Byggahus.se

Bluetooth mus utan dongel

1. J
    Allvetare Nivå 1
    Har ni tips på mus att ta med mellan olika datorer. Utan sladd / dongel, gärna som funkar både till PC, och Macs

2. Johannes Carlsson
    Allvetare · Nivå 17
    Vilken bluetooth som helst ;)

Jag tycker Logitech är smidiga att byta mellan olika enheter, bara ett tryck på en knapp undertill.
    T.ex.
    MX master 3 om du jobbar mycker med mus. Den har en usb-c som man får ladda musen med. Laddningen håller drygt en månad för mig på jobbet.
    Annars skulle jag rekommendera Logitech M590. Liten och tyst med AA batteri som håller länge.

Alla Logitech mössen kommer med en sticka så det funkar på en stationär som kanske inte har bluetooth. Kan koppla min till Mac, Pc och mobilen iallafall.

Edit: Mx master 3 kan drag-drop mellan olika enheter. Inte provat men man ska kunna dra en fil direkt från pc till mac

3. J
    Medlem Nivå 6
    Beror mycket på dina krav. Jag har en Microsoft Arc som jag tycker om, men jag använder den när jag inte är på kontoret och prioriterar litet, lätt och bra batteritid.

Men ska man använda den mer än jag gör så ska man nog satsa på något mer ergonomisk och med fler knappar.

4. J
    Allvetare Nivå 1
    Intressant finess med drag and drop, bra att veta om det blir aktuellt.
    Har kollat på vertikala möss också, konstigt att inte de är vanligare med tanke på ergonomi.
    Har f ö kört med några Microsoft Ergo sculpt tangentbord, men senaste återförsäljaren hävdade 6 mån garanti.

EDIT Rätt namn kanske är USB-reciever, men det kanske inte går att ändra i efterhandsrubrik...

Redigerat 17 okt 17:24
  5. J
    Medlem Nivå 6
    Usch jag avskyr vertikala möss och rollermouse. Lånar ibland platser på andra kontor och råkar ut för dessa styggelser. :crysmile:

Jag tycker det är svårt att rekommendera möss till andra. Det beror så mycket på personlig smak och hur stora händer du har, även vad du gör vid datorn.

Men du ska helt klart ha en Blåtandsmus så du slipper dongel/receiver. Sen tycker jag du ska välja ett välkänt märke typ Microsoft eller Logitech och snåla inte, de överlägset bästa möss jag haft har kostat från 700 och uppåt. Men då är de bra, oftast genomtänkta och håller länge. Uppladdningsbar är skönt, en sådan man ställer i en docka när den inte används. Logitech MX serien är oftast en hit om man inte har för små händer.

Ska du ha en reskamrat hade jag tittat efter en lite mindre och batterisnål. Men hade som sagt inte använt den till dagligt arbete då ergonomin blir lidande.

6. Tomtom79
    Medlem Nivå 5
    vill minnas att det är 3 års garanti på dem! Hade ett kit som dog för ett år sen, höll på att slänga det men kollade produktionsdatum på skoj och såg att det bara gått typ 1 månad mindre än garantin. In om Kjell o co o fick ett mitt kit!

7. J
    Allvetare Nivå 1
    Ja, kjell är bra. Ska höra direkt med dem och Märkessupporten.

8. Johannes Carlsson
    Allvetare · Nivå 17
    Logitech har en vertikal också med samma features som övriga. Sen får man bestämma om man vill ha en laddbar som man laddar 1h per månad med usb sladd eller om man vill byta AA batteri en gång varannat år

9. J
    Allvetare Nivå 1
    3 år verkar möjligt på Arc.

Finns en driver uppdatering, till Sculpt.
    Får se om det kan vara rooten till det onda?

https://www.drivereasy.com/knowledge/microsoft-sculpt-ergonomic-keyboard-driver-update-easily/

Redigerat 17 okt 23:10
    • Laddar…