20 689 läst ·
60 svar
21k läst
60 svar
Blöta fönster varje morgon
Jo det är nog hög tid att börja värma upp huset så ser du direkt om det blir bra.H Herr Okunnig skrev:Har köpt min första fastighet och nu under sensommaren och hösten har jag vaknat till detta varenda morgon. Huset är så pass välisolerat att vi inte har behövt elda än trots frostnätter. Den ventilation vi har är vad ni ser på bild 2. Vi har två sådana, en i varsin ände av huset i stort sett. Ibland låter vi ett fönster stå öppet utan att det blir någon skillnad. Ibland stänger jag igen ventilationen utan att det blir någon skillnad. Alla fönster är har två lager glas. Även trädörrar och träskåp sväller inne i huset. Bör kanske tilläggas att jag bor 10 meter från älven.
Vad kan orsaka detta och hur åtgärdar jag det? Vad är farorna med dessa dyngblöta fönster?
Har du kollat och rengjort filtren i tilluftsventilerna?H Herr Okunnig skrev:
Har du öppnat tilluftsventilerna max?
Har du ställt upp innerdörrarna?
Fungerar den frånluftsfläktarna som de ska?
Alla frågor ovan skall besvaras med JA.
Du behöver öka ventilationen och gärna även innertemperaturen om den är låg. Detta för att inte få skador på byggnaden.
Har det utförts någon isoleringsåtgärd av huset nyligen?
I så fall behöver man se över ventilation i samband med det, den behöver i regel ökas.
Allvetare
· The Great North
· 1 208 inlägg
Ditt hus är som bilen, i filmen Titanic när det är lite action i baksätet. Ni som fattar ni fattar.😎 Mer omsättning på luften som övriga skrivit blir bra.
Alla har missat en väsentlig del i förklaringen.
Jag bor i en modern bostad, med bra fönster och med forcerad frånluft. OVK-kontrollerad. Ändå har jag samma problem. Varför?
Svaret finns i bilden i första inlägget. Rullgardinen. Min rullgardin sluter mycket tätt mot fönsterfodret (listerna runt fönstret. Det innebär att fönstret isoleras från rummet och blir kallare. Därför blir det mer kondens på rutan. Låter jag gardinen hållas ut från fönstret blir det inte kondens (och för ljust. Det finns två lösningar:
1. Se till att det blir riktigt tätt, så inte luften byta ut alls, då kan den inte fälla ut mycket kondens.
2. Ha mindre tätt, och mindre mörkt.
Med värmen på blir problemet mindre, efter som elementet är under fönstret. Jag kör nu på alternativ 1, kombinerat med att jag drar upp rullgardinen och persienn helt så fort jag vaknar så rutan kan värmas
Vi får det här problemet även när det är kallt ute (och därmed extra torrt inne).
Jag bor i en modern bostad, med bra fönster och med forcerad frånluft. OVK-kontrollerad. Ändå har jag samma problem. Varför?
Svaret finns i bilden i första inlägget. Rullgardinen. Min rullgardin sluter mycket tätt mot fönsterfodret (listerna runt fönstret. Det innebär att fönstret isoleras från rummet och blir kallare. Därför blir det mer kondens på rutan. Låter jag gardinen hållas ut från fönstret blir det inte kondens (och för ljust. Det finns två lösningar:
1. Se till att det blir riktigt tätt, så inte luften byta ut alls, då kan den inte fälla ut mycket kondens.
2. Ha mindre tätt, och mindre mörkt.
Med värmen på blir problemet mindre, efter som elementet är under fönstret. Jag kör nu på alternativ 1, kombinerat med att jag drar upp rullgardinen och persienn helt så fort jag vaknar så rutan kan värmas
Vi får det här problemet även när det är kallt ute (och därmed extra torrt inne).
Gissningsvis är huset tätare nu än förr. Testa att ha fönstrena minimalt öppna så blir det säkert bättre.
Kolla på väderprognosen vad du har för relativ luftfuktighet ute nu. Den är gissningsvis skyhög även när det inte är så kallt. Det är den luften du får in och sen tillför människorna och växterna i huset ännu mer fukt (kanske har ni t o m blöt tvätt inomhus?). Det betyder att ni måste ha rejält varmt inne för att håłla (relativa) fuktigheten nere.
För skoj skull kollade jag vädret just nu här 1 mil från kusten i Skåne. 17 grader, 92% relativ luftfuktighet. Har 67% inne nu.
