29 922 läst ·
56 svar
30k läst
56 svar
Bluff och båg eller funkar det (fläkt)
Detta är ju ändå bara i teorin och det finns många andra faktorer som påverkar pumpens effektivitet. Tittade lite snabbt på datan för en NIBE-pump och där verkar det hamna närmare 2,5% /grad än 3 tex räknat på ett större temperaturspann. Huruvuda denna kurva är linjär vet jag inte. Detta vid ett driftsfall med brinetemp på 0 grader. Resultatet vid andra temperaturer vågar jag inte riktigt gissa på...
Kurvan är säkert inte linjär, men om man tittar i mellanspannet borde det inte spela en stor roll.mexitegel skrev:Detta är ju ändå bara i teorin och det finns många andra faktorer som påverkar pumpens effektivitet. Tittade lite snabbt på datan för en NIBE-pump och där verkar det hamna närmare 2,5% /grad än 3 tex räknat på ett större temperaturspann. Huruvuda denna kurva är linjär vet jag inte. Detta vid ett driftsfall med brinetemp på 0 grader. Resultatet vid andra temperaturer vågar jag inte riktigt gissa på...
Den 2,5 %/grad du hittade hos Nibe är ju i samma storlek som det jag skrev tidigare
Har kört med elementfläktar i snart 2år på alla element och det är stor skillnad på både förbrukning och komfort.
Har ställt ner framlednings temp ca 10-12 grader och ökat rumstemp ca 0,5-1 grad.
Trots en kall vinter så gick förbrukningen av pellets ner ca 15%.
En stor komfort vinst är att golven inte är så kalla längre.
Så för dom med vp så borde besparingen bli ännu större med lägre framledningstemp.
Har ställt ner framlednings temp ca 10-12 grader och ökat rumstemp ca 0,5-1 grad.
Så för dom med vp så borde besparingen bli ännu större med lägre framledningstemp.
OM det är så att amn har problem med luftcirkulationen och har varmare uppe i taket än nere vid golvet, och OM fläkten fördelar det jämnare bör man ju spara en hel del, blir man 3 grader varmare om fötterna och en grad kallare om huvudet (det mesta av värmesänkningen sker ju ovanför huvet) kan man sänka rumstemperaturen ett par grader.
Har inte sänkt rumstemp nått utan höjt lite grann men som sagt man känner att värmen fördelas mycket bättre i hela rummet. Tycker helt klart att detta är en bra produkt d^_^b men det är svårt att säga hur det funkar hos andra!?
Det är en enkel åtgärd om man har för få element och om man vill sänka framledningstemperaturen. En sänkning av framledningstemperaturen kan leda till en enrgibesparing.Zixten skrev:
Om man redan har ett bra fungerande värmesystem med låga framledningstemperaturer, behöver man inte installera dessa fläktar.
Gjorde en egen prototyp i kartong med 3 tysta (och billiga) PC-fläktar till en sektionsradiator i köket och måste säga att den funkar över förväntan. Det var en liten köldknäpp nu i helgen och det kändes direkt att värmefördelningen blev bättre. Och tillsammans med elektronisk termostat verkar även temperaturen hålla sig ganska stabil. Men som sagt, det är väl mest komforten man är ute efter och den ev. lilla energibesparing som blir får man väl på köpet.
Det är kul för dig om det fungerar så bra, men jag är väldigt skeptisk till det du skriver.Borje88 skrev:Har kört med elementfläktar i snart 2år på alla element och det är stor skillnad på både förbrukning och komfort.
Du har alltså haft kallare vinter än normalt, varmare inomhus än du brukar och ändå sparat 15% pellets!!!!
Det är som man brukar säga "för bra för att vara sant", och då är det oftast så också. Hoppas du har lite siffror som kan motbevisa mig.
Notera att jag har också elementfläkten och är väldigt nöjd med värmekomforten efter att ha installerat den.
Känns bara som många kommer bli lurade när de läser ditt inlägg och tror att samma gäller dem efter att de lagt 5-10000 på elementfläktar.
Mvh
Som någon tidigare skrev. Det är bra med låg framledningstemperatur särskilt om man inte har flytande kondensering - då tjänar man för varje grads minskning.
Framledningstemperaturens minskning är givetvis en funktion av värmeuttaget från elementen. Ju fler element (eller element med fläkt) desto större värmeuttag och därmed större deltaT.
