Jodå det är koppar. Frågan är då om det kan tänkas funka med en varmluftspistol på högsta värmen eller en sån där gasbrännare man har i t.ex. köket?
Är inte sugen på att ta in stora gasolbrännaren när det är så nära taket bl.a.
Är inte sugen på att ta in stora gasolbrännaren när det är så nära taket bl.a.
Goteborg skrev:
Ska inte vara några som helst problem att räta upp detta röret till lodrätt läge. Det ser ut som det är hårdlödning vi pratar om och då glödgas kopparen (mjuknar) så mycket att själva lödningen blir hårdare än kopparen i sig.
Och har du vatten kvar i ledningen kan du i alla fall aldrig få upp med temp än ca 100º.
Det är ganska långt till ballofixerna, jag skulle satt dit lämplig upphägning som avlastar det hela. Kanske bladskruv med lämpligt kopparsvep. M6 skruv plus mutter igenom detta. Då slipper du böja i rören ännu mindre, för ska du böja upp röret i rakt läge måste du "överbocka" röret för att det ska lägga sig rakt.
Och har du vatten kvar i ledningen kan du i alla fall aldrig få upp med temp än ca 100º.
Det är ganska långt till ballofixerna, jag skulle satt dit lämplig upphägning som avlastar det hela. Kanske bladskruv med lämpligt kopparsvep. M6 skruv plus mutter igenom detta. Då slipper du böja i rören ännu mindre, för ska du böja upp röret i rakt läge måste du "överbocka" röret för att det ska lägga sig rakt.
Ballofixerna ska flyttas närmare huvudrören sen ska rören efter svängas in mot väggen så kommer det rörklammer/rörhållare på väggen så förhoppningsvis så får det stöd den vägen sen bara att jag får vara lite försiktig innan det är klart.krilleman_215 skrev:Ska inte vara några som helst problem att räta upp detta röret till lodrätt läge. Det ser ut som det är hårdlödning vi pratar om och då glödgas kopparen (mjuknar) så mycket att själva lödningen blir hårdare än kopparen i sig.
Tack alla för hjälpen och ganska liknande svar
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
vinkelslip - slipskål får inte plats?
Verktyg & Maskiner -
Böja glödgade Cu-rör 22och 28
Vatten & Avlopp -
Böja kopparrör som kommer upp ur platta eller använda vinkelkopplingar?
Vatten & Avlopp -
PEMslang upp ur plattan- böja eller vinkel ?
Vatten & Avlopp -
Böja PEM slang eller vinkel under jord?
Vatten & Avlopp