8 096 läst ·
2 svar
8k läst
2 svar
Bocka plast?
Jag renoverar ett sovrum men när det är klart kommer jag inte att kunna sätta upp min läslampa över sänggaveln som tidigare och funderar på alternativ. En tanke är att göra någon sorts klämfäste för armaturen, jag tänker mig en anordning som ett uppochnedvänt U som skulle tryckas ned uppifrån och ge plats att skruva fast armaturen i.
Endera skulle jag kunna be en plåtslagare bocka till en rostfri plåt men är rädd att det kan bli för industriellt och svår att få tillräcklig mjuk/len i kanterna varför jag även funderar på plast.
Nu till min fråga: Om jag väljer plast bör den nog vara minst ca 5 mm tjock, vilken sorts plast skall/bör det då vara och kan jag böja den själv med t ex en värmepistol.
Endera skulle jag kunna be en plåtslagare bocka till en rostfri plåt men är rädd att det kan bli för industriellt och svår att få tillräcklig mjuk/len i kanterna varför jag även funderar på plast.
Nu till min fråga: Om jag väljer plast bör den nog vara minst ca 5 mm tjock, vilken sorts plast skall/bör det då vara och kan jag böja den själv med t ex en värmepistol.
Akryl (”Plexiglas”) går ju att bocka vid rimliga temperaturer. Dock brukar det inte bli snyggt om man värmer med varmluftspistol, den värmer en för stor yta så det blir svårt att bocka snyggt. Om däremot man ”maskerar” allt utom kanske 10mm där man ska bocka med t.ex. mdf så kan man koncentrera värmen till en mindre yta.
Annars verkar det bästa vara en värmestav som i den här videon:
Annars verkar det bästa vara en värmestav som i den här videon:
Klicka här för att svara