Byggahus.se

Bo i husvagn under byggtiden ?

2k läst  26 svar

1. Cruzze
    Medlem Nivå 2
    Viktigt att ni är helt överens om vad ni menar med vart gränsen för vad som "inte funkar längre" går. Förstår det som att du ska vara hemma med minstingen och hämta/lämna och sambo som tokjobbar hela dagarna och inte tar ut föräldraledigt. Sånt kan slita på förhållanden även för de som inte bygger hus;). Allt beror ju på hur man är lagd som person. Fast det kan ju å andra sidan bli ett äventyr man kan prata om i många år!
    /Cruzze

2. R
    Nybyggare Nivå 2
    Den kostnaden har jag inte räknat in då vi oavsett lägenhet eller husvagn behöver ha ett ganska rejält förråd att hyra , har ju bland annat en stor grill , två stora utemöbel grupper , gräsklippare och hundra andra saker vi Behöver förvara oavsett vart vi bor under byggtiden..

3. R
    Nybyggare Nivå 2
    Nej den lilla har precis börjat på dagis och jag jobbar , min sambo har eget företag och kommer ta ut ledighet under tiden han bygger huset. Han lämnar på dagis och skola och jag hämtar då jag jobbar nätter. :)

Så kommer vara ungefär som vanligt på den biten bara att han såklart kommer ta längre dagar ibland men vi har varit tydliga med att hellre att bygget tar lite längre tid än att han ska jobba ihjäl sig :)

• Laddar…
  4. Naturliv
    Trädgårdsfixare · Nivå 9
    Kanonbra lösning! Att bo billigt under byggtiden gör att ni kan satsa extra i det boende ni kommer att bo i under betydligt längre tid. Husvagnar är lättare att bo i jämfört med stuga, eftersom där finns förvaring på alla möjliga små och stora platser. Varje kubikcentimeter används. Jag tror inte att barn i den åldern ni har tycker att det är jobbigt, de vill ofta umgås mycket med sina föräldrar och det finns det bra möjligheter i en husvagn. Att umgås utomhus funkar också utmärkt vintertid, speciellt om man har turen att campingen ligger intill ett friluftsområde. Det kan bli ett äventyr att minnas.

Om ni hade äldre barn skulle jag tipsa om att köpa bra hörlurar så att alla kan lyssna på musik, ljudbok eller se på teve utan att störa resten av familjen. De bekymmer som kan uppkomma har ni redan löst genom att ta in på camping. Dusch kan lätt ordnas med årskort på badhuset (vilket absolut skulle uppskattas av barn), men att tvätta kläder är svårare att lösa.

Lycka till!

5. R
    Nybyggare Nivå 2

Tack för dom tipsen och vi tänkte lite så som du skrev också och det nästan kan bli nyttigt och en upplevelse samtidigt .. tvätta kläder kan man Göra i service huset också :)
    Kul med lite positiv feedback , tack! :)

6. E
    Medlem · Nivå 11
    Mitt tips är att sälja av så mycket som möjligt. När huset är nytt inser man att mycket inte längre passar. Det går kanske att ha ett förråd på nya tomten. Kostnaden för Shurgard notsvarar rätt mycket nya möbler.

7. R
    Nybyggare Nivå 2
    Ja vi har redan sålt av en massa av våra möbler från huset till dom nya ägarna men utemöblerna är så nya och dom vill vi ha kvar , och trädgårdsmaskinerna och det Behöver vi ju ha och är dyra att köpa in :)

8. Darling McFluff
    Trädgårdsfixare · Nivå 8
    Dålig lösning att bo i husvagn enligt mig, kommer vara trångt och jävligt samt att ni förmodligen kommer åka på kostnader ni inte räknat med. Inte värt det för så små pengar tycker jag.

9. D
    Medlem · Nivå 18
    När det gäller priset på stugor går det säkerligen att få ner priset för en längre period. är det dessutom utanför högsäsong går det definitivt. Värt att kolla kanske.

10. P
    Medlem Nivå 1

När jag var liten (0-9 år) så bodde vi 2 vuxna och 3 barn i en husvagn i fjällen under varje helg samt alla lov. Som jag kommer ihåg det så ville vi barn mycket hellre bo i husvagnen än i huset. Min mor tyckte främst att köket i husvagen var lite svår att jobba i, annars så var mina föräldrar också väldigt nöjda med upplägget.

Annars så vill de flesta byggnadsarbetare jag träffar mycket hellre bo i husvagn än i företagets stuga, de anser iaf att husvagnen är bättre än en stuga.

Personligen så hade jag också valt husvagnen, skulle det visa sig att det tär för mycket så kan man göra mycket roligt för 10 000 för att muntra upp stämning.

Bestämmer ni er för att bo i husvagn, skulle jag rekomendera att ni även investerar i ett ordentligt vinter förtält då detta kommer underlätta mycket.

• Laddar…
  11. R
    Nybyggare Nivå 2
    Vilka mysiga minnen :love:
    Jaa vi känner lite att det iallafall är värt att testa då man dels sparar rätt mycket pengar på serb upplägget , är en rätt rolig erfarenhet för barnen , våran 6 åring älskar att sova borta och campa och tror det skulle göra att man umgås mer och är mer ute än vad man är i dagsläget ...

Tack för det tipset (y)

12. A
    Medlem Nivå 5
    Fast hyra stugan för 5 tusen i månaden är ju billigt det med.