2 956 läst ·
12 svar
3k läst
12 svar
Bodar!?
Hej! Jag går 2an på gymnasiet ska börja 3an i höst. Firman som jag har praktik hos har jobb till slutet på juni innan de går på semester. Så jag tänkte vad kan jag bygga för att få in lite pengar? Funderat på friggebodar, men dem e ju inte så billiga i inköp av matetial. Inte för en student iaf. Men så har jag funderat på lekstugor istället. Någon som har tips? Mvh
Hus för robotklippare.M Matte03 skrev:Hej! Jag går 2an på gymnasiet ska börja 3an i höst. Firman som jag har praktik hos har jobb till slutet på juni innan de går på semester. Så jag tänkte vad kan jag bygga för att få in lite pengar? Funderat på friggebodar, men dem e ju inte så billiga i inköp av matetial. Inte för en student iaf. Men så har jag funderat på lekstugor istället. Någon som har tips? Mvh
hundkojor.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 299 inlägg
Jakttorn.
Men i år är nog ett svårt år att bygga småsaker med lönsamhet hur som helst. Virkespriserna är för höga. Så egentligen borde du gå åt andra håller än jag föreslog. Högt arbetsvärde, låg materialåtgång.
Men i år är nog ett svårt år att bygga småsaker med lönsamhet hur som helst. Virkespriserna är för höga. Så egentligen borde du gå åt andra håller än jag föreslog. Högt arbetsvärde, låg materialåtgång.
Fågelholkar. Du får inte någon hög timlön men säljer du på loppis eller via annons/rykte för 120 kr så har du ca 70 kr kvar per styck. Faluröda holkar med vita knutar får sommarstugeägare att köpa, vissa panelbrädor har frästa spår på baksidan så hittar du sådana så ser husen helt okey ut. Omålade funkar för barnfamiljer. Gör några lite mer uppseendeväckande som kostar mer. Håller du dig på rätt sida av inkomst från hobby så får du t o m behålla den summan.
Visst är hobby upp till 40 000?Z z_bumbi skrev:Fågelholkar. Du får inte någon hög timlön men säljer du på loppis eller via annons/rykte för 120 kr så har du ca 70 kr kvar per styck. Faluröda holkar med vita knutar får sommarstugeägare att köpa, vissa panelbrädor har frästa spår på baksidan så hittar du sådana så ser husen helt okey ut. Omålade funkar för barnfamiljer. Gör några lite mer uppseendeväckande som kostar mer. Håller du dig på rätt sida av inkomst från hobby så får du t o m behålla den summan.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 299 inlägg
Nej, det finns inget särskilt grundavdrag för hobbyverksamhet. Skattmasen ska ha sitt från första kronan. Detta givet att du har andra inkomster. Har du totala inkomster under 20.000 kr behöver du varken deklarera eller skatta.
Att dina småinkomster några enstaka veckor ett enda år knappast kommer granskas är en annan sak.
Att dina småinkomster några enstaka veckor ett enda år knappast kommer granskas är en annan sak.
StämmerNötegårdsgubben skrev:
https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2018.4/326279.html
Klicka här för att svara