I september 2017 köpte vi en luftvärmepump av Vattenfall till vårt fritidshus. Säljaren på Vattenfall verkade kunnig och efter några samtal med honom så valde vi till slut att köpa en större och dyrare modell än den vi tänkt. Det var vi glad för. Luftvärmepumpen har fungerat alldeles utmärkt fram tills nu.

Vi kom till stugan i förmiddags för att fira jul här tillsammans med barn och barnbarn som väntas komma i kväll. Vi bor i Norrland och de i Stockholm.

När vi kom var luftvärmepumpen stendöd och det var iskallt inne. Ingen fas har gått och all ström fungerar. Vi har också provat att bryta huvudströmbrytaren och slå på den igen för att se om den skulle gå igång - men icke. Den är död!

Ringde Vattenfall. De hänvisar till företaget som installerade luftvärmepumpen. Det visade sig att de gått i konkurs och Vattenfall hänvisar då till deras nya samarbetspartner TechNorth Energilösningar AB. Efter felanmälan via deras hemsida (de tar inte emot per telefon) så får vi ett mail som lyder: ”Vi kan inte hjälpa er omgående utan vi har minst 8 veckors väntetid”

Jag kontaktar Vattenfall igen och frågar vad MINST 8 veckors väntetid är? Det kan ju faktiskt vara 10, 12 eller 18 veckor...

Svaret blev att det kan vara februari eller mars.

Dessutom säger man på Vattenfall att vi inte köpt luftvärmepumpen från dem utan från installatören. Och att det är de som har ansvaret.

Jag hävdar att vi köpt luftvärmepumpen från dem, att det var deras säljare vi hela tiden var i kontakt med. Och att det är deras reklam som gjort att vi valde att kontakta Vattenfall när vi stod i begrepp att skaffa luftvärmepump. Det håller de med om - men säger ändå att det var installatören vi köpte den av.

Vi har ett fritidshus som vi inte kan använda förrän till våren. Eller kanske inte ens då. Så jävla sjukt! Vi har garanti på pumpen - men inte ens det tar Vattenfall ansvar för. De säger att de har förståelse för att TechNorth har mycket att göra då det är mycket problem med luftvärmepumparna.

Vi trodde att det var tryggt att köpa från Vattenfall - men ack så fel vi hade. Ett av staten helägt bolag borgar tyvärr inte för annat än bluff och båg och undandragande av ansvar.

Köp inget från Vattenfall!!

• Gilla
AGA1
  • Laddar…
Inte kan använda förrens till våren?
Ni har el i fritidshuset, el-element?

Men riktigt tråkigt med att behöva vänta så länge. Tyvärr är det problem när företag går i konkurs. Kolla i köpekontraktet från när ni köpte värmepumpen. Där bör det framgå vem ni handlat av. Vattenfall eller den konkursade firman.

Varför är jag inte förvånad?
Solna i november 2018

Våra Smarta hem-tjänster upphör
Hej!

Smarta hemprodukterna; Smart Plug, Smart Temp, Smart Fuktsensor, EnergyWatch, Kontrollpaket (villa, lägenhet och fritidshus), Trygghetspaket (villa, lägenhet och fritidshus) samt stora-, mellan- och lilla Smarta Hempaketet ingår inte längre i vårt sortiment.

Från och med den 1 februari 2019 kommer vi inte längre tillhandahålla något IT- eller systemstöd för dessa produkter. Vi vill därför meddela att alla avtal med Vattenfall avseende Smarta hem-produkterna härmed sägs upp. De funktioner som produkterna erbjuder upphör, och du kommer därför inte längre kunna använda dem.

Har du frågor är du välkommen att kontakta oss via energibutik@vattenfall.com eller på
telefon 020-23 00 90, vardagar 8-18.

Med vänliga hälsningar
Vattenfall AB Försäljning

Rick Khan
Chef för Decentraliserade energilösningar

Det gäller att veta vem det är man skriver avtal med.

