Byggahus.se
Hej forumet. Det är så att jag har slagit till på ett lagom stort skåp som står på en lastbil, 8,5x3x2,45.

Efter forskning på forumet tänkte jag bestämma mig för 45 reglar, PU-skum, en eller två luftvv.pump och vattenburet golv-system.

När jag gör för fönster, vilken ände börjar jag i?
Ska jag först måtta upp i skåpet och skära ut eller ska jag slänga upp träreglar före?

Det kommer att finnas en bo-del om säng ovanför kök, barbord/vanligt bord, liten allmän yta och sedan en garage-del för maskiner och mindre tävlingsbil. Så jag tänkte mig något rejälare golv som plank och jag blev förtjust i okantade plankor.
Kan man inte ha okantade plankor och sedan skapar man som konstverk som jag sett med herts(stavfel?) genomskinligt medel som sammanbinder plankorna med varann? Då man ser ned till golvbottnen som kommer vara golvvärme element tänkte jag först strössla ned flismaterial.

Isolering av skåpet har jag valt efter mycket forskande här på forumet om hur man isolera sjö-containrar som har snarlik utseende.

Vad tror ni om idéerna?
 
Lycka till. Det kommer nog bli riktigt bra. Det borde vara enklare att såga ut hål för fönster först så är det inga reglar i vägen när man sågar.
 
Ska skåpet sitta kvar på lastbilen och vara flyttbart?

Vad är skåpet byggt av? Är det alu limmat på frigolit hade jag fortsatt på det konceptet, dvs popnitat stålreglar och sen fyllt med frigolit. Sen gips på det..

Containrar är ju helt oisolerade, så där har väl skum ett syfte, men lastbilsskåp brukar väl vara hjälpligt isolerade....

Edit: vattenburen golvvärme OCH luftvärmepump? På ett sånt litet utrymme?
 
  • Gilla
Dahlberg68
  • Laddar…
Hej, nej det blir fast. Ska undersöka det för jag har inte hämtat henne än.

Ja tänkte isolera gott för att inte behöva oroa mig på vintern och när jag ändå kommer riva ut allt ordentligt så kommer jag att göra det bra från grunden tänkte jag.

Det ska väl fungera med både golvvärme och luftv.-pump, det rekommenderades för mig.

En sak som jag tänkte på för att lägga ut golv sedan men jag är förtjust i körsbär och kan man inte då köpa upp sig(eller få) några vitrinskåp och bokhyllor i körsbär, ta det till brädgård och begära få det uppsågat i samma mått så lägger man ut det sedan som det brukar se ut, om lott.
?
 
Tomture61
Rätt stort "skåp" vad är det gjort av , stål - trä - plast ?
Är det en sjö container eller byggbod , finns det ett tätt tak på skåpet .
 
Överkurs med golvvärme, vad är budget?
 
Då kanske jag tänker över golvvärme, ingen budget utan det ska bli bra för att kunna leva i på vintern när jag är i Sverige.
Det är en hästlastbil men jag ska nog fråga tid. ägaren, jag har bara inte kunnat hämta henne än pga. snön.
 
Vad sägs om min idé där med att göra egna träplankor som golv av bokhyllor/vitrinsskåp?
Går inte det att ta isär, såga upp 10x30 bitar att limma ihop, lägga om lott och göra sitt eget golv på det sättet.
 
Det kan du säkert göra.
 
Tomture61
T tomcat85 skrev:
Vad sägs om min idé där med att göra egna träplankor som golv av bokhyllor/vitrinsskåp?
Går inte det att ta isär, såga upp 10x30 bitar att limma ihop, lägga om lott och göra sitt eget golv på det sättet.
Bokhyllor / vitrinskåp brukar vara billigaste spånskivan som är fanerad.
Hur är tanken att få det snyggt , utan hål osv.
Tror du blir tvungen att regla mycket tätt undertill .
Är ett laminatgolv så dyrt ?
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Hej!

Det blev såhär mera, en "färdig" utrustad buss som jag köpte istället och nu tänkte jag fortsätta med henne.

Detta är dock inget buss/lastbils forum men jag tror att det finns kunniga här inom området Isolering som jag tänkte på att göra nu.

