Hej!

2012 köpte jag ett hus väldigt billigt som jag under åren renoverat och som nu mångdubblats i värde.
2020 träffade jag en kvinna som 2021 flyttade in och nu 2022 så gifte vi oss.
Jag hade sedan tidigare ett barn och hon två.
Vi vill äga huset lika mycket var och tänker att bodelning under äktenskap kanske är det smidigaste.
Hon har en del kontanter från fastighetsaffärer tidigare under sitt liv och skulle vilja använda en del av de för att köpa in sig med.
Om hon gör det, anses det då som en försäljning där jag måste betala vinstskatt på det hon betalar?
Jag har nu ett lån på ca dubbla inköpspriset, men kanske en tredjedel av nuvarande värde.
Vi tänkte att hon går in och tar över halva lånet, får halva huset och hon betalar mig en lagom summa.
Är detta några konstigheter? Bör vi göra på något annat sätt?

Med vänlig hälsning, Rickard

Nej, inget ska skattas nu i den situationen. Viktigt att tänka på är dock att din fru tar över din skattemässiga situation för sin halva.

Så om huset stigit med 2 Mkr i värde tar hon över en framtida skatt på 220 tkr (22 % på hennes halva). Det ska hon förstås inte betala dig för, så det är lämpligt att beräkna den latenta skatten och dra av den.

• Gilla
Frunihuset20 och 1 till
  • Laddar…
Har ni gift er så äger hon ju redan halva huset, tekniskt sett... ;)

Edit: glöm inte att det kan bra att skriva testamente eftersom ni har särkullbarn..

• Gilla
Frunihuset20 och 2 till
  • Laddar…
Såvida ni inte har äktenskapsförord. Så är ju alla tillgångar ni har ändå giftorättsgods. både prylar, fastigheter och rena pengar och värdepapper.

Så i praktiken äger din fru redan halva huset, och du äger halva hennes kapital. Lite grovt sett. Dvs. det är så det blir om ni skulle skilja er, eller om en av er går bort.

Sedan är det viktigt att ni funderar över hur ni vill ha det i händelse att en av er går bort. Dennes "särkullsbarn" ärver då hälften av allt ni har tillsammans. Vilket kan göra det svårt för den efterlevande att få bo kvar i bostaden.

Det går att mildra effekten genom olika testaments konstruktioner.

Redigerat:
  • Gilla
Heidina och 4 till
  • Laddar…
Jo vi vet att nu när vi är gifta är det redan halverat. Men vi vill liksom få hus/lån osv delat och på papper för själva känslan att vi äger allt gemensamt.
Det där med arv och barn har vi löst.
Kan man lösa detta med färdiga mallar eller tycker ni vi behöver kontanta en jurist.
Vi hade en träff med familjens jurist som bara gjorde oss mer förvirrade och pratade på att vi skulle skriva skuldsedlar för att undvika skatt och massa annat jag tyckte lät fel. Sen efter en vecka fick vi ett Mail med rättelse om att det nog visst gick att betala mellan oss för huset under bodelning utan skatt. Ett Mail som var så konstigt formulerat att jag knappt kan tyda det.
Iaf, tror ni det kan lösas med en mall?

LtdRichard LtdRichard skrev:
Hej!

2012 köpte jag ett hus väldigt billigt som jag under åren renoverat och som nu mångdubblats i värde.
2020 träffade jag en kvinna som 2021 flyttade in och nu 2022 så gifte vi oss.
Jag hade sedan tidigare ett barn och hon två.
Vi vill äga huset lika mycket var och tänker att bodelning under äktenskap kanske är det smidigaste.
Hon har en del kontanter från fastighetsaffärer tidigare under sitt liv och skulle vilja använda en del av de för att köpa in sig med.
Om hon gör det, anses det då som en försäljning där jag måste betala vinstskatt på det hon betalar?
Jag har nu ett lån på ca dubbla inköpspriset, men kanske en tredjedel av nuvarande värde.
Vi tänkte att hon går in och tar över halva lånet, får halva huset och hon betalar mig en lagom summa.
Är detta några konstigheter? Bör vi göra på något annat sätt?

Hej Rickard!

Är du beredd att förlora huset vid en eventuell separation, dvs skilsmässa i framtiden?

K
Din namne, Rickard Olsson gjorde väl nåt liknande.

B Boende45 skrev:
Hej Rickard!

Är du beredd att förlora huset vid en eventuell separation, dvs skilsmässa i framtiden?
Ja precis...

