Hej !

Vi ska anlägga ca. 60 meter bokhäck i på vår tomt nere i södra Skåne nu i början av november och skulle behöva tips på:

i) Leverantörer - onlineshoppar såväl som plantskolor i södra Sverige. Även åsikter om vad som är den mest prisvärda storleken på planta att satsas på. Läste någonstans här på forumet att bokplantor i ca. 100 cm längd kan vid optimala förhållanden etablera sig och växa skapligt fort ? Ett 10-pack barrotade plantor av bra kvalitet 80-100 cm kan man få för ca. 500-600 kr medan färdig häck ser ut att kosta 2-3 tkr per löpmeter. Det skulle innebära en kostnad på ca 10 tkr i det billigare alternativet vs. ca 150 tkr i det dyrare alternativet för bara plantorna till vårt projekt ...

ii) Tänker jordförbättra med 50% ny planteringsjord, kommer nog behöva ca. 6 kubikmeter. Tips var man köper planteringsjord av hög kvalitet i storsäck / lösvikt i södra Sverige ?

/ Lisa och Andreas

Ingen ? =)

Kan se om jag kan luska ut var vår häck kom ifrån, har för mig en plantskola i östra delen av Trelleborgs kommun.

Tror det betalades på sin höjd 20kr plantan för 8år sedan, lite osäker på höjden, kan ha varit spannet kortare.

För att få upp höjden snabbt behöver du binda upp dem, och det kommer ta sin lilla stund med 200 plantor, tror vi satte 150 plantor och det var mycket jobb.
Ni kommer även behöva käppar som är lika långa som sluthöjd + biten i mark.

Vi satte våra direkt i sandjorden men har gödslat rikligt med brunnet hästgödsel de första åren.
Satte även droppslang, skulle om jag gjort om det lagt ut slangen först och sedan satt plantorna vid varje droppunkt.

Vi hade en del plantor som dog år 1 och 2, det är bra att ha några i reserv.

Vår häck sattes nov 16, och plantorna nådde rätt höjd under 2020, för att täta till sig under 2021.
Bilder från sista dagarna i juli 21.

• Häck av gröna buskar i en trädgård, med grönskande träd i bakgrunden och en välskött gräsmatta i förgrunden, juli 2021.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Häck mot bakgrund av träd och himmel, byggmaterial som stolpar och brädor i förgrunden på gräsmattan. En skottkärra står vid häcken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
copello2 och 2 till
  • Laddar…
Har ni beskurit häcken något alls på höjden under åren eller låtit den växa fritt?

Höjden beskärs första gången strax under önskad sluthöjd.
Jag har hållt in sidogrenar för att plantan ska lägga energi på höjden först.

• Gilla
yonna
  • Laddar…
Jag köpte lokalt i Skåne de minsta barrotade plantorna på våren (ca 60/80 cm). Odlade dem i odlingspåsar under sommaren och planterade på hösten. Full höjd ca 2,2 m fick jag på knappt 4 år. Anser inte att det är ekonomiskt försvarbart att köpa större plantor. Jag vattnade och gödde mest med kompost och gräsklipp.

Bok behöver inte käppas. (Dock absolut nödvändigt när det gäller avenbok om man vill ha hög häck.) Någon enstaka käpp här och där kan vara vettigt men boken växer annars rakt och ståtligt.

I övrigt kan sägas att boken kräver bättre jord än avenboken som i princip klarar sämre och torrare jord.

Redigerat:
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Sorry, inser att jag missade att det var Bok, vi satte avenbok! 😬

13th Marine 13th Marine skrev:
Sorry, inser att jag missade att det var Bok, vi satte avenbok! 😬
Jag misstänkte det 😉. Käppkostnaden blir mycket stor om man ska ha en hög avenbokshäck.

Rekommenderar TS att här i Skåneland välja riktig bok istället för avenbok. Den behåller dessutom bladen hela vintern mycket bättre än avenboken.

Stort tack för väldigt bra input, precis vad vi var ute efter! 👍
Har även pratat lite med Wallströms Plantskola i Skivarp och de verkar vara riktigt bra. Tror det är där vi kommer handla våra bokplantor.

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Jag har för mig att mina häckplantor köptes därifrån för 18 år sedan. Utmärkt leverantör.

• Gilla
copello2
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.