detta årsvis tills du fått en bra höjd och bredd på häcken. Sen kan du klippa med häcksax om du vill det. Var noga med att såga precis ovanför en sidogren eller intill stammen så det inte blir "rockhängare" kvar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.