Jag har en Logitech Anywhere Dark Field trådlös mus som jag absolut älskar, bästa musen någonsin. Till denna mus hör en Logitech Unifying Receiver med USB-anslutning.

Tyvärr började musen fungera dåligt för ett par månader sedan och jag har inte lyckats fixa den trots ihärdiga försök.

Dvs, inte förrän just nu på morgonen när jag fick en ingivelse och stängde av Bluetooth på min iPhone 4S.

Problemet är som bortblåst.

Det verkar som om Logitech använder samma frekvens som Bluetooth, men kanske ett annat kommunikationsprotokoll?

Någon som vet vad man skulle kunna göra åt saken? :confused:

Jag har givetvis gjort det uppenbara och beställt en ny telefon :D men om det inte hjälper..
 
Tyvärr är det inget ovanligt problem. En snabb sökning ger vid handen att knepen för att lösa detta är, vilket du redan är inne på, att byta utrustning.
Det som skulle kunna minska störningarna är genom att flytta musens mottagare. Om den sitter i en USB-kontakt (och är stor som ett usb-minne) flytta den till en annan kontakt eller pröva att köpa en usb-förlängningskabel så att mottagaren hamnar närmre musen.
 
Tack.
Ingen kul lösning tyvärr. Vi får se hur det går med den nya telefonen, annars får jag klara mej utan Bluetooth.
 
Rikard S skrev:
Tyvärr är det inget ovanligt problem. En snabb sökning ger vid handen att knepen för att lösa detta är, vilket du redan är inne på, att byta utrustning.
Det som skulle kunna minska störningarna är genom att flytta musens mottagare. Om den sitter i en USB-kontakt (och är stor som ett usb-minne) flytta den till en annan kontakt eller pröva att köpa en usb-förlängningskabel så att mottagaren hamnar närmre musen.
Tejpa fast mottagaren på musen:wow:

Protte
 
Den musen använder ISM bandet, vilket även Bluetooth gör. Logitech verkar inte köra Bluetooth dock , vilket skulle ha löst problemet, då Bluetooth använder sig av AdaptiveFrequency Hopping AFH, http://www.bluetooth.com/Pages/Basics.aspx), dvs Bluetooth märker om den frekvens den har hoppat till inom ISM bandet är upptaget av andra sändare (som tex Logitech-möss) och Bluetooth använder då en annan frekvens. Det verkar dock vara kört, men en longshot kan vara att kolla att du inte även har Bluetooth aktiverat på PC'n, så att inte Bluetoothen där stör ut Logitech USB receivern. OM du måste ha på Bluetooth på PC, så kolla om det kan hjälpa att sätta Logitech USB receivern på en USB förlängnings-sladd för att skapa lite avstånd mellan PC Bluetooth och USB receivern. Men det verkar som att det är iPhonen's Bluetooth som stör ut Logitech receivern, så då är det nog kört....
 
Eller kanske flytta telefonen så långt bort från USB-uttaget ( med Bluetooth RX) som möjligt och samtidigt använda ett USB uttag på PC/LapTop som är nära musen. Signalstyrkan avtar som bekant med kvadraten på avståndet, så en halvering av PC<->mus, samtidigt med en fördubbling av PC<->telefon, kan göra en förbättring av störningsnivån med en faktor 16 ! Detta KAN vara tillräckligt.
 
whatever skrev:
Den musen använder ISM bandet, vilket även Bluetooth gör. Logitech verkar inte köra Bluetooth dock , vilket skulle ha löst problemet, då Bluetooth använder sig av AdaptiveFrequency Hopping AFH, [länk]), dvs Bluetooth märker om den frekvens den har hoppat till inom ISM bandet är upptaget av andra sändare (som tex Logitech-möss) och Bluetooth använder då en annan frekvens. Det verkar dock vara kört, men en longshot kan vara att kolla att du inte även har Bluetooth aktiverat på PC'n, så att inte Bluetoothen där stör ut Logitech USB receivern. OM du måste ha på Bluetooth på PC, så kolla om det kan hjälpa att sätta Logitech USB receivern på en USB förlängnings-sladd för att skapa lite avstånd mellan PC Bluetooth och USB receivern. Men det verkar som att det är iPhonen's Bluetooth som stör ut Logitech receivern, så då är det nog kört....
Bluetooth är avstängt på MacBooken. Behöver inte BT så ofta så jag kan leva med att stänga av det.

Tack för den tekniska infon, det var intressant.
 
Fortfarande lite störningar.. stängde nu av BT på Hustruns iPad. Får se om det blir ytterligare lite bättre.
 
peternicklas
mycke_nu skrev:
Fortfarande lite störningar.. stängde nu av BT på Hustruns iPad. Får se om det blir ytterligare lite bättre.
Vi har ett antal olika BT saker men inga som helst problem, har även en Logitech mus och tgb.
Nu har vi Samsungs produkter vilka kanske använder en annan kanal eller frekvens.
Läste någonstans att det även är problem mellan Apple och 433 MHz utrustning, finns en tråd här på BH.
Även Stigas robotklippare stör ut Apples WiFi, det knastrar och sprakar.
 
ullberg
mycke_nu skrev:
Fortfarande lite störningar..
Grannen?
 
...
Även Stigas robotklippare stör ut Apples WiFi, det knastrar och sprakar.
Hur hör man det? Har aldrig "hört" WiFi förut.
 
Redigerat:
mycke_nu skrev:
Fortfarande lite störningar.. stängde nu av BT på Hustruns iPad. Får se om det blir ytterligare lite bättre.
Dect-telefon?
 
Johan Gunverth skrev:
Dect-telefon?
Hmm, det är en tanke.. Ska hålla lite koll på dem.
 
ullberg skrev:
Grannen?
Inte alls omöjligt. F-n vet vad som pågår inne i radomerna.
 
whatever skrev:
Åhej vad offtopic det där gick, och det snabbt.
Hur går det för trådskaparen undrar jag ?
Tack, bara bra. Tråden är utmärkt för att testa musen.
 
  • Gilla
vilpi
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.