Teglet ser bitvis vitt ut, kalkutfällning= fuktvandring.
Kan du frilägga väggen inifrån litegrann för att kolla läget i väggen ?

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
S salkin85 skrev:
Teglet ser bitvis vitt ut, kalkutfällning= fuktvandring.
Kan du frilägga väggen inifrån litegrann för att kolla läget i väggen ?
Spontant tror jag det ska vara OK, men det är nog enklare att knacka upp lite i en stötfog och kika med en inspektionskamera.

Där är ju faktiskt inga öppningar på denna bit :thinking:

• Gilla
Itisson
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Spontant tror jag det ska vara OK, men det är nog enklare att knacka upp lite i en stötfog och kika med en inspektionskamera.

Där är ju faktiskt inga öppningar på denna bit :thinking:
Är det en skalmursvägg ?
Tänkte om du hade en syll i trä på insidan. Den kanske inte mår helt prima.

hsd
Det finns något som heter svampgummi, det skulle jag trycka in i springan under teglet
Alla typer av tätningsgucka är svårt att få bort i ett senare skede

S salkin85 skrev:
Är det en skalmursvägg ?
Tänkte om du hade en syll i trä på insidan. Den kanske inte mår helt prima.
Jag är lite osäker på hur de byggt just denna bit, men i övrigt så står skalmuren på samma grundmur (källarvägg) som källarvalvet ligger på.
Här ser jag dock att trappen delvis är gjuten innan skalmuren murades, förhoppningsvis är trapp och valv gjutet i ett stycke (för ja, då har vi risk för blöt syll) utan de är i två delar.
Men tänker att huset har stått i 50år, så det borde visat sig tidigare.

hsd hsd skrev:
Det finns något som heter svampgummi, det skulle jag trycka in i springan under teglet
Alla typer av tätningsgucka är svårt att få bort i ett senare skede
Får kolla upp!

Som den jubelidiot jag är så har jag inte åtgärdat detta än. Planen var att spackla en hålkäl vilket jag inte fått tummen ur att göra.

Den senaste veckan har det givetvis regnat och blåst åt fel håll och vattnet har hittat ner igen, vaknade till en löst JFB igen 🤬

Redigerat:
  • Ledsen
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
C
Fram med vattenslangen och anlita en kompis för att hitta vilken väg det kommer in.
Tar inte vattnet en alltför krånglig väg blir man förvånad över med vilken precision man kan lokalisera en läcka. Använd ett munstycke med smal stråle.

Nja, tänker inte spola mer vatten 😅

Blir att spackla en hålkäl, och duger inte det får det bli ett skärmtak.

C
13th Marine 13th Marine skrev:
Nja, tänker inte spola mer vatten 😅
Tja, det kanske är uppenbart var vattnet kommer in. Vet dock med mig själv att man flera gånger varit kaxig och tätat på "rätt" ställe för att vid nästa slagregn inse att man hade fel.

Redigerat:
A
Hade det inte gått att blåsa tryckluft uppåt där nerifrån runt rören och lyssna och känn uppe var det kommer ut.

C cpalm skrev:
Tja, det kanske är uppenbart var vattnet kommer in. Vet dock med mig själv att man flera gånger varit kaxig och tätat på "rätt" ställe för att vid nästa slagregn inse att man hade fel.
Bra tänkt, men jag vill inte ha mer vatten i väggarna och elcentralen 😅

Planen här blir att stoppa det som uppenbart rinner mot väggen.
Funkar inte det får det bli ett skärmtak eller nått.

A avh67f skrev:
Hade det inte gått att blåsa tryckluft uppåt där nerifrån runt rören och lyssna och känn uppe var det kommer ut.
Vattnet kommer på utsidan av rören och inte insidan tyvärr.

A
Jo det förstod jag. Menade att blåsa runt rören med ett smalt munstycke och lyssna vid andra änden. Om vatten kan ta sig igenom kan luft det också.

Kommer inte åt att blåsa på ett vettigt sätt, om skulle tro att det blåser ut mellan skalmur och stomme, så det blir nog svårt att upptäcka nått.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.