D
FRÅGA: Hur vanligt är det egentligen att inbrottstjuvar ”orkar” klättra upp för en stege, rycka upp en låst taklucka och på så vis komma in i huset? Är det verkligen värt 8000 kr att beställa ett låsbart fönster-/taklucksgaller?

Bakgrund:

Bor i 100 år gammal villa i ”dyrt” område i Stockholm. I villan finns därmed stöldbegärligt gods av lite högre värde. Höjer nu nivån avseende inbrottsskydd.

Grunderna är avklarade (fönster, dörrar, larm, belysning, kameror osv).

En svag punkt är takluckan. Tunn, oisolerad plåt. Låst (Med kedja, hänglås) inifrån, men i ärlighetens namn vore det nog enkelt att bara rycka loss handtaget som låset (kedjan) sitter i... Se foto. Stege som leder upp till en öppningsbar taklucka på en gul villa, omgiven av grönska i soligt väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vy från underifrån av en öppen taklucka med en kedja och lås, visar tunn plåt och sårbarhetspunkter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

För att nå takluckan behöver man klättra upp på en (oskyddad) fasad-stege, 9 m upp. Se foto.

Har funderat på att beställa ett invändigt smidesgaller med gångjärn och lås (inbrottKlassat), men de kostar typ 8000 kr utan installation. Känns dyrt givet att jag aldrig hört talas om ett inbrott genom en taklucka.

Det förekommer att inbrott sker via takluckor.
Vad som är värt eller inte kan endast du svara på men ingen kedja är bättre än sin svagaste länk.
Det ser väldigt lätt ut att ta sig upp på taket om någon skulle vilja det.
Är det en magnetkontakt till larmet som tejpats dit?

Det är inte alls ovanligt att tjuvar tar sig in genom taket.
Det vanligaste är då givetvis i affärer o liknande lokaler o inte lika vanligt i bostadshus.
Men det beror säkert på att det inte är lika vanligt med takluckor i bostadshus.
Mitt råd är att absolut låsa takluckan på något sätt.
Framförallt om det finns saker av värde inomhus.
Sedan kan det nu vara så att försäkringsbolaget har åsikter om det skulle ske ett inbrott och det visar sig att det är enkelt att ta sig in via taket.
Så lås ordentligt.

D
Tack @123abc och @knipo för era svar!

Tyvärr är jag benägen tro att ni har rätt, att det faktiskt förekommer. Varför skulle en tjuv inte nosa reda på den lägst hängande frukten, och plocka den?... Det skulle jag själv gjort. ;)

Och du har rätt @123abc, att klättra upp för den stegen är en baggis. Först funderade jag på att försöka försvåra möjligheten att klättra upp. Men jag hittade ingen bra lösning som inte samtidigt såg anskrämlig ut...

Blir till att bita i det sura äpplet och beställa ett inbrottsklassat öppnings-/låsbart fönstergaller Och montera innanför luckan. (y)

1 123abc skrev:
Är det en magnetkontakt till larmet som tejpats dit?
Haha, jag hoppades ingen skulle se det!... Ja, då jag inte ville borra hål i takluckan (pga vattenläckage) så limmade jag fast magnetkontakten. Medans limmet skulle torka tejpade jag dessutom fast den. Och — believe it or not — tejpen tycks sitta kvar fortfarande 4 år senare. :p

Vad har stegen för funktion? Att helt ta bort den är inget alternativ eller? Så får du resa en de få gångerna du behöver komma upp alt gå genom luckan...

D
O olofh skrev:
Vad har stegen för funktion? Att helt ta bort den är inget alternativ eller? Så får du resa en de få gångerna du behöver komma upp alt gå genom luckan...
Hmmm, intressant fråga! Tack! Stegen satt där när jag köpte huset, och används av t ex sotaren eller hantverkare som behöver komma upp och dona med taket eller hängrännorna. Men å andra sidan kan man ju lika gärna klättra ut på taket via takluckan vid dessa tillfällen (som sker kanske varannat år). Ska googla runt lite och kolla om det finns regler kring väggfast stege. Det är i sanningens namn ganska högt upp om man skulle klättra på en lös stege... Jag skulle själv vara mycket tveksam.

D JoBeVe skrev:
Det är i sanningens namn ganska högt upp om man skulle klättra på en lös stege... Jag skulle själv vara mycket tveksam.
På bilden med stegen så fungerar det lika bra med en lös stege, det är inte högt :)
Däremot ska det finnas en fasta steg/stege på taket.

• Gilla
Diamant5599
  • Laddar…
Sätt ström i luckan

S
J jannebmw skrev:
Sätt ström i luckan
Och döda någon? Smart där!

