Styrning till lådan på köpet 😀
Mvh Findus
 
  • Gilla
Skooda
  • Laddar…
S
Låter klokt findus42 och L-OFast.
 
S
En tredje variant på ben lösning på g, snart så:) sidostyckerna delade och justerade höjdmässigt.
 
Angående skiktlimning på mall. Så använder man med fördel en plåt mellan banden och trät. På det viset kan inte trät spjälka. Så har man alltid gjort/gör vid serietillverkning fast man använder inte spännband runt plåten utan man fixerar plåtenens ändar.

Snyggt jobbat
 
  • Gilla
Skooda och 1 till
  • Laddar…
S
Nu känns det bättre:)

ny infästning för benen, inte lika djup ”fräsning” i tallriken som tidigare och benen fick bättre stöd nu.

Träkonstruktion med ny infästning för ben, grund fräsning i trätallrik och förstärkta benstöd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Träben med förbättrad infästning och grunda fräsningar för att ge bättre stöd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
S
Limning och börja tillverka lådan, som vanligt när man ska limma så blir tiden knapp :) fast man har provmonterat och allt ligger framme :) men jag tror att det blev bra ;) och några bilder på lådan

Olika trädelar utspridda på en arbetsbänk inför limning för tillverkning av en låda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Halvfärdig trälåda under tillverkning med provmonterade delar på arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Pysslarn och 2 till
  • Laddar…
pär h skrev:
Angående skiktlimning på mall. Så använder man med fördel en plåt mellan banden och trät. På det viset kan inte trät spjälka. Så har man alltid gjort/gör vid serietillverkning fast man använder inte spännband runt plåten utan man fixerar plåtenens ändar.
Metoden du beskriver heter sveptolaga. Finns beskriven i Teknos lärobok i snickeriarbete tryckt 1953
Illustration av sveptolaga med spännanordning för rund kant från en gammal snickerilärobok.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mvh Findus
 
  • Gilla
pär h
  • Laddar…
S
Då börjar det närma sig att man kan skriva klar :) sitter och fundera på ytbehandling, är inne på Osmo 3041 eller har ni andra förslag?
 
Jag trodde den skulle målas? Det ser ut som du antingen fått fulsidan ut på yttersta böjlagret eller att denna tunna plywood var av lägre kvalitet än den tjockare.

Tjocka plywooden tycker jag är snygg o kunde behållts oljad, bockade plywooden tycker jag behöver lite färg = jag tycker hela möbeln ska målas:)
 
S
Från början var tanken att den skulle vitmålas men ju längre bygget utvecklades och mer plywood som byggdes ihop så vände jag kurs, tycker att de olika riktningar som blir på de olika plywood delarna kan bli snyggt:)

Ja den böjda plywooden är tyvärr inte samma kvalité som övrigt, jag fick bara tag i BB/BB kvalité på 4mm bitarna men men som första ”möbelbygge” får det duga:)
 
Med risk att glida lite OT vill jag ändå tipsa om en film som berör ämnet dock inte med plywood. Notera också hans såg, jag har aldrig sett en såg med denna konfiguration på klingorna:)

[video=youtube;p0xj7OujbwU]https://www.youtube.com/watch?v=p0xj7OujbwU[/video]
 
S
Då har det hänt som inte fick hända, ett feltänk och felkapning, självklart på fronten till lådan :( sista kapningen innan ytbehandlingen kunde påbörjas.
 
S
Det som hände var att lådan byggdes och passades in utan att ”rundeln” var monterad det genererade att lådan hamnade för lång in och när ”rundeln” monterades så hamnade lådan lite längre ut och lådfronten blev för kort, för mycket luft på sidorna.

Ja jag vet vilket j%¤/&la rookie misstag:) men men det är bara försöka klura på en lösning.

Ett trämöbelbygge där en rund lådfasads kant inte matchar rundeln, vilket skapar ett mellanrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Limma på en bit slipa och måla och bli påminnd varje gång du blir berömd för ditt vackra bord....
Typ

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.