Däremot tror jag inte på några jättebesparingar jämfört med ett hus med väldimensionerat radiotorsystem.
Anm: De flesta frånluftsvärmepumpar har fast kondensering med panntemp runt 50 grader och påverkas således marginellt.
Framledningstemperaturens minskning är givetvis en funktion av värmeuttaget från elementen. Ju fler element (eller element med fläkt) desto större värmeuttag och därmed större deltaT.
Däremot tror jag inte på några jättebesparingar jämfört med ett hus med väldimensionerat radiotorsystem.
Anm: De flesta frånluftsvärmepumpar har fast kondensering med panntemp runt 50 grader och påverkas således marginellt.
Hej Indus!!!Indus skrev:Det är kul för dig om det fungerar så bra, men jag är väldigt skeptisk till det du skriver.
Du har alltså haft kallare vinter än normalt, varmare inomhus än du brukar och ändå sparat 15% pellets!!!!
Det är som man brukar säga "för bra för att vara sant", och då är det oftast så också. Hoppas du har lite siffror som kan motbevisa mig.
Notera att jag har också elementfläkten och är väldigt nöjd med värmekomforten efter att ha installerat den.
Känns bara som många kommer bli lurade när de läser ditt inlägg och tror att samma gäller dem efter att de lagt 5-10000 på elementfläktar.
Mvh
Skrev bara vad som gäller hos mig, jag kan ju inte säga att det blir samma resultat hos alla andra som köper den oavsett förutsättningar... jag kan ju inte hjälpa att du ev inte har fått samma besparing hos dig med dina fläktar??? sitter ju inte å hittar på en massa utan skriver bara faktan som jag har fått fram hos mig...
Lite siffror från i vintras(förbrukning i antal säckar, ny/gammal):
Okt 28/32, Nov 42/48, Dec 49/55, Jan 53/64, Feb 48/53, Mar 34/42, Apr 10/14.
Fick inte du sänka framledningstempen hos dig när du satte dit dom eller lät du bara värmen stiga i rummet?
Har inte tänkt å lura någon annan men när någon ber om åsikter om en produkt ska man då inte ge den åsikt och erfarenhet man har?!?! sen får väl var och en bilda sig en egen uppfattning utav alla åsikter å inte bara en.
Mvh
Jag vet inte vilka flv-pumpar är installerad i Sverige, men jag är rätt så övertygad om att nästan alla nyare (max 4 - 5 år) vämepumpar har flytande kondensering. Så du får gärna förklara dig lite mer.R Göran skrev:
Intressant uppgift på hemsidan "En kund ringde och sade att han fått 10 grader varmare vid golvet." Min golvtemperatur är just nu ca 25 grader. Förvisso har jag nyss eldat upp temperaturen i källarens gillestuga till dryga 30 grader. Normalt har jag en skillnad mellan tak och golv om ca 1 grad (22 grader vs 21 grader).
Min radiatortemperatur är i skrivande stund 28 grader, utetemperaturen är +7 grader.
En 10 gradig höjning av golvtemperaturen i mitt hus med hjälp av dessa fläktar skulle innebära ett åsidosättande av naturens och fysikens lagar. Ett hus där man lyckas höja golvtemperaturen med 10 grader pga en liten fläkt borde kanske rivas istället?
Min radiatortemperatur är i skrivande stund 28 grader, utetemperaturen är +7 grader.
En 10 gradig höjning av golvtemperaturen i mitt hus med hjälp av dessa fläktar skulle innebära ett åsidosättande av naturens och fysikens lagar. Ett hus där man lyckas höja golvtemperaturen med 10 grader pga en liten fläkt borde kanske rivas istället?
Tror inte dom menade att enbart golvtempen gick up 10 grader utan troligtvis gick resten av rumstempen upp också!?
När jag installerade mina fläktar så gick rumstempen upp 5 grader med samma inställning på värmen.
När jag installerade mina fläktar så gick rumstempen upp 5 grader med samma inställning på värmen.
Fläktarna ger väl i princip samma effekt som att byta till större radiatorer d.v.s. lite bättre verkningsgrad om man har flytande kondensering på värmepump. Jämför denna besparing med elförbrukningen på fläktarna. Fläktarna i sig värmer också men endast med COP 1,0 vilket är uselt.