Kolla på väderprognosen vad du har för relativ luftfuktighet ute nu. Den är gissningsvis skyhög även när det inte är så kallt. Det är den luften du får in och sen tillför människorna och växterna i huset ännu mer fukt (kanske har ni t o m blöt tvätt inomhus?). Det betyder att ni måste ha rejält varmt inne för att håłla (relativa) fuktigheten nere.
För skoj skull kollade jag vädret just nu här 1 mil från kusten i Skåne. 17 grader, 92% relativ luftfuktighet. Har 67% inne nu.
Installera en Mitsubishi VL100 , fantastisk maskin för inte så mycket pengar.H Herr Okunnig skrev:Har köpt min första fastighet och nu under sensommaren och hösten har jag vaknat till detta varenda morgon. Huset är så pass välisolerat att vi inte har behövt elda än trots frostnätter. Den ventilation vi har är vad ni ser på bild 2. Vi har två sådana, en i varsin ände av huset i stort sett. Ibland låter vi ett fönster stå öppet utan att det blir någon skillnad. Ibland stänger jag igen ventilationen utan att det blir någon skillnad. Alla fönster är har två lager glas. Även trädörrar och träskåp sväller inne i huset. Bör kanske tilläggas att jag bor 10 meter från älven.
Vad kan orsaka detta och hur åtgärdar jag det? Vad är farorna med dessa dyngblöta fönster?
Byt till en modernare frånluftsfläkt, de är så gott som ljudlösa. Samt montera in friskluftventiler i alla sovrum och vardagsrum.H Herr Okunnig skrev:
Jag har en likadan, satte varvtalsregulator på den och har den på lågt varv dygnet runt, fungerar utmärkt.H Herr Okunnig skrev:
https://www.clasohlson.com/se/Varvtalsregulator/p/36-1664
Medlem
· Sverige
· 5 688 inlägg
Som sagts i tråden. Lösning är en modern fläkt, vi har 4 Fresh Intellivent i vår 1 1/2 plans plus källare, plus en Pax-fläkt av modernt snitt. De flesta med kallras-skydd, viktigt tillbehör.
Poängen med dessa fläktar är att man kan ställe in dem på ett konstant grundflöde, sedan fuktstyrt forcerat flöde, plus impulsstyrt när du aktiverar belysning att fläkten går igång på litet förhöjt varvtal efter några minuter. Funkar perfekt.
I vanligt grundflöde är Fresh Intellivent i princip ljudlöst om man har vettigt varvtal ställt.
Vad gäller överluftsdon, om man behöver detta, så finns bra lösningar som inte är särskilt dyra. Annars är som tidigare skrivits i tråden att man kan ha en spalt i badrumsdörren underkant/överkant.
Finessen med dedikerade överluftsdon är att de vanligen har ljuddämpning och på så vis bidrar till ljudkomfort i bostaden från tex ljudliga toabesök...
Detta är vanligen standard i offentliga byggnader och en god idé även i bostäder.
Det är inte rimligt i längden att du har kondens på insidan av dina fönster, kommer att ge bekymmer med mögel etc och dålig luftkvalitet förr eller senare. Vi har absolut noll av dessa bekymmer, iofs moderna treglasfönster numera men faktiskt aldrig haft dessa problem ens när vi hade ursprungliga kopplade 2-glas a la 70-tal. Du har åt skogen för dålig ventilation helt enkelt, och du kan åtgärda detta enkelt.
Poängen med dessa fläktar är att man kan ställe in dem på ett konstant grundflöde, sedan fuktstyrt forcerat flöde, plus impulsstyrt när du aktiverar belysning att fläkten går igång på litet förhöjt varvtal efter några minuter. Funkar perfekt.
I vanligt grundflöde är Fresh Intellivent i princip ljudlöst om man har vettigt varvtal ställt.
Vad gäller överluftsdon, om man behöver detta, så finns bra lösningar som inte är särskilt dyra. Annars är som tidigare skrivits i tråden att man kan ha en spalt i badrumsdörren underkant/överkant.
Finessen med dedikerade överluftsdon är att de vanligen har ljuddämpning och på så vis bidrar till ljudkomfort i bostaden från tex ljudliga toabesök...
Det är inte rimligt i längden att du har kondens på insidan av dina fönster, kommer att ge bekymmer med mögel etc och dålig luftkvalitet förr eller senare. Vi har absolut noll av dessa bekymmer, iofs moderna treglasfönster numera men faktiskt aldrig haft dessa problem ens när vi hade ursprungliga kopplade 2-glas a la 70-tal. Du har åt skogen för dålig ventilation helt enkelt, och du kan åtgärda detta enkelt.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "Intellivent"
Badrumsfläkt Intellivent S Fresh
Komplett frånluftsfläkt
2 069 kr inkl moms
Läs mer