Status
Inte öppen för fler kommentarer.
S STB skrev:
Det verkar tyvärr som att det är svårt att hitta sådana produkter.
Petroleumprodukter. Konsumera mindre sådana så påverkar du diverse arabdiktaturer, Iran, Ryssland m.fl. skurkstater. Tar man exempelvis Qatar kommer 85 % av dess exportinkomster från olja och gas.

Bra för klimatet med.

Dett enda jag vet att Israel exporterar till privatpersoner är Jaffaapelsiner. Eller rättare sagt, exporterade. Jag har inte sett dom på årtionden. Är det konkurrensen Eller anständigheten som har segrat?

Likaså verkar intresset för svenska ungdomar att jobba på en Kibuts, försvunnit helt. Samma fråga där. Är det konkurrens eller anständighet som är orsaken?

• Gilla
Bitterhetsakademin
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Dett enda jag vet att Israel exporterar till privatpersoner är Jaffaapelsiner. Eller rättare sagt, exporterade. Jag har inte sett dom på årtionden. Är det konkurrensen Eller anständigheten som har segrat?

Likaså verkar intresset för svenska ungdomar att jobba på en Kibuts, försvunnit helt. Samma fråga där. Är det konkurrens eller anständighet som är orsaken?
På Systembolagets hemsida hittade jag nio viner och tre ölsorter från det " heliga landet"
Många av vinerna är odlade på ockuperat område ( Golanhöjderna) och borde därför bojkottas av varje anständig människa. Vidare säljs frukt och grönt som odlats i Israel under ett flertal varumärken. Det har ryktats om att ompaketering förekommer på grund av köpmotstånd mot israeliska produkter. Israel är också stora inom medicin och teknik.

• Gilla
Abies koreana och 2 till
  • Laddar…
Ett tips om än inte heltäckande är att granska ean-koden. Om den börjar med 729 är företaget registrerat i Israel. Vad gäller vinerna var det värre än jag sade, rätt var 19 viner 5 whisky och en arrak. En hel del odlat på av Syrien ockuperat område vilket fördömts av FN. Till och med Usa ansåg det vara ockuperad mark till Trump ändrade detta Proletären har en lista över varor av Israeliskt ursprung.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
B Bitterhetsakademin skrev:
En hel del odlat på av Syrien ockuperat område
Det är den delen där druser inte förtrycks va? Låter rimligt stt stödja dem. Vilka viner är det?

• Gilla
  • Haha
STB och 1 till
  • Laddar…
Vad jag hittar som är odlat på drusiskt område är fem viner av följande varumärken: Gamla, Yarden samt Hermon. Sedan får var och en följa sitt samvete och övertygelse.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Ska vi vara objektiva finns fler problematiska regimer i regionen.
Irans hör till de mer repressiva.
Men det finns få produkter du som vanlig konsument kan undvika bortsett från vissa kryddor och torkad frukt ( saffran och dadlar).
Vad gäller mediciner är det svårt att hitta något. Ett flertal skriftlärda framhåller kamelurin som ett universalläkemedel och då behövs inget annat. Var en stor skandal i regionen då det kom fram att en tillverkare av produkten drygade ut de dyrbara dropparna med egen urin.😮

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Hewlett Packard levererar it-utrustning som används i förtrycket av palestinierna.
Intel processorer tillverkas i Israel.
Ikea värmeljus men endast vissa partier, Hälsans kök är Israelägt via Tivall.
Iscar är israeliskt och stort inom verkstadsindustrin men ingen gemene man köper.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Det svenska företaget Aimpoint levererar sikten till prickskyttegevär för IDF. Värt att tänka på som jägare om man vill stödja ett sådant företag.
Lidls ägare investerar hårt i Israel bland annat inom militärindustrin.
Har även uppmärksammats för att sålt israeliska varor under annan ursprungsbeteckning.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Nu har även den norska oljefonden beslutat att avyttra sina aktier i israeliska företag, ett steg i rätt riktning.😀

• Gilla
Intet
  • Laddar…
B Bitterhetsakademin skrev:
Nu har även den norska oljefonden beslutat att avyttra sina aktier i israeliska företag, ett steg i rätt riktning.😀
Glädjade uppgifter. Kanske blev 200 mördade journalister en för mycket för Norrmännen.
Senast dödade Netanyahus bagare och rörläggare 5 stycken för att en påstods vara terrorist. -Men vad fan, lite svinn får man räkna med och var han inte terrorist drömde han nog att han var det.
Snart är det bara Åkesson, Busch och Trump kvar som gillar folkmord. Plus några mycket ensamma nötter.

• Gilla
Bitterhetsakademin
  • Laddar…
Finns det någon som betvivlar att Hamas använder journalistik som täckmantel för sin terrorsekt när de bryter mot krigets lagar på alla andra sätt?

Så naiv är rimligen ingen på riktigt, utan bara av demagogiska skäl.

Men som redan konstaterat finns intet av värde att bojkotta från terrorsekten och dess territorium.

• Gilla
STB och 1 till
  • Laddar…
Sjunde AP-fonden ,den så kallade soffliggarfonden investerar delar av pensionskapitalet i ICL Group som tillverkar fosforbomber till den israeliska krigsmakten.
Israels användning mot civila i Gaza och Libanon har med rätta kritiserats hårt av Human Rights Watch och Amnesty International.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Här är en artikel inklusive de 65 israeliska bolagen oljefonden har/hade investerat 22.000.0000.000 Nok i.

https://e24.no/boers-og-finans/i/3Mngw9/hans-petter-graver-trekk-oljefondet-ut-av-israel

3/8

– Det är staten Israel som är ansvarig för de grova brotten mot humanitär rätt i Gaza.

Hans Hans Petter Graver är professor i privaträtt vid Oslos universitet. År 2002 ledde Graver gruppen som utarbetade den norska oljefondens etiska riktlinjer.

Han berättar nu för E24 vad han tycker om Oljefondens investeringar i Israel.

– Jag anser att regeringen borde besluta att dra tillbaka hela oljefonden från Israel

• Gilla
Bitterhetsakademin
  • Laddar…
Vad som är ännu mera anmärkningsvärt är att fonden senaste tiden köpt ytterligare 400000 aktier i bolaget. Moral verkar vara av underordnad betydelse när man kan tjäna silverpenningar. Nu har även utländska medier uppmärksammat detta bland annat en större artikel i Aftenposten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.