Byggahus.se

Bo i en kommun men skola i en annan...

1. P
    Medlem · Nivå 13
    Hej å hå.

Här kommer jag med en fråga och om det finns någon annan som har erfarenhet kring detta.

Vi har barn i en kommun, barnen trivs kanon i skola mm och vi kommer aldrig ta det ifrån dem.
    Är det någon här inne som har koll på vad som verkligen gäller om man då köper och bosätter sig i en kommun men väljer att låta barnen gå kvar i den andra kommunen?

Självklart så kör vi barnen fram och tillbaka till skolan, ingen skolskjuts mm.

Ska även prata med kommunen om detta men ville mest kolla om det är någon här som har någon erfarenhet kring detta,

2. L
    Medlem Nivå 7
    Tror att man i det fria skolvalets Sverige kan/får göra så. Den kommun du bor/skattar i kommer att betala ersättning till den skola du väljer. Tror att det kallas interkommunal ersättning. jag bor i en av kommunerna runt Östersund och det är rätt poppis att välja friskola inne i Östersund även om man bor i någon av kommunerna runtomkring. Gissar att de kommuner som tappar eleverna svider lite över detta men det går inte att göra något.
    Då det gäller skolskjuts gäller närhetsprincipen dvs de får skolskjuts till närmaste skola. I praktiken blir det inget problem just i Jämtland eftersom de flesta skolelever åker gratis i hela länet. Förutsatt att det går bussar på lämpliga tider alltså.

/LOB

3. mexitegel
    Allvetare · Nivå 24
    Nja.

Om det är en kommunal skola barnen går i måste ni dels åberopa särskilda skäl varför barnen inte kan gå i kommunal skola i er nya hemkommun, dels får inte externa barn prioriteras före kommunens egna elevers rätt till en skolplacering nära hemmet i den skola som de går i nu.

Om de går i en friskola så kan inte kommunen neka er detta.

Regler för skolskjuts varierar stort från kommun till kommun, men nu var ju inte detta aktuellt för er.

• Laddar…
  4. P
    Medlem · Nivå 13
    Ok.

Så är det en friskola är det ok och kommunen kan inte säga någonting,
    men är det den kommunala skolan så är det "kört"
    eller mycket svårare iaf..

Tack för svar :)

5. mexitegel
    Allvetare · Nivå 24
    Ja. Det finns dock ett undantag när det gäller elever med särskilt stöd. Då kan hemkommunen neka att betala friskolan för särskilt stöd (skolpengen, i vardagligt tal - formellt heter det interkommunal ersättning kan aldrig nekas) om valet innebär orimliga kostnader för hemkommunen när man inte kan samla barn med särskilda behov. Det innebär i förlängningen att friskolan inte kan anta eleven med hänvisning till att man inte klarar av att ge eleven det stöd den behöver. Detta undatag blir dock i normaltfallet bara tillämpligt när det är omfattande särskilda behov och friskolan har i svårt att neka på grund av detta då man principiellt ska ta emot alla elever.

6. P
    Medlem · Nivå 13
    Ok.
    Då är jag med.
    Då får det bli att bo kvar i kommunen m.a.o även om man själv tycker att man kunde åberopa det "fria skolvalet"
    Men regler är till för att hållas :)

7. useless
    Självbyggare · Nivå 25
    Prata med kommunen/kommunerna. Ofta kan dom nog vara ganska pragmatiska och är det mindre kommuner som ligger ganska nära varandra så är det inte ovanligt att dom har någon form av avtal mellan varandra för att hantera elevutbyten.

• Laddar…
  8. P
    Medlem · Nivå 13
    Hej
    Såg inte ditt svar men ville uppdatera läget
    Kommunen är helt fantastisk får jag lov att säga. De vill gärna att vi flyttar till deras kommun och de har inga problem med att Vi vill låta våra barn gå kvar i den gamla kommunen.
    De får betala den kostnaden och det gör de gärna "fritt skolval" och det skulle de aldrig ändra på.
    I gengäld får de att vi vuxna bor i den kommunen och således betalar vi skatt idén kommunen. (tror jag) :D

9. M
    Husägare Nivå 2
    Har ni även kollat med er nuvarande kommun/skola att barnen faktisk får gå kvar om ni byter hemkommun?

10. P
    Medlem · Nivå 13
    Jajamen. Den kommunen vill gärna att barnen går kvar, då får de pengar av de andra kommunen

11. R
    Medlem Nivå 1
    Att ni flyttar påverkar inte era barn alls eftersom dem redan är med i nuvarande skola, finns inget som kan tvinga dem därifrån.

Låt oss säga att ni bor i kommun A och vill flytta barnen från Skola i Kommun A till B då blir ni lägst prioriterade om det inte är speciella anledningar till att ni måste flytta. Nu går era barn redan i Kommum A och ni flyttar till B, då har barnen redan sina platser i den skolan.

Hur det är med skolskjuts har jag inte den blekaste om eftersom ni själva väljer att flytta.

Jag har varit med om exakt samma situation.

• Laddar…
  12. useless
    Självbyggare · Nivå 25
    Skolskjuts får man normalt sett till den skola i hemkommunen som man blir anvisad (närmsta kommunala skola i de flesta fall). Väljer man att ha barnen i en annan skola får man fixa skjutsen själv.

Undantag finns om barnet har särskilda behov eller går en utbildning som inte erbjuds i hemkommunen.

• Laddar…
  13. P
    Medlem · Nivå 13
    Fast riktigt så enkelt är det inte. Den kommun vi flyttar till och där barnen blir folkbokförda ska ansvara för skolgång mm. Sen är det upp till den nya kommunen om de vill betala eller ej. OM det inte är en friskola, då har kommunerna inget att säga till om.
    Så sa de på Skolverket iaf men jag är bara glad att det ger oss mer möjligheter att hitta vårat drömhus (om vi nu inte redan gjort detta) :D

• Laddar…
  14. L
    Medlem Nivå 7
    Förstår läget, men det blir nog lite "äta kakan och ha den kvar" över detta....

Köra dag efter dag, sedan slutar barnen olika tider, har håltimme osv.
    De har kompisar i den gamla skolan, sedan blir de att de vill spela fotboll med dem, och inte där ni bor... ännu mer åkande.
    Mer tider att passa, på olika ställen, olika kommuner...mycket blir det :)

Självklart beror det på avstånd etc, hamnar man precis utanför kommungränsen är det en sak, men handlar det om mil varje dag... bestäm er, flytta eller inte flytta - sen är det som ett plåster man river bort OM ni flyttar - gör det helt..

15. P
    Medlem · Nivå 13
    För våran del så handlar det om att det ligger nära kommungränsen.
    Vi får en liten omväg till skolan men absolut inget som stör. Har idag ca 30 min till jobb och detta skulle bli 35-40 min
    Vi får se vad som de kommande veckorna, återkommer