Jag har två vattenrör i taket med två avstick på som är lödda där någon nån gång i tiden böjt ner det ena röret så det lutar neråt.

Vågar man bara böja upp det igen eller bör man värma något först?

IMAG0299.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är ingen rörkökare men Det ser ut som koppar som är en väldigt mjuk metall, värm ordentligt.

Redigerat:
Jodå det är koppar. Frågan är då om det kan tänkas funka med en varmluftspistol på högsta värmen eller en sån där gasbrännare man har i t.ex. köket?
Är inte sugen på att ta in stora gasolbrännaren när det är så nära taket bl.a.

Goteborg skrev:
Är ingen rörkökare men Det ser ut som koppar som är en väldigt mjuk metall, värm ordentligt.

Krilleman
Ska inte vara några som helst problem att räta upp detta röret till lodrätt läge. Det ser ut som det är hårdlödning vi pratar om och då glödgas kopparen (mjuknar) så mycket att själva lödningen blir hårdare än kopparen i sig.

Och har du vatten kvar i ledningen kan du i alla fall aldrig få upp med temp än ca 100º.

Det är ganska långt till ballofixerna, jag skulle satt dit lämplig upphägning som avlastar det hela. Kanske bladskruv med lämpligt kopparsvep. M6 skruv plus mutter igenom detta. Då slipper du böja i rören ännu mindre, för ska du böja upp röret i rakt läge måste du "överbocka" röret för att det ska lägga sig rakt.

P
Räta du upp den, ska till bra mycket innan den ger sig.

krilleman_215 skrev:
Ska inte vara några som helst problem att räta upp detta röret till lodrätt läge. Det ser ut som det är hårdlödning vi pratar om och då glödgas kopparen (mjuknar) så mycket att själva lödningen blir hårdare än kopparen i sig.

Och har du vatten kvar i ledningen kan du i alla fall aldrig få upp med temp än ca 100º.

Det är ganska långt till ballofixerna, jag skulle satt dit lämplig upphägning som avlastar det hela. Kanske bladskruv med lämpligt kopparsvep. M6 skruv plus mutter igenom detta. Då slipper du böja i rören ännu mindre, för ska du böja upp röret i rakt läge måste du "överbocka" röret för att det ska lägga sig rakt.
Ballofixerna ska flyttas närmare huvudrören sen ska rören efter svängas in mot väggen så kommer det rörklammer/rörhållare på väggen så förhoppningsvis så får det stöd den vägen sen bara att jag får vara lite försiktig innan det är klart.

Tack alla för hjälpen och ganska liknande svar :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.