Medlem
· Västra götaland
· 562 inlägg
Jag håller på att bygga en ”grästrappa” med steg av 3mm cortenstål. Jag har fått hjälp av en lokal mekaniskverkstad med att skära till och bocka till en 90 graders krök, men skulle vilja få till en svepande böjning också…. Hur gör man för att få till det med cortenstål? Jag lyckas få till utseendet ungefär som jag vill ha det med hjälp av lastbilsspännnband, men formen håller sig bara medans jag har spänn…. Jag trodde nog att jag skulle kunna spänna upp det något mer än slutresultat och att metallen skulle återgå till viss del - men inte att det skulle återfå sin ursprungliga form….
Hur böjer jag stålet mer permanent?
Hur böjer jag stålet mer permanent?
Allvetare
· Västra götaland
· 10 919 inlägg
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lite kort kan man säga att jag fäste en bit av en telefonstolpe mot ett träd med spännband, och små träbitar mellan.. Sen böjde jag cortenplåten mot stolpen, lite i taget.. Böj flytta böj flytta böj, tills plåten har rätt form .... Man får lite återfjädring, så man får böja lite mer än vad man tror, men det är lättare att böja mer än att räta ut om man får för liten radie.. Det är viktigt att hålla plåten vinkelrät mot röret (i mitt fall stolpbiten, det är därför "mellanlägget" i nederkanten är längre, för att kunna stödja plåten mot) annars blir det en korkskruv av alltihop...
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Produkter som diskuteras: "spännband"
Spännband & remmar
Upptäck vårt sortiment av spännband och remmar, perfekt för att säkra last och utrustning under transport eller lagring. Vårt sortiment omfattar allt från lätta spännband för enklare uppgifter till tunga lastremmar för tyngre jobb.
Läs mer
Medlem
· Västra götaland
· 562 inlägg
ja, det ser bra ut - rätt likt det jag är ute efter… Är det 3mm stål? Jag får också till att böja det, men jag får det inte att stanna…. Har du böjt liksom dubbelt så mycket som du vill ha som slutresultat…Dan_Johansson skrev:
jag tänker nu iof sig att det du gör är att böja det över någonting- jag slog ett band ”runt om dig själv - det kanske är det som är skillnaden….
Allvetare
· Västra götaland
· 10 919 inlägg
Japp, det är 3 mm tjock corten..G Gallianoman skrev:ja, det ser bra ut - rätt likt det jag är ute efter… Är det 3mm stål? Jag får också till att böja det, men jag får det inte att stanna…. Har du böjt liksom dubbelt så mycket som du vill ha som slutresultat…
jag tänker nu iof sig att det du gör är att böja det över någonting- jag slog ett band ”runt om dig själv - det kanske är det som är skillnaden….
Dubbelt så mycket låter rimligt, men man får testa sig fram... Min "beställare" (frugan) ville ha "organiska former" så jag körde lite på känn... Ska det vara nån form bestämd radie blir det nog knepigare..
Här kan du se "tekniken" det bygger på..
Verktygstokig
· gotland
· 465 inlägg
Borde man inte kunna spänna upp till önskad form och svetsa stag invändigt för att hålla formen?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden