2 726 läst ·
49 svar
3k läst
49 svar
Bojkott Israel - Palestina - Libanon - Iran mm
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Som en ren sympatiåtgärd köper jag olivolja från palestina då jag ogillar herrefolkmentalitet mot försvarslösa, oberoende om det är Ryssar, Amerikanare, Israeler, Marockaner, Kineser eller Romare.S STB skrev:Det är ganska enkelt att hitta listor på produkter från Israel som vissa personer eller organisationer tycker att vi skall bojkotta. Många med mig tycker dock att Israel har betydligt mer rätt än fel och skulle gärna vilja bojkotta produkter från arabländerna runt omkring. Det verkar tyvärr som att det är svårt att hitta sådana produkter. Är det så att arabländerna runt Israel helt enkelt är såpass primitiva att det knappt produceras något som når butikshyllorna här?
Så tips till TS som inte delar min åsikt, är att undvika denna olivolja.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag sökte efter bojkott av Palestinska och Arabiska varor men hittade inte heller jag några länkar, vilket förvånade mig. Varför är det så tro?
För det enda jag kan komma på som exporteras av Israel till privatpersoner, är frukt och grönsaker. Samma som grannländerna med andra ord och det borde göra det lätt att finna produkter att sätta upp på arabbojkottslistan. Men likväl finner jag och TS ingen. Kanske TS inte har så många likasinnade som han tror eller är helt enkelt anti Israelgänget mer aktiva?
Strosade omkring i Hallberg en kväll och såg dessa. Två burkar läskeblask från palestina, trodde jag och kom att tänka på denna tråd. Googlade adressen längst ner och fann att den tillverkas i Sverige(!!!) av palestinier.S STB skrev:Det är ganska enkelt att hitta listor på produkter från Israel som vissa personer eller organisationer tycker att vi skall bojkotta. Många med mig tycker dock att Israel har betydligt mer rätt än fel och skulle gärna vilja bojkotta produkter från arabländerna runt omkring. Det verkar tyvärr som att det är svårt att hitta sådana produkter. Är det så att arabländerna runt Israel helt enkelt är såpass primitiva att det knappt produceras något som når butikshyllorna
Märkligt att Israels propagandamaskin är så tyst, för jag hittar fortfarande bara bojkottlistor på israeliska produkter men inte en enda på motsatsen!
Hur går det för dig @STB
https://palestinedrinks.com/our-products
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Jag ser arabfolken runt Israel som de som har "herrefolksmentalitet". Mitt sätt att bedöma länder grundar sig till stor del på flyktingar. T.ex. är det enkelt att hitta flyktingar från kringliggande arabländer i Israel, typexempel är homosexuella och förtryckta kvinnor. Jag har aldrig hört talas om judiska flyktingar i arabländer. För oss här i Sverige syns det ju tydligare när vi tittar på de flyktingar vi har här. Jag gissar att det går långt över 1000 arabiska flyktingar på varje judisk flykting. Om det ens går att hitta en jude här i Sverige från Israel som kallar sig flykting.Intet skrev:
Det är intressant att du tycker motsatt. Det är berikande för mänskligheten att två människor kan titta på samma fakta och dra olika slutsatser. Om vi inte var sådana så skulle snart all utveckling avstanna.
Ja, det var min ursprungliga fråga i första inlägget i tråden. Teorin är att de inte tillverkar någon signifikant mängd av produkter vi vill ha.Intet skrev:
Skrev du fel eller gjorde du inte ens en snabb googling? Första träffen för mig: https://proletaren.se/artikel/bojkotta-israel-har-ar-produkterna-du-ska-undvikaIntet skrev:
En snabb räkning där gav ca 60 fabrikat varav flera säkert har hundratals produkter. En stor andel av dem högteknologiska.
Ja, det kanske är få som tänker som jag. Jag hoppas dock snarare på att att det är brist på både relevanta produkter och brist på propaganda från Israel-sidan.Intet skrev:
Japp, faktiskt ganska roligt att bara ha hittat 2 produkter på arablistan varav den ena egentligen är svensk.Intet skrev:
Försöker själv att undvika att stödja den Israeliska staten efter deras flagranta brott mot mänskligheten men inser att det är en obetydlig symbolhandling. Vad jag äger från Israel är en Sodastreamer och några gängverktyg. Köpte tidigare annat märke på kolsyran men numera finns mest deras original samt Wasser Max som de också äger.
