Bo högt upp eller längst ner med risk för skalv och tsunami?

• Högt

0 Röster 0,0%
  • Marken

2 Röster 22,2%
  • En trappa upp

0 Röster 0,0%
  • Avboka

7 Röster 77,8%
  • Antal röster
    9
  • Omröstningen stängd .
IngMatt
Jag beställde till Side men har inte betalat och läste senast att det var ett kraftigt skalv nu i december 25 km från där vi ska bo, risk för tsunami också. Tanten vill åka ändå för hon har kurs där och är ledsen, jag och barnen vill inte. Risken är liten men onödig då vi kan få samma koncept men utan kurs i Spanien.
Så jag har bokat en lgh på markplanet och en högre upp, i Side för att välja. Kommer ett skalv kan man rusa ut nära marken. Det är inte havsutsikt med 250 meter till havet och hus mellan, för att hålla utkik. Hotellet är byggt 2007, välbyggt säger frun som var bjuden där förra året på kurs.
Man ska bo nere för skalv och högt för tsunami, så ska man låta bli, bo högt eller lågt eller mitt i mellan.
Jag tänker mest på barnen om man får ett hus över sig. Och måste boka om eller avboka.

Redigerat:
S
avboka om du är så nervös

• Gilla
Kromo och 1 till
  • Laddar…
IngMatt
SBH skrev:
avboka om du är så nervös
Å den andra sidan får man hålla rent så det inte bli skilsmässa, även om hon reser ensam till kolleger.

Det är nu jag antar att jag inte skall nämna att jag gör flygplansmotorn som kommer ta dig dit (såvida du inte tar båten eller bilar då vill säga) och för tillfället tittar jag ju ner i telefonen och på Byggahus istället för maskinen..

Vad jag menar är att det är väldigt svårt att försäkra sig mot alla olyckor som kan inträffa, såväl flygplanskrascher som tsunamis. Resan med taxi/buss från flyget till hotellet kan gå fel och man kan bli biten av en orm med dödligt gift på väg till stranden. Allt går inte att undvika med nog så god planering för då skulle man aldrig lämna sitt madrasserade hem.
Personligen så hade jag inte funderat över vilken våning jag vill bo på ur den aspekten du nämner det minsta, risken att något utav dina scenarion skall inträffa och medföra skador på dig och din familj är försvinnande liten. Då riskerar ni betydligt mer på att ta er till flygplatsen, den svenska alltså. Fundera på om ni vill ha utsikten från de högre våningarna eller nära till baren istället.

• Gilla
1
  • Laddar…
IngMatt
Dalbotös skrev:
Det är nu jag antar att jag inte skall nämna att jag gör flygplansmotorn som kommer ta dig dit (såvida du inte tar båten eller bilar då vill säga) och för tillfället tittar jag ju ner i telefonen och på Byggahus istället för maskinen..

Vad jag menar är att det är väldigt svårt att försäkra sig mot alla olyckor som kan inträffa, såväl flygplanskrascher som tsunamis. Resan med taxi/buss från flyget till hotellet kan gå fel och man kan bli biten av en orm med dödligt gift på väg till stranden. Allt går inte att undvika med nog så god planering för då skulle man aldrig lämna sitt madrasserade hem.
Personligen så hade jag inte funderat över vilken våning jag vill bo på ur den aspekten du nämner det minsta, risken att något utav dina scenarion skall inträffa och medföra skador på dig och din familj är försvinnande liten. Då riskerar ni betydligt mer på att ta er till flygplatsen, den svenska alltså. Fundera på om ni vill ha utsikten från de högre våningarna eller nära till baren istället.
Fast riskerna är betydligt mindre i Spanien dit vi åker ofta. Verkar vara mer magsjuka i Turkiet också och så en del råkat illa ut i sjukvården kan vi läsa. Struntar man i risker bör man åka till Kairo, Syrien, Afghanistan eller liknande för att få lite spänning. Själv bilade jag till Istanbul 450 mil innan jag visste bättre.
De som åkte till Thailand visste inte bättre innan dom dränktes.
För en spänningssökare måste det vara en höjdare att ligga med sina gråtande och skrikande barn under ett raserat hus, istället för såna dumheter som vetskap och att välja.

Redigerat:
Tänk inget mer på det nu. När du kommer fram tar du reda på vart nödutgångarna finns. Sen tar du semester och njuter!

Dalbotös skrev:
Det är nu jag antar att jag inte skall nämna att jag gör flygplansmotorn som kommer ta dig dit
Coolt! GKN?

IngMatt
Flöjten5 skrev:
Tänk inget mer på det nu. När du kommer fram tar du reda på vart nödutgångarna finns. Sen tar du semester och njuter!
Coolt! GKN?
Det gör man alltid för brand men barnen måste förberedas på vad man ska göra och vill inte åka.

Annars är resandet skit men vi njuter när vi kommit fram, för det mesta. Och njuter mest när vi kommer hem.

Tsunami? I lilla östra medelhavet?

