Jag håller på att bygga en ”grästrappa” med steg av 3mm cortenstål. Jag har fått hjälp av en lokal mekaniskverkstad med att skära till och bocka till en 90 graders krök, men skulle vilja få till en svepande böjning också…. Hur gör man för att få till det med cortenstål? Jag lyckas få till utseendet ungefär som jag vill ha det med hjälp av lastbilsspännnband, men formen håller sig bara medans jag har spänn…. Jag trodde nog att jag skulle kunna spänna upp det något mer än slutresultat och att metallen skulle återgå till viss del - men inte att det skulle återfå sin ursprungliga form….
Hur böjer jag stålet mer permanent?

Antingen mer last för att övervinna sträckgränsen för stålet vilket kan vara svårt... ofta värmer man stålet och då blir det enklare att deformera.

/ATW

Ska du ha en radie så måste det valsas kan gå att kallsmida med slägga över två reglar också. Men smidigast är att be någon valsa den

Bit av telefonstolpe fäst vid träd med spännband och små träbitar i process att forma cortenplåt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lite kort kan man säga att jag fäste en bit av en telefonstolpe mot ett träd med spännband, och små träbitar mellan.. Sen böjde jag cortenplåten mot stolpen, lite i taget.. Böj flytta böj flytta böj, tills plåten har rätt form .... Man får lite återfjädring, så man får böja lite mer än vad man tror, men det är lättare att böja mer än att räta ut om man får för liten radie.. Det är viktigt att hålla plåten vinkelrät mot röret (i mitt fall stolpbiten, det är därför "mellanlägget" i nederkanten är längre, för att kunna stödja plåten mot) annars blir det en korkskruv av alltihop...

Böjd cortenplåt formad som trädgårdskant på jordad mark med byggmaterial och gräs runtomkring.
Skapa konto
Böjd cortenplåt formad till en upphöjd rabatt med jord i en trädgård.
Skapa konto

• Gilla
Anderscurl och 8 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
[bild]
Lite kort kan man säga att jag fäste en bit av en telefonstolpe mot ett träd med spännband, och små träbitar mellan.. Sen böjde jag cortenplåten mot …..
ja, det ser bra ut - rätt likt det jag är ute efter… Är det 3mm stål? Jag får också till att böja det, men jag får det inte att stanna…. Har du böjt liksom dubbelt så mycket som du vill ha som slutresultat…

jag tänker nu iof sig att det du gör är att böja det över någonting- jag slog ett band ”runt om dig själv - det kanske är det som är skillnaden….

G Gallianoman skrev:
ja, det ser bra ut - rätt likt det jag är ute efter… Är det 3mm stål? Jag får också till att böja det, men jag får det inte att stanna…. Har du böjt liksom dubbelt så mycket som du vill ha som slutresultat…

jag tänker nu iof sig att det du gör är att böja det över någonting- jag slog ett band ”runt om dig själv - det kanske är det som är skillnaden….
Japp, det är 3 mm tjock corten..

Dubbelt så mycket låter rimligt, men man får testa sig fram... Min "beställare" (frugan) ville ha "organiska former" så jag körde lite på känn... Ska det vara nån form bestämd radie blir det nog knepigare..

Här kan du se "tekniken" det bygger på..

• Gilla
Anderscurl och 1 till
  • Laddar…
Borde man inte kunna spänna upp till önskad form och svetsa stag invändigt för att hålla formen?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.