Vad som behövs är politiker som tar bladet från munnen och talar klarspråk.
Palme kunde kalla saker vid sitt rätta namn, diktaturens mördare,
Satans kreatur.
Det utfärdades hårda sanktioner mot Ryssland efter anfallet mot Ukraina men när Usa eller Israel beter sig som svin är det märkligt tyst.
Vid folkmord har världssamfundet en skyldighet att intervenera men det är att hoppas på för mycket.
Tyvärr är makt rätt och västvärldens politiker lyder undergivet husse Usa.
Vad som behövs är politiker som tar bladet från munnen och talar klarspråk.
Palme kunde kalla saker vid sitt rätta namn, diktaturens mördare,
Satans kreatur.
Det utfärdades hårda sanktioner mot Ryssland efter anfallet mot Ukraina men när Usa eller Israel beter sig som svin är det märkligt tyst.
Vid folkmord har världssamfundet en skyldighet att intervenera men det är att hoppas på för mycket.
Tyvärr är makt rätt och västvärldens politiker lyder undergivet husse Usa.
Visst beter sig Israel som svin nu. Det är svårt att säga emot det.
Uttryckte du dig lika bestämt emot Palestina varje dag de senaste 40 åren då de mer eller mindre dagligen skickade in raketer mot civila mål i Israel? Då var det verkligen märkligt tyst.
Uttryckte du dig lika bestämt emot Palestina varje dag de senaste 40 åren då de mer eller mindre dagligen skickade in raketer mot civila mål i Israel? Då var det verkligen märkligt tyst.
Jag tar självklart av hela mitt hjärta avstånd från Hamas besinningslösa anfall men inget händer i ett vacuum. Sedan 1948 har Israel bedrivit terror mot Palestina, Faktum är att staten Israel bildades med hjälp av terrorism, kom ihåg Sternligan, mordet på Folke Bernadotte och mycket mera. Båda sidor har begått handlingar som förtjänar kritik och en riktad israelisk vedergällning mot Hamas var i linje med krigets lagar men vad som sker nu saknar alla proportioner. Ett folk som systematiskt fördrivits och mördats kan inte förväntas svara med annat än hat mot ockupationsmakten.S STB skrev:
Redigerat:
Jag frågade just en AI som angav att över 26000 raketer/missiler/granater skickats in över Israel.B Bitterhetsakademin skrev:Jag tar självklart av hela mitt hjärta avstånd från Hamas besinningslöst anfall men inget händer i ett vacuum. Sedan 1948 har Israel bedrivit terror mot Palestina, Faktum är att staten Israel bildades med hjälp av terrorism, kom ihåg Sternligan, mordet på Folke Bernadotte och mycket mera. Båda sidor har begått handlingar som förtjänar kritik och en riktad israelisk vedergällning mot Hamas var i linje med krigets lagar men vad som sker nu saknar alla proportioner. Ett folk som systematiskt fördrivits och mördats kan inte förväntas svara med annat än hat mot ockupationsmakten.
På 1800-talet var judarna utspridda över stora delar av arabländerna runt omkring. De har fördrivits och numera är det i praktiken inga kvar utanför Israel.
Det är en svår konflikt och båda sidor använder våld. Det som stör mig är att SVT nyheter kan visa ett 5 minuter långt reportage med bilder på en byggnad som Israel bombat sönder. I slutet nämner de i en bisats att Palestina skickat in 150 missiler i Israel utan att visa en enda bild.
I praktiken kommer all mat och andra förnödenheter till Palestina via Israel. Gränsen mot Egypten är en järnridå och har alltid varit det. Många palestinier har dagligen passerat gränsen till Israel för att arbeta men ingen har fått åka in i Egypten. Varför är det så?
Ser vi på skadorna som åsamkats är det en himmelsvid skillnad. Hembyggda raketer av uppgrävda avloppsrör mot laserstyrda missiler. De palestinska raketerna är ostyrbara och endast ett fåtal har träffat avsedda mål. Den absoluta merparten har skjutits ned av israeliskt luftvärn men självklart vissa skador.S STB skrev:Jag frågade just en AI som angav att över 26000 raketer/missiler/granater skickats in över Israel.
