Helt galet. Stå på dig! Det här ska du inte acceptera. Inte ens i mitt kök där jag gjort luckorna själv slås de så här så kan jag som glad amatör göra köksluckor som är raka bör du som konsument kräva att de ska hålla... Kämpa på!
 
Om du lägger vattenpasset på andra sidan, och mäter glipan i mitten, så får du ju dela luckans längd på hälften också, om du ska mäta hur mycket den böjer sig per meter. Ty, det är ju från ett hörn till mitten luckan böjt sig så mycket.

Mrn om det nu finns någon skriven regel eller praxis, och den säger att man ska mäta så, då är det ju 1,25mm/m som gäller egentligen. Å andra sidan kan jag hålla med om att det är det bästa sättet att mäta på, eftersom det kan vara väldigt svårt att träffa tangenten rätt om man ska mäta som du gjort på bilden.

Fast jag tror inte en sekund på att det skulle vara ok med 2,5mm glapp/m på en sådan lucka, helt absurt. Som sagt, be dem presentera den regeln. Och även om det skulle finnas inskrivet i ett avtal någonstans, så är det kanske inte omöjligt att få det ogiltigförklarat som ett oskäligt villkor, who knows.
 
Hej

Det är så dom har mätt när dom var här, och då påstår dom att glipan som blir får vara 2.5mm.
På den luckan som jag lagt ut bild på var det precis under 2.5mm, det tycker dom är ok, men det ser ju inte klokt ut.
Väntar nu på att Riksbyggen ska få fram rätt papper så får vi se vad som händer.

Återkommer
 
Här kommer en bild med luckan bort tagen och vattenpass ligger mot både under och övre hörn, se glipa i mitten, glipan är ca 2.4mm

Idag ska riksbyggen komma med pappret som visar toleranserna, ska försöka få en kopia på.

IMG_0741.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ok, så glipan på den luckan är 2,4 mm. Hur hög är luckan?

Dallelkpg skrev:
Här kommer en bild med luckan bort tagen och vattenpass ligger mot både under och övre hörn, se glipa i mitten, glipan är ca 2.4mm

Idag ska riksbyggen komma med pappret som visar toleranserna, ska försöka få en kopia på.

[bild]
 
Hej

Luckan är ca 1 meter hög.
Fick se ett papper från fabriken idag där det står att toleransen är 3mm/meter.
Låter ju helt sjukt att det kan vara såna toleranser.
Estetiskt så är det ju inte ok någonstans tycker jag iallafall.
 
Ja, det låter helt otroligt, och frågan är om det verkligen håller hela vägen bara för att det står på något papper som dom presenterar nu.

Sen kan jag ju inte låta bli att undra om det står något om hur de det 3mm ska mätas. För om du mäter 2,4 mm glapp mitt på en 1m lucka, så är ju felet onekligen 2,4mm/ 0,5 m, ty, från hörnet till mitten har luckan slagit sig 2,4mm. Så det blir 4,8mm/m.

Kolla också med konsumentrådgivninen i din kommun. Synd att inte sverker är kvar på plus, men du kan ju tipsa dom också. De slänger säker gärna en kökslucka i den röda tunnan ;)
 
thomasx skrev:
Ja, det låter helt otroligt, och frågan är om det verkligen håller hela vägen bara för att det står på något papper som dom presenterar nu.

Sen kan jag ju inte låta bli att undra om det står något om hur de det 3mm ska mätas. För om du mäter 2,4 mm glapp mitt på en 1m lucka, så är ju felet onekligen 2,4mm/ 0,5 m, ty, från hörnet till mitten har luckan slagit sig 2,4mm. Så det blir 4,8mm/m.

Kolla också med konsumentrådgivninen i din kommun. Synd att inte sverker är kvar på plus, men du kan ju tipsa dom också. De slänger säker gärna en kökslucka i den röda tunnan ;)
thomasx, det där är nog din egen subjektiva mening om hur man mäter.