Fruktansvärt dåligt av Vattenfall, det tar ju oftast väldigt bra betalt för sina pumpar jämfört med andra aktörer, då är det lätt att tro att de tar ansvar för produkten de säljer.

Jag har en Energywatch från vattenfall, tjänsten de nu lägger ner, där tyckte jag att de löser det snyggt genom att betala tillbaka 100% av vad den kostat mig.

Vattenfall borde inse att de ska hålla på med att sälja energi, och inte hålla på med saker de inte har koll på.

Vad är det för fabrikat och typnamn på värmepumpen?

• Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Vad är det för fabrikat och typnamn på värmepumpen?
Panasonic. Det s.k. Flaggskeppet.

Borde inte en vanlig produktgaranti täcka detta?

Det kan man tycka. Jag ska kontakta Allmänna Reklamationsnämnden. Eller kanske man ska klaga hos Regeringen
Vattenfall är ju ett statligt bolag.

• Haha
vcx
  • Laddar…
Som du inte har avtal med, eller hur var det?

Vad står det på kvittot?

• Gilla
Billehol
  • Laddar…
Tycker de i alla fall är rätt tydliga på sin hemsida "Tillsammans med vår samarbetspartner TechNorth Energilösningar AB, som är de som du köper luftvärmepumparna av, har vi valt ut trygga och smarta värmelösningar anpassade efter ditt behov."

Har du pratat med tillverkaren av pumpen? Borde gå få garantiproblem fixade oavsett vilken ÅF du köpt pumpen av.

• Gilla
johel572
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Som du inte har avtal med, eller hur var det?
Jobbar du möjligen på Vattenfall som säljare av luftvärmepumpar? - - -

Vi fick hela tiden uppfattningen av Vattenfalls säljare att det var tryggt, bra och framförallt billigare att köpa denna luftvärmepump av dem. När vi hade bestämt oss så fick vi ett kontrakt från Varmt & Skönt AB. Min man ringde då upp säljaren på Vattenfall som svarade att det var Varmt & Skönt AB som monterade och installerade pumpen och att det inte var några konstigheter. Vi kände oss trygga och var inte misstänksamma. Och priset stod fast.

Vattenfall hade ju skickat reklamblad om luftvärmepumpen till oss och dessutom sålde de den på sin hemsida.

Vattenfall säljer fortfarande luftvärmepumpar på sin hemsida.
https://www.vattenfall.se/varmepumpar/

MEN - man tar inget ansvar! Jag önskar att vi hade köpt pumpen från ett företag på orten där vi bor. Fy f-n för Vattenfall!!

MINST ÅTTA VECKOR kommer det att ta att få hit en reparatör. Vad MINST betyder fick jag klart för mig när jag pratade med Vattenfall i dag. Han sa att det betyder precis det som det står, nämligen MINST åtta veckor och sa att mars är troligt.

Minst åtta veckor kan ju vara hur långt fram i tiden som helst och eftersom min tilltro till Vattenfall nu är lika med noll - så förväntar jag mig också noll från dem. För övrigt så tycker jag att ansvariga för Vattenfalls handel och vandel är ett gäng nollor.

Redigerat:
  • Gilla
AGA1
  • Laddar…
G gustavk skrev:
Tycker de i alla fall är rätt tydliga på sin hemsida "Tillsammans med vår samarbetspartner TechNorth Energilösningar AB, som är de som du köper luftvärmepumparna av, har vi valt ut trygga och smarta värmelösningar anpassade efter ditt behov."

Har du pratat med tillverkaren av pumpen? Borde gå få garantiproblem fixade oavsett vilken ÅF du köpt pumpen av.
När vi köpte pumpen fanns inte denna fetade text med på hemsidan. Troligen har de lagt till den efter att problemen började uppstå. Då var det inte heller TechNorth Energilösningar som var deras ”samarbetspartner”. Det var Varmt & Skönt AB. Och nu, i samtal med Vattenfall så kallar de inte TechNorth för säljare - de säger hela tiden samarbetspartner.

• Gilla
AGA1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.