BTW!
Ser att jag lyckats logga in från två olika konton, gjorde det ena när jag trodde jag förlorat det andra men tydligen inte så LtdRichard=Rickert :)

B Boende45 skrev:
Hej Rickard!

Det är väl ändå rätt irrelevant för frågan?

Hur mycket av huset som går förlorat vid en skilsmässa har inget samband med vem som äger vad innan skilsmässan. Här låter det dessutom som frun äger ett kapital som helt eller delvis balanserar värdet av huset.

• Gilla
Rynx och 2 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det är väl ändå rätt irrelevant för frågan?

Hur mycket av huset som går förlorat vid en skilsmässa har inget samband med vem som äger vad innan skilsmässan. Här låter det dessutom som frun äger ett kapital som helt eller delvis balanserar värdet av huset.
Du förstår inte problematiken som drabbar par vid skilsmässor i områden där husen har högt värde. Ingen av parterna har råd att lösa ut den andre så huset måste säljas på öppna marknaden.

Jag har 3 bekanta som är skilda med nya förhållanden. Samtliga förlorade sin ursprungsbostad vid den tidigare skilsmässan och har därefter som singlar köpt ett nytt boende.

De blir nu särbos med nya kärleken för ingen part vågar låta den andre köpa in sig med risk för att förlora det nya huset vid en ny separation.

De bor alltså i varsitt egenägt hus

B Boende45 skrev:
Du förstår inte problematiken som drabbar par vid skilsmässor i områden där husen har högt värde. Ingen av parterna har råd att lösa ut den andre så huset måste säljas på öppna marknaden.

Jag har 3 bekanta som är skilda med nya förhållanden. Samtliga förlorade sin ursprungsbostad vid den tidigare skilsmässan och har därefter som singlar köpt ett nytt boende.

De blir nu särbos med nya kärleken för ingen part vågar låta den andre köpa in sig med risk för att förlora det nya huset vid en ny separation.

De bor alltså i varsitt egenägt hus
Det är ju för att de i praktiken gett bort pengar genom att inte ha något äktenskapsförord. För hur hade de annars råd att köpa huset från första början, om de inte har råd att lösa ut frun när de skiljer sig? Kommer man på det innan någon har flyttat är det ju inga konstigheter att skriva in i ett äktenskapsförord.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
A
K Kallens skrev:
Det är ju för att de i praktiken gett bort pengar genom att inte ha något äktenskapsförord. För hur hade de annars råd att köpa huset från första början, om de inte har råd att lösa ut frun när de skiljer sig? Kommer man på det innan någon har flyttat är det ju inga konstigheter att skriva in i ett äktenskapsförord.
Värdet på huset har förmodligen stigit sedan de köpte det? Jag ser inte hur ett äktenskapsförord skulle kunna rädda en sådan situation.

Om jag och hustrun en gång lagt 1 miljon vardera för att köpa ett hus, och huset nu är värt säg 6 miljoner, så måste den part som önskar att bo kvar trolla fram 3 nya miljoner. Det, eller klara av, och bli beviljad, att ta över hela huslånet.

K Kallens skrev:
Det brukar vara jättepopulärt att få till ett äktenskapsförord mitt i ett äktenskap.

”Jo du älskling som du vet så har vårt hus stigit kraftigt i värde, nu var det ju så att huset från början var mitt och jag lagt ner mest pengar under åren vid renoveringar och utbyggnad mm. Kan du vara snäll att skriva under på den streckade raden där”.

• Gilla
lunnabo och 1 till
  • Laddar…
A Alexander HB skrev:
Värdet på huset har förmodligen stigit sedan de köpte det? Jag ser inte hur ett äktenskapsförord skulle kunna rädda en sådan situation.

Om jag och hustrun en gång lagt 1 miljon vardera för att köpa ett hus, och huset nu är värt säg 6 miljoner, så måste den part som önskar att bo kvar trolla fram 3 nya miljoner. Det, eller klara av, och bli beviljad, att ta över hela huslånet.
Det är ju helt naturligt att man inte har råd med samma hus när man är ensam som när man är två. Här var det ju dock frågan om en bostad som ena parten hade sedan innan äktenskapet. Vill denne absolut bo kvar om äktenskapet spricker kan man göra den fastigheten till enskild egendom. Går båda in med ungefär lika mycket pengar (eller iaf att man tillsammans har tillgångar som är iaf 2x husets värde) finns ju förutsättningarna ändå för att behålla huset man hade med sig in i äktenskapet.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.