Säljaren tipsade mig för att undvika att det regna in, lägga på någon form av material på taket. Vad skulle ni rekommendera? Limmar och skruvar jag ihop det för att elminera luftbubblor emellan plåt och material?

Och efter vandalism åker jag på att byta några fönster, bussen tillverkades 1974 så jag antar att det var rejäla glas av den tiden och att man idag kan använda annat mera lämpligt o lättare kanske.
Eller håller jag mig till vanligt glas, ett lager som hon tillverkades i men kanske lite tunnare?
 
  • En vit ombyggd buss med öppna förvaringsfack parkerad vid en väg på dagen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Tomture61
Ang glas , antar att det inte får användas vanligt glas i fordon .
Sidorutor på bilar är ju härdade och spricker i miljoner bitar om det skadas .
Vanligt glas kan skära huvudet av ngn vid en olycka .

Är taket så skadat så det regnar in idag ?
 
Om Du ska bo i den så är värmen det största problemet. Stora glasytor läcker VÄLDIGT mycket energi. Titta bara på en modern husvagn för vinterbruk, inte mycket glas där...
Fundera istället på om Du kan plåta in ytorna och installera husvagnsfönster där det behövs.
Vid val av värmesystem står det mellan luft eller vattenbaserat. I teorin kan det gå med en LLVP, men den måste vara anpassad för SMÅ lokaler, och sedan ska man hålla den med ström....
Vattenburet med golvvärme gäller i nästan alla vinteranpassade husvagnar. Dessutom behöver man inte ha vika varmt i lokalen om man har varmt om fötterna! Gasol , pellets eller diesel kan kvitta. Du kommer säkert behöva någon form av elverk också.
Vikten behöver Di inte oroa Dig över. 8 ton på framaxeln och 10 tom bak bög ge Dig minst 8 ton lastförmåga. Står det mindre i regbeviset kan Du typa upp vikten.
Första vintern vi bodde i bussen drog dem lika mycket ström som en medelstor villa.
(Trefaspanna kopplad till bussens originalradiatorer).
Sen under åren byggde vi en mellanvägg till förarutrymmet, täta innerfönster (plexi) och isolerade tak och golv. Vi byggde igen de flesta fönstren och la i isolering.
När vi till slut installerade golvvärme landade blev vi nöjda med både komfort och kostnad.
Lycka till!
 
  • Gilla
BosseHansson
  • Laddar…
T tomcat85 skrev:
Hej!

Det blev såhär mera, en "färdig" utrustad buss som jag köpte istället och nu tänkte jag fortsätta med henne.

Detta är dock inget buss/lastbils forum men jag tror att det finns kunniga här inom området Isolering som jag tänkte på att göra nu.

Säljaren tipsade mig för att undvika att det regna in, lägga på någon form av material på taket. Vad skulle ni rekommendera? Limmar och skruvar jag ihop det för att elminera luftbubblor emellan plåt och material?

Och efter vandalism åker jag på att byta några fönster, bussen tillverkades 1974 så jag antar att det var rejäla glas av den tiden och att man idag kan använda annat mera lämpligt o lättare kanske.
Eller håller jag mig till vanligt glas, ett lager som hon tillverkades i men kanske lite tunnare?
Du måste använda härdat eller laminerat glas i en buss. Jag skulle rekommendera härdat då det är mycket enklare att montera för jag antar att glasen sitter i gummilist även fast jag inte lyckas se ordentligt på bilden. Där är väl isolerglas? Kommer inte ihåg när det blev standard på bussar sålda i Sverige. Yttre glaset brukar vara tonat för att isolera bättre. Vad är det för kaross?
 
  • Gilla
sillan
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Ang glas , antar att det inte får användas vanligt glas i fordon .
Sidorutor på bilar är ju härdade och spricker i miljoner bitar om det skadas .
Vanligt glas kan skära huvudet av ngn vid en olycka .

Är taket så skadat så det regnar in idag ?
Nej, det är oskadat tak. Men det är bara något som jag minns från säljaren.

Är det inte ganska lätt att klättra upp och rulla ut något?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.