• Gilla
Diamant5599
  • Laddar…
Om någon väl har klättrat upp så ska det mycket till för att stoppa dem. Jag skulle fråga försäkringsbolaget om vad de kräver för låsning av luckan och följa det. Sen får man se till att man vid behov kan använda den för utrymning.

• Gilla
Diamant5599
  • Laddar…
Ska man vara petig så tror jag (har inte regelboken med på semester) att det ska vara ryggskydd på en fast stege idag.. Beroende på fasadhöjd. Men som någon sa, ta bort den?

• Gilla
Diamant5599
  • Laddar…
D JoBeVe skrev:
Hmmm, intressant fråga! Tack! Stegen satt där när jag köpte huset, och används av t ex sotaren eller hantverkare som behöver komma upp och dona med taket eller hängrännorna. Men å andra sidan kan man ju lika gärna klättra ut på taket via takluckan vid dessa tillfällen (som sker kanske varannat år). Ska googla runt lite och kolla om det finns regler kring väggfast stege. Det är i sanningens namn ganska högt upp om man skulle klättra på en lös stege... Jag skulle själv vara mycket tveksam.
Ja, den delen av stegen du visar på bilden är väl bara att montera ner? Enda möjliga lagkravet som teoretiskt skulle kräva en sådan vore utrymning om du bedrev hotellverksamhet. Ska sotaren dit tar man, som i alla andra hus, en lös stege.

Gällande magnetkontakterna så har de nyare från tex Verisure självhäftande baksida om man ej vill skruva. Så det är i sig inget konstigt. Skruven ger inget extra skydd. Ramlar den ner går ju larmet eller felmeddelande.

• Gilla
Diamant5599
  • Laddar…
C
D JoBeVe skrev:
Bor i 100 år gammal villa i ”dyrt” område i Stockholm. I villan finns därmed stöldbegärligt gods av lite högre värde. Höjer nu nivån avseende inbrottsskydd.
Låter som att det borde finnas utrymme att lägga en slant på en riktig lucka. Å andra sidan blir man inte rik på att lägga sina pengar på onödiga saker :rofl:

Jag tror du skall tänka lite som @123abc var inne på, svagaste länken. Ingen idé att lägga massa pengar på att säkra taket om de gamla fina altandörrarna går att bryta upp med en skruvmejsel. Gränsen för vilken nivå av mekaniskt inbrottsskydd som går att åstadkomma i ett gammalt hus och samtidigt bevara husets karaktär är ganska låg. Då får man satsa på sekundära skydd som larm osv. istället.

D
C cpalm skrev:
Låter som att det borde finnas utrymme att lägga en slant på en riktig lucka. Å andra sidan blir man inte rik på att lägga sina pengar på onödiga saker :rofl:
Haha, nej det som man blir rik av är ju inte de stora inkomsterna, det är de små utgifterna! Jo, det finns säkert budgetutrymme för ett inbrottsgaller, men samtidigt vill man ju aldrig köpa något meningslöst.

C cpalm skrev:
Jag tror du skall tänka lite som @123abc var inne på, svagaste länken. Ingen idé att lägga massa pengar på att säkra taket om de gamla fina altandörrarna går att bryta upp med en skruvmejsel. Gränsen för vilken nivå av mekaniskt inbrottsskydd som går att åstadkomma i ett gammalt hus och samtidigt bevara husets karaktär är ganska låg. Då får man satsa på sekundära skydd som larm osv. istället.
Detta är faktiskt en mycket klok sammanfattning av utmaningen med vårt hus. Jag har gjort ganska mycket förbättringar av inbrottsskyddet de senaste åren. Altan- och balkongdörrar är ett bra exempel — de är gamla och fantastiskt vackra, så de går inte att byta utan att förvanska husets arkitektur/stil. Därför har jag fått göra det bästa av ett dåligT utgångsläge (fullhöjds brytskydd, inbrottsklassade lås, Bakkantsbeslag, stålplåt inuti nederdelen osv. I hela källarvåningen valde vi att byta ut inre glasrutorna mot 6 mm polykarbonat (Se tråd
https://www.byggahus.se/forum/threa...er-men-vilken-sorts-gangjaern-har-jag.371060/

En annan tanke som inte tagits upp i denna tråden är att låsa fast stegen med ett hänglås så det inte går att ta ner sista biten.
Hjälpe kanske inte så mycket mot tjuvar men då har man gjort vad man kunnat för att undvika att kvarterets ungar klättrar upp och leker på taket eller att den nedre stegen blir stulen.

• Gilla
Diamant5599
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.