Det sätt som dallelkpg mäter när han redovisar utböjningen som 2,4 mm/m (kallas pilhöjd) är det normala när man anger toleranser för och mäter avvikelser från rakhet.
Använder man annat sätt att mäta och ange toleranser får man nog redovisa detta.
 
KnockOnWood skrev:
thomasx, det där är nog din egen subjektiva mening om hur man mäter.

Det sätt som dallelkpg mäter när han redovisar utböjningen som 2,4 mm/m (kallas pilhöjd) är det normala när man anger toleranser för och mäter avvikelser från rakhet.
Använder man annat sätt att mäta och ange toleranser får man nog redovisa detta.
Som jag redan påpekat, om dom inte angivit hur toleransen ska mätas, är det öppet för tolkning. Dallekpg har mätt på två olika sätt som du kan se i tråden. Pilhöjd är benämningen på det mått du avser, men det har på inget vis entydigt framgått att det är pilhöjden som avses, om det vore det borde det ju ha nämnts, istället talas om "tolerans 3mm/m".
Och oavsett hur man vrider och vänder på det, så är skillnaden 2,4mm på 0.5m, ty, stäng luckan och mät glappet mellan lucka och stomme - dikt an på mitten ger ca 2,4 mm i ändarna, 0,5 m upp resp. ner. Det är ingenting subjektivt i det, it's a fact. Att pilhöjden är 2,4mm förändrar inte det faktumet.
Om luckan varit skev så att när den satt rakt i gångjärnen och låg dikt an i toppen längs andra sidan och glappade 2,4mm i nederkant, då hade "toleransen" varit 2,4mm/m.
 
thomasx, gör det inte värre nu.

Om luckan varit skev så att när den satt rakt i gångjärnen och låg dikt an i toppen längs andra sidan och glappade 2,4mm i nederkant, då hade "toleransen" varit 2,4mm/m.
Nu är det ju inte toleransen som mäts, utan den bristande rakheten.

För övrigt har jag inte sett dokumentet som behandlar detta, och det har väl inte du heller ännu?

God natt! Allt klarnar nog till i morgon :)
 
Hej

Ursäkta, glömde säga att det är pilhöjden som dom har beskrivit som mätteknik på det pappret jag fick se.
Glappet på mitten så som jag mätte och som dom gjorde när dom var här får vara 3mm enligt pappret från fabriken i finland.
 
KnockOnWood skrev:
Nu är det ju inte toleransen som mäts, utan den bristande rakheten.

För övrigt har jag inte sett dokumentet som behandlar detta, och det har väl inte du heller ännu?
Varför jag a) skrev "tolerans", jag är övertygad om att alla andra förstår vad som menas b) flera gånger hänvisat till just vad som faktiskt framgår av eventuella dokument som kan tänkas ha bäring. :)
 
Dallelkpg skrev:
Hej

Ursäkta, glömde säga att det är pilhöjden som dom har beskrivit som mätteknik på det pappret jag fick se.
Glappet på mitten så som jag mätte och som dom gjorde när dom var här får vara 3mm enligt pappret från fabriken i finland.
Bra, då är det helt klarlagt vilket mått som faktiskt avses.
Vilken tillverkare och försäljare är det som vi absolut inte ska handla något av?
 
Myresjökök är det.
Luckan Ramsö.

Den luckan jag har är tydligen i 2 delar, ett bakstycke på 12mm och sen "spegeln" på 4 mm som är limmad, tydligen limmet som gör att dom slår sig, idag gör dom luckan hel i mdf istället och fräser spegeln.då 19mm tjock lucka.
 
Dallelkpg skrev:
Myresjökök är det.
Luckan Ramsö.

Den luckan jag har är tydligen i 2 delar, ett bakstycke på 12mm och sen "spegeln" på 4 mm som är limmad, tydligen limmet som gör att dom slår sig, idag gör dom luckan hel i mdf istället och fräser spegeln.då 19mm tjock lucka.
Det är kanske långsökt, men...

kan det finnas en möjlighet att ta isär igen i limfogen, för att sedan limma ihop igen med luckan i rätt form?

Det är kanske omöjligt att få ytan snygg igen efter en sådan operation.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.