"har böjt sig"? Inte av att ligga i lådan förmodar jag. Hur gick det till? Ser ut som stålet kanske inte suttit så långt in i hylsan som det borde med tanke på hur långt upp på skaftet böjpunkten ligger.(?)
Så där ser för övrigt stålen från wish nästan ut redan vid leverans.
Så där ser för övrigt stålen från wish nästan ut redan vid leverans.
Då måste spännhylsan var för lite åtdragen, så att stålet kunde krypa ur den medan du körde. Den där böjen på skaftet kan ju inte uppstå när det är inne i spännhylsan.
//Ronnie
PS Man brukar undvika att bottna frässkaften i spännhylsan, man riskerar att få problem med att få ut dem pga av att spännhylsan drar skaften inåt när den dras åt — tvärtemot borrchuckar. DS
//Ronnie
PS Man brukar undvika att bottna frässkaften i spännhylsan, man riskerar att få problem med att få ut dem pga av att spännhylsan drar skaften inåt när den dras åt — tvärtemot borrchuckar. DS
Största faran är väl att om man spänner åt ett redan bottnat stål så får man inte samma klämkraft som man borde ha eftersom stålet inte har nån rörelsemån inåt.P Pysslarn skrev:
Släppte stålet? Ser ut som stålet vandrat ut som Ola och Ronnie redan skrivit. Det ser ut som du har skador längst upp på skaftet som får mig att misstänka att stålet kommit så långt ut att det börjat slänga, om så är fallet så hade du tur om stålet inte släppte.
Kan vara så som Pysslaren säger. Tyckte dock att jag drog åt ordentligt som jag brukar.
Mätte djupet i chucken och ja det är mycket djupare än vad böjen indikerar.
Väldigt läskigt när det hände:
Arbetsstycke och mall slogs sönder, fässtålet lossnade från chucken och for iväg som en projektil. Ingen skadad dock som tur är.
Nu när jag inspekterar fräsen går det fortfarande att sätta in ett frässtål i chucken men fräsens axeln är skadad och frässtålet wobblar när man vrider det runt.
Det blir att kassera fräsen och köpa nytt.
Jag har med andra ord en bra anledning att uppdatera verktygsarsenalen.
Arbetsstycke och mall slogs sönder, fässtålet lossnade från chucken och for iväg som en projektil. Ingen skadad dock som tur är.
Nu när jag inspekterar fräsen går det fortfarande att sätta in ett frässtål i chucken men fräsens axeln är skadad och frässtålet wobblar när man vrider det runt.
Jag har med andra ord en bra anledning att uppdatera verktygsarsenalen.
Vad är det för fräs?Raceman skrev:
Kan vara så som Pysslaren säger. Tyckte dock att jag drog åt ordentligt som jag brukar.
Jag har med andra ord en bra anledning att uppdatera verktygsarsenalen.![]()
Uppdatering:
Det fanns en minimal liten horisontell grad inne i chucken som gjorde att det lät som att frässtålet bottnade fast så inte far fallet.
Frässtålet vandrade alltså inte utan var infäst alldeles för grunt.
Nåja, fräsen har varit tillfyllest under många år, men chucken har jag även tidigare haft en del synpunkter på.
Framöver kommer jag emellertid att passa mig väldigt noggrant för att stålet verkligen går ned ordentligt även om det verkar som att det gått ned.
Det fanns en minimal liten horisontell grad inne i chucken som gjorde att det lät som att frässtålet bottnade fast så inte far fallet.
Frässtålet vandrade alltså inte utan var infäst alldeles för grunt.
Nåja, fräsen har varit tillfyllest under många år, men chucken har jag även tidigare haft en del synpunkter på.
Framöver kommer jag emellertid att passa mig väldigt noggrant för att stålet verkligen går ned ordentligt även om det verkar som att det gått ned.
Som redan skrivits, stålet ska inte bottna! Spänna åt ordentligt hjälper föga om stålet sitter bottnat mot axeln. Försök hålla iaf nån millimeter från bottning när du spänner stålet*. Ofta finns det en markering på stålet hur långt in det måste sitta för att vara säker.Raceman skrev:
Edit* Själv brukar jag bottna stålet med hylsan halvspänd så stålet går att röra upp o ner utan att glida av sig själv, därefter dra upp det någon mm och spänna ordentligt.
Redigerat:
Klicka här för att svara