Hej

De här är ett av husets 2 (snart 3) fördelarskåp för golvvärme.

Kortfattat kan vi kalla bakgrunden en planeringsmiss, vilket kör att två slangar just nu ansluts en aning externt. :)

Vi har pratat med en rörmokare om situationen och han ger oss två alternativ:

1) Koppla loss hela skåpet med allt vad det innebär och sänk tillbaka det med de två slangarna bockade, så kommer det kunna anslutas riktigt

2) Gör ett litet fack under fördelarskåpet med inspektionslucka där man har en skarv med en vinkel.

Jag undrar, finns det alterantiv 3, om man är bra på att bocka, där man kan bocka in rören i skåpet där det sitter (förutsatt att man så klart kopplar ur rören först) :)

Vad skulle ni göra? Jag undviker så klart gärna skarvar, men jag vet inte konsekvenserna av att få hela skåpet utrivet, bortkopplat och hur mycket problem med blir med vatten, luft och arbetade timmar.

Se bilder:
Fördelarskåp för golvvärme med externt anslutna slangar vid en planeringsmiss.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fördelarskåp för golvvärme med extern anslutna slangar på grund av planeringsmiss.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tack för tankar!

S
om det ändras med kopplingar och att det kapas i rören så kommer ju allting in.

Tack för svar, men jag lyckas verkligen inte förstå vad du menar. :-)

Lär vara svårt att få in slangen om inte skåpet lossas men det lär ju gå att göra snyggare än vad det är i dag. Man kan ju dra flex slangen genom botten på skåpet och lägga skarven under skåpet uppfyller säkert inte reglerna men funkar och ser ok ut.

Ja, det är ju i praktiken alternativ 2. Jag undrar mest om alternativ 3 finns.

Men ni delar i alla fall uppfattningen om att det är rätt omöjligt att bocka in slangen utan att riva bort skåpet?

Hur mycket jobb inkl konsekvenser är det att riva bort skåpet tro?

Eller går det att göra såhär:
Koppla loss de två slangarna som går utanför.
Skruva loss fördelarna från skåpet så att de hänger i luften (i de övriga anslutna slangarna) och lyfta upp det fristående skåpet för att föra in de två utanpåliggande rören och sedan flytta ner skåpet igen och skruva fast fördelarna. :)

Jag tror det är omöjligt att bocka in slangen och skåpet ser inte ut att gå att lyfta så mycket heller. Är det så viktigt att få in slangen i skåpet varför inte lägga en skarv under skåpet om det nu börjar läcka i skåpet lär ju vattnet rinna ut på golvet i alla fall så vad är skillnaden.

Tack för dina tankar!

Skåpet borde gå att lyfta uppskattningsvis ett par decimeter förutsatt att man skruvar loss fördelarna, eller tänker jag fel? Jag har själv skruvat fast skåpet och det finns gott om plats ovanför.

Visst kan jag lägga en skarv under skåpet, jag tänkte mest att det är synd.
Däremot om det börjar läcka så läcker det inne i väggen (skåpet är ju infällt), vilket inte känns så kul. Om det läcker inuti skåpet så kommer vattnet stanna kvar i skåpet och rinna ut i skvallerröret, så det är ju att föredra att ha kopplingarna där.

Men så länge man sätter skarven bakom en inspektionslucka och kanske trollar dit ett skvallerrör under också så är det väl ok gissar jag.

Jag skulle inte så säkert säga att det inte går att bocka in dem. Visst är ingången till höger i bild?
Om till höger så kan man lägga slangen ned ganska mycket när man trär i den.
Annars så är det snabbt gjort att koppla loss allt, 3 slingor kan ju inte ta mer än 2 minuter så kan du lyfta skåpet snett ut.
Men man kan förstås luras av bilder...

Tror förresten att du kan skarva med Wirsbo Q&E så är du nästan helt säker. Man får för övrigt skarva i vägg enligt säker vatten (värme inte tappvatten)

Redigerat:
Det är väl inte så mycket att fundera på :). Gör det rätt och riktigt genom att lyfta skåpet så du får in slangen ordentligt så slipper du reta dig på det så länge du bor där, dessutom kan du sova bättre på natten.

• Gilla
-RB- och 1 till
  • Laddar…
Jag förstår ju tanken med att få slangen rätt direkt men en korrekt monterad skarv synligt i ett fördelarskåp är ju inte sämre än övriga kopplingar i samma område. Hela fördelaren är ju en stor skarv med massor med anslutningar och de kan läcka även de så två synliga skarvar lär inte direkt öka på risken med många promille.

Går skåpet lyfta 2 dm borde det gå att få in slangarna i skåpet och du verkar ju vilja ha in dom i skåpet så inte så mycket att fundera på.

Stefan1972 skrev:
Jag förstår ju tanken med att få slangen rätt direkt men en korrekt monterad skarv synligt i ett fördelarskåp är ju inte sämre än övriga kopplingar i samma område. Hela fördelaren är ju en stor skarv med massor med anslutningar och de kan läcka även de så två synliga skarvar lär inte direkt öka på risken med många promille.
Ja, men det är inte lika snyggt. Och är det inte snyggt så är det inte rätt.
Alla på byggahus är pedanta perfektionister. TS konto kommer obönhörligen avslutas om det inte görs om. Krilleman kommer spöka på nätterna och ja, det blir helt enkelt inte så kul att bo där då.

mexitegel skrev:
Ja, men det är inte lika snyggt. Och är det inte snyggt så är det inte rätt.
Alla på byggahus är pedanta perfektionister. TS konto kommer obönhörligen avslutas om det inte görs om. Krilleman kommer spöka på nätterna och ja, det blir helt enkelt inte så kul att bo där då.
Perfektionist eller ej, men för mig har det inte handlat om att ha en skarv i skåpet eller ej, eller har jag missat någon poäng i tråden tro? För mig har det stått mellan två alternativ, antingen att ha en skarv UNDER skåpet, eller att få in rören inuti skåpet och då ska inte en skarv behövas, tror jag. Eller om en slang nu visar sig vara för kort så lär man ju skarva i skåpet och det har jag inga större problem med att acceptera. :)

Tack för alla kloka tankar, ni är värdefulla!

Men en annan fråga:

Vad är konsekvenserna av att riva loss nuvarande slingor? Måste man först tömma ur en mängd vatten ur systemet för att det inte ska spruta ut i halva hallen? Kommer systemet sedan få massor av luft som blir ett helvete att få ur?

Jag har inte kopplat något själv, utan det är röris som fixat allt, men jag undrar mest om det blir oförutsedda kringproblem, för jag förstår att själva kopplandet är gjort rätt snabbt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.