Då kan du lika gärna vara rädd att ett rymdmonster kommer och tar dig.

Kom igen och väx upp och var en man.
Och skräm framför allt inte upp dina barn med inbillade faror!

För övrigt tycker jag att dina "omröstningar" är rena skämtet.
Sluta med tramset eller tänk igenom alternativen lite bättre.

• Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
Du menar alltså att du sitter hemma i Sverige och försöker lära dina småbarn vad man skall göra om man får ett hotell i huvudet när man sover? Nu tror jag ta mig tusan att jag hört allt. :)

Flöjten5 skrev:
Coolt! GKN?
Var på väg att svara nej, Volvo Aero men så kom jag på att vi är ju faktiskt uppköpta nuförtiden. Så ja. ;)

IngMatt
KnockOnWood skrev:
Tsunami? I lilla östra medelhavet?

Då kan du lika gärna vara rädd att ett rymdmonster kommer och tar dig.

Kom igen och väx upp och var en man.
Och skräm framför allt inte upp dina barn med inbillade faror!

För övrigt tycker jag att dina "omröstningar" är rena skämtet.
Sluta med tramset eller tänk igenom alternativen lite bättre.
Naturförhållanden/naturkatastrofer

Turkiet är beläget i mötet mellan två kontinentalplatåer och är därmed jordbävningsdrabbat. De mest drabbade områdena omfattar alla land- och kustområden väster om staden Antalya samt landsbygden öster om staden Diyarbakir. Dessutom går två jordbävningsdrabbade stråk längs den norra delen av landet och genom landets sydöstra delar ner mot städerna Mersin och Adana. Småskalv är vanligt förekommande. Den 10 juni inträffade ett skalv som mätte 6 på Richterskalan och som orsakade en del skador i provinsen Mugla i södra Turkiet. Det senaste skalvet med dödlig utgång (7,2 på Richterskalan) inträffade i Van i östra Turkiet i oktober 2011 och orsakade över 600 dödsoffer och tusentals skadade. I augusti 1999 inträffade ett skalv strax öster om Istanbul (Izmit). Jordbävningen mätte 7.6 på Richterskalan och cirka 20 000 personer omkom, många av dem i Istanbul. Dåligt byggda hus var i båda fallen en starkt bidragande orsak till det stora antalet skadade och döda.
På grund av risken för jordbävningar finns även en viss risk för att flodvågor, sk tsunamis, ska uppstå i Medelhavet, Egeiska havet och i Marmara-sjön. Enligt det internationella informationscentret för tsunamis, ITIC, skapade jordbävningen 1999 flodvågor på upp till fyra meter vilka slog in mot kusten nära Izmit och också skadade en flottstation i Golzuk.
http://www.swedenabroad.com/sv-SE/Ambassader/Istanbul/Reseinformation/Reseinformation-Turkiet/

Redigerat:
IngMatt
Dalbotös skrev:
Du menar alltså att du sitter hemma i Sverige och försöker lära dina småbarn vad man skall göra om man får ett hotell i huvudet när man sover? Nu tror jag ta mig tusan att jag hört allt. :)
Var på väg att svara nej, Volvo Aero men så kom jag på att vi är ju faktiskt uppköpta nuförtiden. Så ja. ;)
Alltså man måste tänka lite längre än näsan räcker, som kan vara svårt att hinna då allt ser nästan fullbokat ut. Då får man boka och tänka efter.
Ska man bo där man är tvungen att rusa ut om det kommer ett skalv, måste barnen förberedas här, inte där så dom känner sig lurade och vill åka hem direkt.

IngMatt
Detta är tredje jordbävningen på väldigt kort tid och tankarna av vad som händer snurrade igår. Det är läskigt när man inte kan kontrollera det och man inte heller vet vad som händer.
Nu kom igen till skada men man blir skärrad. Jag hoppas att vi slipper jordbävningar framöver nu men Turkiet är ett land med nästan flest sådana så det finns nog chans att man får känna på några till i sitt liv.
Dalida Kalifa
2013-12-31 kl 18:40:39 [länk]
Gud vad hemskt! Var i Turkiet bor ni? Är det Istanbul?
Svar: Nej i Side-Manavgat bor vi. Det var här nere vid medelhavet det hände denna gång.
Louise i Turkiet

http://louiseiturkiet.blogg.se/2013/december/jordbavning-i-turkiet-igen.html

Redigerat:
Har du inte redan haft en tråd när du ältat detta trams fram o tillbaka. Allt du gör är ju att göra din frus o dina barns liv fullständigt miserabelt.

IngMatt
Nimajneb skrev:
Har du inte redan haft en tråd när du ältat detta trams fram o tillbaka. Allt du gör är ju att göra din frus o dina barns liv fullständigt miserabelt.
Bo högt upp eller längst ner med risk för skalv och tsunami?
Det är en ny fråga och förra året hade dom inga klagomål på mig om de 3 resor jag ordnat, tvärtom har dom tackat mig för nedlagt arbete att fixa bostad bilar och resa.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.