B Boende45 skrev:
Det brukar vara jättepopulärt att få till ett äktenskapsförord mitt i ett äktenskap.

”Jo du älskling som du vet så har vårt hus stigit kraftigt i värde, nu var det ju så att huset från början var mitt och jag lagt ner mest pengar under åren vid renoveringar och utbyggnad mm. Kan du vara snäll att skriva under på den streckade raden där”.
Hehe nej, det görs lämpligen innan man gifter sig. Därav namnet förord..

H
B Boende45 skrev:
Du förstår inte problematiken som drabbar par vid skilsmässor i områden där husen har högt värde. Ingen av parterna har råd att lösa ut den andre så huset måste säljas på öppna marknaden.

Jag har 3 bekanta som är skilda med nya förhållanden. Samtliga förlorade sin ursprungsbostad vid den tidigare skilsmässan och har därefter som singlar köpt ett nytt boende.

De blir nu särbos med nya kärleken för ingen part vågar låta den andre köpa in sig med risk för att förlora det nya huset vid en ny separation.

De bor alltså i varsitt egenägt hus
och ibland vid en skilsmässa kan det va bra och flytta och skaffa nytt så det gamla försvinner med.
Än att bo i ett hus med en ny där exet har bott tidigare.

tror det kan många gånger vara bättre för förhållandet att flytta ihop till något nytt.

sen är det väl helt normalt att har man vart gifta och bott ihop då delar man faan lika än att lura till sig så mycket man kan från den andra.
Kvittar om man ägde huset före.
Troligen har huset haft en värdestigning och den ska delas.
Kan man inte betala för det då får man sälja

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
K Kallens skrev:
Hehe nej, det görs lämpligen innan man gifter sig. Därav namnet förord..
Det är inget som hindrar att ett äktenskapsförord sätts upp och undertecknas under pågående äktenskap.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
K
H Hallerudsbo skrev:
och ibland vid en skilsmässa kan det va bra och flytta och skaffa nytt så det gamla försvinner med.
Än att bo i ett hus med en ny där exet har bott tidigare.

tror det kan många gånger vara bättre för förhållandet att flytta ihop till något nytt.

sen är det väl helt normalt att har man vart gifta och bott ihop då delar man faan lika än att lura till sig så mycket man kan från den andra.
Kvittar om man ägde huset före.
Troligen har huset haft en värdestigning och den ska delas.
Kan man inte betala för det då får man sälja
Googla på
" Rickard Olsson gåvobrev"
Själv vet ag vet inte hur man länkar.

H
K K. L skrev:
Googla på
" Rickard Olsson gåvobrev"
Själv vet ag vet inte hur man länkar.
ja han gav bort halva. Så vad är felet?

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
K
H Hallerudsbo skrev:
ja han gav bort halva. Så vad är felet?
Jag ids inte.

Då kanske du skulle skrivit om något annat. Gärna något som varit relevant för tråden. :p

• Gilla
-MH- och 1 till
  • Laddar…
H
K K. L skrev:
Jag ids inte.
nä för jag ser inte problemet.
Han gav bort då vet man reglerna, kan man inte komma springande i tv å gråta.

jag betalar allt hemma, jobbar borta under veckorna.
Jag har betala alla renoveringar ur egen ficka hemma.

säkert lagt en miljon kontant nu.

om jag och sambon skulle gå isär kommer inte jag gråta över pengarna.
Hon har fått något som är värt massa pengar och det är tiden med barna.
Skött allt hemma.
Det är värt en del med så även att jag betala mer så är det inte mer än rätt att dela lika för vi drar vårt strå till stacken fast på olika sätt.

• Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Har ni gift er så äger hon ju redan halva huset, tekniskt sett... ;)

Edit: glöm inte att det kan bra att skriva testamente eftersom ni har särkullbarn..
Nej, hon får ingenting av sin makes egendom de första två åren.
Sedan ökar andelen som hon får av giftorättsgods och efter 5 år blir det likadelning.

R Rickert skrev:
Jo vi vet att nu när vi är gifta är det redan halverat. Men vi vill liksom få hus/lån osv delat och på papper för själva känslan att vi äger allt gemensamt.
Det där med arv och barn har vi löst.
Kan man lösa detta med färdiga mallar eller tycker ni vi behöver kontanta en jurist.
Vi hade en träff med familjens jurist som bara gjorde oss mer förvirrade och pratade på att vi skulle skriva skuldsedlar för att undvika skatt och massa annat jag tyckte lät fel. Sen efter en vecka fick vi ett Mail med rättelse om att det nog visst gick att betala mellan oss för huset under bodelning utan skatt. Ett Mail som var så konstigt formulerat att jag knappt kan tyda det.
Iaf, tror ni det kan lösas med en mall?

Med vänlig hälsning, Rickard
Vad kostade denna undermåliga jurist i arvode och vad heter hen?

lunnabo lunnabo skrev:
Nej, hon får ingenting av sin makes egendom de första två åren. Sedan ökar andelen som hon får av giftorättsgods och efter 5 år blir det likadelning.
Det där får du gärna utveckla...

Alfredo Alfredo skrev:
Det där får du gärna utveckla...
Länge sedan jag satt och studerade men är ändå säker på att jag i doktrin har läst att det kan bli jämkning till 0 vid kortvariga äktenskap, under 2 år.

Från Lawline saxar jag att det jämkas 1/5 per år.
"
Kort äktenskap
I det fall äktenskap varat under en kortare period kan andelen av egendom som ska ingå i bodelningen minskas, detta följer av 12 kap. 1 § ÄktB. Det rör sig alltså därmed om en viss jämkning av bodelningen och denna beräknas på en femårsperiod. Efter att ni varit gifta i 5 år ska normalt all egendom vara att dela lika mellan er som makar, dessförinnan brukar man räkna på femtedelar. Efter ett års äktenskap kommer 1/5 att ingå i bodelningen osv, för er del bör alltså 2/5 ingå."

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
lunnabo lunnabo skrev:
Länge sedan jag satt och studerade men är ändå säker på att jag i doktrin har läst
Tack! Jag var inte medveten om att så pass tydliga "årsgränser" brukade tillämpas vid jämkning.

Så här kommenterar för övrigt lagen.nu 12 kap. 1 § ÄktB.

Skärmdump av en diskussionsforumskommentar som refererar till bestämmelserna i Äktenskapsbalken (12 kap. 1 §), med text om jämkning vid bodelning.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.