Hej! Jag går 2an på gymnasiet ska börja 3an i höst. Firman som jag har praktik hos har jobb till slutet på juni innan de går på semester. Så jag tänkte vad kan jag bygga för att få in lite pengar? Funderat på friggebodar, men dem e ju inte så billiga i inköp av matetial. Inte för en student iaf. Men så har jag funderat på lekstugor istället. Någon som har tips? Mvh

P
M Matte03 skrev:
Hej! Jag går 2an på gymnasiet ska börja 3an i höst. Firman som jag har praktik hos har jobb till slutet på juni innan de går på semester. Så jag tänkte vad kan jag bygga för att få in lite pengar? Funderat på friggebodar, men dem e ju inte så billiga i inköp av matetial. Inte för en student iaf. Men så har jag funderat på lekstugor istället. Någon som har tips? Mvh
Hus för robotklippare.
hundkojor.

• Gilla
Matte03
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Hus för robotklippare.
hundkojor.
Säljer det bra?

P
M Matte03 skrev:
Säljer det bra?
Nja inte en aning.
Men många verkar ju vilja ha robotar, och många orkar inte snickra själva..

• Gilla
Matte03
  • Laddar…
P
Bygg och sälj ställningar i olika storlekar för brevlådor,när man ser sig omkring är det många som är fallfärdiga:)

• Gilla
Matte03
  • Laddar…
Vilken del av landet?

• Gilla
Matte03
  • Laddar…
Jakttorn.

Men i år är nog ett svårt år att bygga småsaker med lönsamhet hur som helst. Virkespriserna är för höga. Så egentligen borde du gå åt andra håller än jag föreslog. Högt arbetsvärde, låg materialåtgång.

• Gilla
Stolsben och 1 till
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Vilken del av landet?
Norr om uppsala

Fågelholkar. Du får inte någon hög timlön men säljer du på loppis eller via annons/rykte för 120 kr så har du ca 70 kr kvar per styck. Faluröda holkar med vita knutar får sommarstugeägare att köpa, vissa panelbrädor har frästa spår på baksidan så hittar du sådana så ser husen helt okey ut. Omålade funkar för barnfamiljer. Gör några lite mer uppseendeväckande som kostar mer. Håller du dig på rätt sida av inkomst från hobby så får du t o m behålla den summan.

• Gilla
Matte03
  • Laddar…
Z z_bumbi skrev:
Fågelholkar. Du får inte någon hög timlön men säljer du på loppis eller via annons/rykte för 120 kr så har du ca 70 kr kvar per styck. Faluröda holkar med vita knutar får sommarstugeägare att köpa, vissa panelbrädor har frästa spår på baksidan så hittar du sådana så ser husen helt okey ut. Omålade funkar för barnfamiljer. Gör några lite mer uppseendeväckande som kostar mer. Håller du dig på rätt sida av inkomst från hobby så får du t o m behålla den summan.
Visst är hobby upp till 40 000?

Nej, det finns inget särskilt grundavdrag för hobbyverksamhet. Skattmasen ska ha sitt från första kronan. Detta givet att du har andra inkomster. Har du totala inkomster under 20.000 kr behöver du varken deklarera eller skatta.

Att dina småinkomster några enstaka veckor ett enda år knappast kommer granskas är en annan sak.

• Gilla
Matte03
  • Laddar…
Mikael_L
  • Gilla
Matte03
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Stämmer
[länk]
Den ändringen har jag missat. Lite jobbigt att planera en hobby som eventuellt ger en inkomst som ett företag om man inte vill börja bryta mot lagen. Inte för att så många bryr sig och risken att åka dit blr vara minimal men det kanske inte är läge att annonsera.

• Gilla
Matte03
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.