121 374 läst ·
754 svar
121k läst
754 svar
Boängsåsen i Alsike
Eftersom fjärrvärmen i alsike kostar ungefär som elen har man eliminerat en variabel för prisjämförelsen. Frågan är vilken typ av återvinning du kommer att ha. Skillnaden mellan vanlig frånluft och frånluftsåtervinning ligger på ca 6000-7000 kWh/år. Det är detta som avgör skillnaden i kostnad. Om du har fjärrvärme med återvinning blir det ingen skillnad mot pumpen.
Medlem
· Uppsala Län
· 389 inlägg
Prissättning för nästa etapp: Omvänd budgivning:
* Kommunen sätter ett medvetet överpris på alla tomter, 2 mille kanske?
* Priset på samtliga tomter sänks med 100 000 per vecka tills första köparen slår till (funkar om några tomter är exklusivare än de andra, men inget vidare ifall alla är likvärdiga ).
* Därefter sjunker priset med 50 000 per vecka tills 25% av tomterna är sålda
* Därefter sjunker priset med 10 000 per vecka tills alla tomter är sålda.
Detta skulle naturligtvis inte fungera ifall alla tomter var ungefär likvärdiga. Då finns ju inga incitament för någon att vara först.
Ett kreativt förslag kanske
.
Det skulle ge en utspridning av köpen i tiden också vilket kanske skulle underlätta för den kommunala administrationen dels vid försäljningen och dels när bygglovsansökningarna kommer (fast då kanske det har spridit ut sig naturligt iallafall).
Sedan förstår jag inte varför man skulle vilja blanda in en mäklare som skall ha en del av kakan. Så himla märkvärdigt borde det väl inte vara att hålla reda på budgivning på 30 objekt?
* Kommunen sätter ett medvetet överpris på alla tomter, 2 mille kanske?
* Priset på samtliga tomter sänks med 100 000 per vecka tills första köparen slår till (funkar om några tomter är exklusivare än de andra, men inget vidare ifall alla är likvärdiga ).
* Därefter sjunker priset med 50 000 per vecka tills 25% av tomterna är sålda
* Därefter sjunker priset med 10 000 per vecka tills alla tomter är sålda.
Detta skulle naturligtvis inte fungera ifall alla tomter var ungefär likvärdiga. Då finns ju inga incitament för någon att vara först.
Ett kreativt förslag kanske
Det skulle ge en utspridning av köpen i tiden också vilket kanske skulle underlätta för den kommunala administrationen dels vid försäljningen och dels när bygglovsansökningarna kommer (fast då kanske det har spridit ut sig naturligt iallafall).
Sedan förstår jag inte varför man skulle vilja blanda in en mäklare som skall ha en del av kakan. Så himla märkvärdigt borde det väl inte vara att hålla reda på budgivning på 30 objekt?
Jo, idén är inte så tokig! Folk skulle ju slå till för att inte riskera bli utan, men först när nivåerna börjar krypa ner mot en marknadsmässig nivå. Tätast person få köpa den finaste tomten.
Det rakaste/enklaste skulle väl ändå vara en öppen budgivning direkt på nätet.
Det rakaste/enklaste skulle väl ändå vara en öppen budgivning direkt på nätet.
Exakt. kompressoreffekten är på 2kW precis som IVT490. Besparingen för dessa ligger på 6-7 000. Det finns andra frånluftsvärmepumpar som funkar på samma sätt med har mycket kraftigare kompressor. Denna är dock dyrare.drgregur skrev:
Nu har jag haft en ögonöppnande pratstund med en markentreprenör på plats. Mannen, som för övrigt hade en mycket trevlig hund, gav ett betryggande intryck av kompetens snarare än att dra en massa "säljsnack". Jag blev rekommenderad honom av en annan markentreprenör (som jag har stort förtroende för) som inte utför sprängningsarbeten.
Hans uppskattning av kostnaden för sprängning, grovplannering, grund och bortforsling av överbliven sprängsten hamnade närapå 300' över den kalkyl (450') som husföretagen lagt fram. Surt äpple att bita i måste jag säga. Jag hade förväntat mig en viss underskattning från husleverantörens sida, men inte med så mycket som 40% (67% dyrare)
! Jag ska ta ett snack med husleverantörerna och kolla upp om jag har missförstått deras kalkyler eller inte.
Jag tror inte att detta kommer att själpa våran budget över kanten för vad vi har råd med, men det är pengar jag hade hoppats kunna lägga på annat (duh!).
Man kan säga som så att vi nu är i stort behov av någon som har överskott på mjukmassor och underskott på sprängmassor! Någon som vet om sig att så är fallet hos er, eller känner till någon som bygger i närheten av Alsike/Knivsta som har det så?