På 1800-talet var judarna utspridda över stora delar av arabländerna runt omkring. De har fördrivits och numera är det i praktiken inga kvar utanför Israel.
Det är en svår konflikt och båda sidor använder våld. Det som stör mig är att SVT nyheter kan visa ett 5 minuter långt reportage med bilder på en byggnad som Israel bombat sönder. I slutet nämner de i en bisats att Palestina skickat in 150 missiler i Israel utan att visa en enda bild.
I praktiken kommer all mat och andra förnödenheter till Palestina via Israel. Gränsen mot Egypten är en järnridå och har alltid varit det. Många palestinier har dagligen passerat gränsen till Israel för att arbeta men ingen har fått åka in i Egypten. Varför är det så?
Japp, då är det förstås helt OK att skicka in 26000+ missiler över Israel? Har du hört talas om vad terror är?B Bitterhetsakademin skrev:Ser vi på skadorna som åsamkats är det en himmelsvid skillnad. Hembyggda raketer av uppgrävda avloppsrör mot laserstyrda missiler. De palestinska raketerna är ostyrbara och endast ett fåtal har träffat avsedda mål. Den absoluta merparten har skjutits ned av israeliskt luftvärn men självklart vissa skador.
Det kan ju bero på att Israel numera öppet erkänner att deras mål är att helt fördriva ursprungsbefolkningen genom planerad svält och sedan när Palestinierna antingen flytt, svultit ihjäl eller dödats i en matkö av israeliska soldater är det bara att roffa åt sig de kvarvarande spillrorna av det land de tidigare inte lyckats stjäla, för att det förargligt nog redan var fullpackat med ättlingar till urinnevånarna vars mark Israel tidigare stulit.S STB skrev:
Det är inte så lätt att vara herrefolk som många tror. Logistikproblematiken kan kräva ortodoxa lösningar som kan sticka i ögonen på de som inget förstår.
Men "guds barn" har som tur är, haft goda förebilder på hur en slipsten skall dras.
Produkter som diskuteras: "fördriva"
Anstrykare & moddlare 100 mm
Till fönsterbrädor, speglar och andra stora ytor
249 kr inkl moms
Läs mer
Du ger dig inte!S STB skrev:
Hur många svältande barn i matköer skall Israels värnpliktsarme behöva öva prickskytte på innan även du tycker att det blir väl magstarkt. Tio per man eller hundra eller ...
Hade inte Israel varit ett resultat av västvärldens dåliga samvete skulle alla som bekämpar ockupanten kallats för frihetshjältar.
Redigerat:
För att inte tala om alla modiga "bosättare" som skjuter ihjäl försvarslösa bönder och bränner ner deras egedom. Vad det sådan terror @STB pratade om?B Bitterhetsakademin skrev:
Undrar om det fortfarande produceras olivolja i Palestina eller om Israels värnpliktiga "försvarsarme" skövlat även det området.
Om så, behöver STB inte oroa sig om att av misstag köpa fel vara. Bra va?
Så. Förhoppningsvis blir det färre och färre som efterfrågar listor med varor att undvika från "arabstaterna" i regionen och fler och fler som efterfrågar listor på varor att bojkotta från terrorstaten Israel. Det kan ju vara så enkelt att han är ganska ensam om att behöva dylik lista. För att behovet helt enkelt inte finns. Tilgång och efterfrågan.
Detta är ju ändå trådens ämne.
Vad gäller företag att bojkotta kan jag lägga till läkemedelsbolaget Teva som även säljs under varumärket Actavis. Keter som tillverkar verktygslådor och utemöbler i plast är också israeliskt. Vissa av Rimacs varor tillverkas i Israel men jag vet inte om företaget i sin helhet är israeliskt.Intet skrev:
Du ger dig inte!
Hur många svältande barn i matköer skall Israels värnpliktsarme behöva öva prickskytte på innan även du tycker att det blir väl magstarkt. Tio per man eller hundra eller ...
Hade inte Israel varit ett resultat av västvärldens dåliga samvete skulle alla som bekämpar ockupanten kallats för frihetshjältar.