Enda gången du kan spara energi med en såndär är om du kan sänka din framledningstemp till din värmepump någon extra grad för att på det viset slippa köra med eltillskott..
Annars är dom nog hyfsat värdelösa att spara energi med. Men inomhusklimatet kan nog i vissa fall förbättras

ichgary skrev:
Enda gången du kan spara energi med en såndär är om du kan sänka din framledningstemp till din värmepump någon extra grad för att på det viset slippa köra med eltillskott..
Annars är dom nog hyfsat värdelösa att spara energi med. Men inomhusklimatet kan nog i vissa fall förbättras
Jag håller med.
Kan fungera att göra det gynnsammare för tex. en vp.

Man sparar definitivt energi då en värmepump med flytande kondensering har högre effektivitet, COP, vid t ex 35 graders framledningstemp än vid 45 grader. Varför tror ni att det finns sk fläktkonvektorer till salu på marknaden? Det är exakt samma princip som beskrivs med aktuell radiator och fläkt. Lågtemperatursystem DT30 blir i övrigt alltid något eller mycket bättre än högtemperaturdito DT50. Eftersom konvektionsförluster till omgivningen blir högre i det senare fallet!

harry73
ichgary skrev:
Fläkten gör inte att energibehovet av huset minskar, dvs skillnaden mellan framledningstemperatur och returtemperatur är lika stor med eller utan fläkt.
Men om man minskar framledningstemperaturen ökar effektiviteten av värmepumpen. Och det är den effektivitetsökning som ger en besparning.

Om man har ett modernt lågtemperatursystem är vinsten med sån fläkt minimal (man kan inte sänka framledningstemperaturen mycket mer)
Men om man har ett gammalt värmesystem var man kopplar en värmepump före en elpanna kan man sänka framledningstemperaturen mycket mer och blir systemet mycket effektivare.

Så i mitt nybyggda hus med modernt värmesystem är det här bortkastade pengar.

harry73 skrev:
Om man sänker temperaturen som en värmepump levererar med 1 grad, blir pumpen ca 3 % effektivare. Så om man kan sänka temperaturen i ett värmesystem med 10 grader blir en värmepump ca 30 % effektivare.
Sådär kan man väl ändå inte räkna hörrududu....

Nej kurvan går asymptotiskt mot en gränsvärde kanske 5%

harry73
mexitegel skrev:
Sådär kan man väl ändå inte räkna hörrududu....
R Göran skrev:
Nej kurvan går asymptotiskt mot en gränsvärde kanske 5%
Stämmer det?

Om jag försöker resonera hur en värmepump fungerar kommer jag fram till följande (och här får ni med bättre kunskaper gärna korrigera mig)
Om man har en väldig hög framledningstemperatur borde väl effektiviteten av värmepumpen vara låg, eftersom man behöver en temperaturskillnad mellan värmepump och vattnet för att kunna värma upp vattnet.
Om däremot framledningstemperaturen är lågt går det ju bra att överföra värme från värmepumpen till vattnet och blir värmepumpen effektivare.

I värsta fall vid hög framledningstemperatur levererar vp ingen värme till värmesystemet (och vp stänger av antar jag)
I bästa fall levererar den några gånger sin egen elförbrukning i värme (vid låg framledningstemperatur).
Max temp som en värmepump levererar ligger väl runt 55 grader och lägsta temp som gör nytta är 20 grader. Att då en värmepump blir ca 30% effektivare om man sänker framledningstemperaturen från 40 grader till 30 grader låter inte orimligt tycker jag.

Men jag skrev ju också att jag inte vet exakt hur mycket effektivare en värmepump blir (och det beror också på vilken värmepump antar jag)

Som jag sa, enda gången du kan vinna något ekonomiskt med dem är om du kan slippa en del av eltillskottet.
Om man inte behöver eltillskott ens utan fläkt så blir dom ju ganska onödiga i den ekonomiska synvinkeln, men vad gäller komforten som den ger i övrigt som kan uppfattas som positivt har jag ingen koll på..

Fläktljud och komfort tycker jag är ömsesidigt uteslutande.

harry73
ichgary skrev:
Som jag sa, enda gången du kan vinna något ekonomiskt med dem är om du kan slippa en del av eltillskottet.
Om man inte behöver eltillskott ens utan fläkt så blir dom ju ganska onödiga i den ekonomiska synvinkeln, men vad gäller komforten som den ger i övrigt som kan uppfattas som positivt har jag ingen koll på..
De är absolut effektivast om man slipper eltillskot, men man sparar också el om kompressorn behöver vara på en kortare tid för att uppnå samma inomhustemperatur.

harry73
På comfortzones hemsida hittade jag ett exempel om COP vid olika framledningstemperaturer
Vid 35 grader: effekt ut/in 5,0/1,3 --> COP = 3,8
Vid 50 grader: effekt ut/in 5,0/1,7 --> COP = 2,9
COP ökar med 30% mellan 50 och 35 grader = ca 2% per grad

http://www.comfortzone.se/produkter_CE50BBR.htm

harry73
Och jag hittade följande text på http://www.plrorteknik.se/ordlista.asp

COP är en förkortning av den engelska termen "Coefficient Of Performance". Värdet fås fram genom att dividera den effekt pumpen ger ut med den effekt den förbrukar. Exempelvis om en pump ger 9 kWh värme ut och förbrukar 3kW el så blir COP 3. Man brukar räkna med att varje grad varmare brine in i värmepumpen, eller varje grad kallare VB ut ur värmepumpen ger ca 3-5 procent högre COP.

harry73 skrev:
Stämmer det?

Om jag försöker resonera hur en värmepump fungerar kommer jag fram till följande (och här får ni med bättre kunskaper gärna korrigera mig)
Om man har en väldig hög framledningstemperatur borde väl effektiviteten av värmepumpen vara låg, eftersom man behöver en temperaturskillnad mellan värmepump och vattnet för att kunna värma upp vattnet.
Om däremot framledningstemperaturen är lågt går det ju bra att överföra värme från värmepumpen till vattnet och blir värmepumpen effektivare.

I värsta fall vid hög framledningstemperatur levererar vp ingen värme till värmesystemet (och vp stänger av antar jag)
I bästa fall levererar den några gånger sin egen elförbrukning i värme (vid låg framledningstemperatur).
Max temp som en värmepump levererar ligger väl runt 55 grader och lägsta temp som gör nytta är 20 grader. Att då en värmepump blir ca 30% effektivare om man sänker framledningstemperaturen från 40 grader till 30 grader låter inte orimligt tycker jag.

Men jag skrev ju också att jag inte vet exakt hur mycket effektivare en värmepump blir (och det beror också på vilken värmepump antar jag)
Ditt resonemang stämmer bra i teorin men verklighen kan komma att te sig annorlunda, det R Göran var inne på om asymptotiskt gränsvärde är nog närmare sanningen,

Jag menade med mitt påpekande att du räknat matematiskt fel, du inte kan räkna procent på det viset. Du får en "procent-på-procent" effekt.

harry73
mexitegel skrev:
Jag menade med mitt påpekande att du räknat matematiskt fel, du inte kan räkna procent på det viset. Du får en "procent-på-procent" effekt.
Tack för förklaringen, men då måste du också hålla med om att ca 3 % på 10 år är ca 30 % är en bättre formulering (med hänsyn till noggrannhet i beräkningen) än ca 3 % på 10 år är ca 34,39 %.

Jag förstår inte vad R Göran menar med hans asymptotiskt gränsvärde på 5 % och jag kan inte rimma det med de olika COP värden vid olika temperaturer.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.