Hans uppskattning av kostnaden för sprängning, grovplannering, grund och bortforsling av överbliven sprängsten hamnade närapå 300' över den kalkyl (450') som husföretagen lagt fram. Surt äpple att bita i måste jag säga. Jag hade förväntat mig en viss underskattning från husleverantörens sida, men inte med så mycket som 40% (67% dyrare)
Jag tror inte att detta kommer att själpa våran budget över kanten för vad vi har råd med, men det är pengar jag hade hoppats kunna lägga på annat (duh!).
Man kan säga som så att vi nu är i stort behov av någon som har överskott på mjukmassor och underskott på sprängmassor! Någon som vet om sig att så är fallet hos er, eller känner till någon som bygger i närheten av Alsike/Knivsta som har det så?
Medlem
· Uppsala Län
· 389 inlägg
Men vänte lite nu? Är det inte 1:507 bredvid Kung Kockos på 1:506 som har den där gigantiska bergknallen?
Jag kan förvisso ha blandat ihop tomtnumren eller hur det ser ut därute.
Jag kan förvisso ha blandat ihop tomtnumren eller hur det ser ut därute.
Kungkokos boar på 1:506 (har jag för mig). På 1:507 har de sprängt ur men inte börjat anlägga grund och vår tomt (1:508) är fortfarande "naturtomt". Den ligger dessutom brevid den branta cykelvägen. Jag vet inte om det gav någon större klarhet?galaxenspresident skrev:
Jag vet inte om vi vågar, det kanske blir 300' tillkungkokos skrev:
Jag ska försöka få husleverantörerna att komma med bättre kostnadskalkyler för grund- och markarbetet så vi får se vad de säger. Annars verkar det belopp som entreprenören sa till mig (600'+moms) rimligt. Han tog upp för var del vad det borde kosta och summerade ihop med lite överslag på slutet.
Vi kommer antagligen att försöka få en lite mer seriös uppskattning/offert innan vi drar igång. Kan inte tänka mig att banken blir glad om man kommer dit och berättar att det saknas 300' redan efter ett par veckor...
Medlem
· Uppsala Län
· 389 inlägg
Var ut och kikade idag. Nu vet jag hur tomten din ser ut. Jag i min lekmannamässighet tyckte inte tomten såg så farlig ut och 600kkr+moms lät maffigt i förhållande till hur det såg ut.
Kan tänka mig att det beror på hur man lägger huset. Det var ju rätt mycket berghällar som låg högt men rellativt jämnt ändå. Ska man spränga bort dom lär det säkert dra iväg. Jag skulle dock ställa mig frågan om man inte kunde lägga huset ovanpåbärget och bara behöva spränga in vatten och avlopp.
Men som sakt jag kan egentligen ingenting om detta. Jag skattar mig bara lycklig att jag bara hade några stenbumlingar jag behövde spräcka på min tomt.
Kan tänka mig att det beror på hur man lägger huset. Det var ju rätt mycket berghällar som låg högt men rellativt jämnt ändå. Ska man spränga bort dom lär det säkert dra iväg. Jag skulle dock ställa mig frågan om man inte kunde lägga huset ovanpåbärget och bara behöva spränga in vatten och avlopp.
Men som sakt jag kan egentligen ingenting om detta. Jag skattar mig bara lycklig att jag bara hade några stenbumlingar jag behövde spräcka på min tomt.
Jag kanske skulle kanske poängtera att 600'+moms var för spräng, grovplanering, bortförsel/tillförsel av massor samt grund. Jag ska ringa honom igen och säkerställa så jag inte är ute och cyklar (mer än vanligt).
Medlem
· Uppsala Län
· 389 inlägg
200 kkr inkl. moms var avtalssumman för vår grund (60cm ner från färdigt golv), dränering runt om och 10m avlopp och service ut till anslutningspunkt, Exkl golvvärmen (den gick på rörmockarn och husbyggsatsen). 7.09m x 13.39m platta. Allt förutsatt normalmark (normalmark är lättarbetad morän). Så 2000 SEK/m^2 låter som ett hyfsat riktvärde.
Jag hade missat att grunden ingick i summan åt dig.
Jag hade missat att grunden ingick i summan åt dig.
60 cm under plattan är ju rätt mycket jämfört med t.ex. Myresjöhus och Götenehus (20-30 cm). Även sånt spelar ju roll för kostnaden. Vanligtvis ingår även 2-3 meter grovplanering utanför huskropp. SKall snart ta reda på vad vår grovplanering kommer att kosta.