Hade jag varit singel utan barn så hade jag nog kunnat tänka mig att testa att bo i en husvagn. Som jag fattat det så har moderna vagnar rätt mycket bekvämligheter. Jag har inte sett det själv men det går att koppla in el, vatten och avlopp. Har man en snäll granne så borde man kunna få koppla in sig på allt detta mot en avgift, och då löser man ju avloppsproblematiken. Kanske kan man få leecha på dennes ADSL också som en del av avgiften?
kommentarer nice =) får en att se möjligheter. tanken med villavagen blev intressant var att om man klarar att bo på 25kvm så finns det villavagn på 25kvm och som fattar det, som mot kommentar på den som sa nåt om bygglov, så behöver inget bygglov för den och då kan man ju ta en sån på avbetalning några år istället för hyra på lägenhet.
Och vatten och avlopp då, där kan man väl ta reda på vilken som är inkoppling till min tomt som säga sen gräver man och lägger rören själv fram till den kanske? om det blir billigare att göra så mkt som möjligt själv? Plus att då kanske man kan lägga lite mer pengar på ett garage samtidigt, är ju som sagt enklare och billigare med garage en hus? iaf om dem ekonomiska förutsättningar eller annat ändras huxflux?
och med det så har man ett hus och garage i ett utan allt för stora kostnader, så jag tänkte. =)
Och vatten och avlopp då, där kan man väl ta reda på vilken som är inkoppling till min tomt som säga sen gräver man och lägger rören själv fram till den kanske? om det blir billigare att göra så mkt som möjligt själv? Plus att då kanske man kan lägga lite mer pengar på ett garage samtidigt, är ju som sagt enklare och billigare med garage en hus? iaf om dem ekonomiska förutsättningar eller annat ändras huxflux?
och med det så har man ett hus och garage i ett utan allt för stora kostnader, så jag tänkte. =)
Redigerat:
El måste du ju ha om du ska ha garage och det kostar väl inte allt för mycket att koppla på. Om det är kommunalt avlopp du tänker koppla på kostar det nära 200 000 kr, kolla annars på annan lösning för skiten(vet inte riktigt vad som finns) sen är det vattnet kvar. Kanske finns nån brunn i närheten? En villavagn funkar säkert annars hade jag nog byggt en liten stuga typ "tiny house"
Kör på!
Kör på!
Tror du på företag som skall tjäna pengar eller på myndigheterna som hanterar lagar?
Om de nya reglerna går genom stämmer det iofs att det inte krävs bygglov efter 2/7. (Men också då kommer det att krävas en anmälan.)
Det är dock ett krav att det redan finns en huvudbyggnad på tomten (Obs: tomten - inte fastigheten.)
Om de nya reglerna går genom stämmer det iofs att det inte krävs bygglov efter 2/7. (Men också då kommer det att krävas en anmälan.)
Det är dock ett krav att det redan finns en huvudbyggnad på tomten (Obs: tomten - inte fastigheten.)
Är också inne på att köpa en tomt och ställa en husvagn på och bygga en trevligt altan runt, mest bara för att ha som sommarstuga.
Allra smidigast vore ju om det redan fanns en byggnad med el då det löser en stor del,
Med el får man värma, ljus och varmvatten men som med allt annat så kostader det då så mycket mer.
I en husvagn eller stuga så klarar man sig utmärkt på 12 volt med solceller och gasol.
Allra smidigast vore ju om det redan fanns en byggnad med el då det löser en stor del,
Med el får man värma, ljus och varmvatten men som med allt annat så kostader det då så mycket mer.
I en husvagn eller stuga så klarar man sig utmärkt på 12 volt med solceller och gasol.
En kollega som är husvagnsfantast visade en annons för någon månad sedan.
En villavagn modell stor som verkligen var lyx lyx med allt man kan önska.
Priset var ca 500 000 ( nypris var tydligen några sjuka summor ) men dom är tydligen ganska svårsålda ( värt att tänka på också ) så man kan nog pruta mycket vid en snabb affär.
Hade nog kunnat tänka mig ett sådant alternativ om man hade en tomt.
En villavagn modell stor som verkligen var lyx lyx med allt man kan önska.
Priset var ca 500 000 ( nypris var tydligen några sjuka summor ) men dom är tydligen ganska svårsålda ( värt att tänka på också ) så man kan nog pruta mycket vid en snabb affär.
Hade nog kunnat tänka mig ett sådant alternativ om man hade en tomt.
Här är en av leverantörerna av villavagnar i Sverige.
http://www.villavagn.se
http://www.villavagn.se
Klicka här för att svara