Byggahus.se

Blod, svett, svordomar och mycket kaffe!

1. mikethebik
    Medlem · Dalarna · 654 inlägg

mikethebik

Medlem
    Det här är en specialare, grunda underskåp som jag skruvat ihop med en öppen hylla, försett ekipaget med hjul för att kunna rulla ut vid behov.
    Baksidan har distanser som är filtklädda och stoppar mot väggen, sidorna små guider i plywood för att ha sugpassning mellan befintligt skafferi till höger och sidan till vänster mot kyl/frys.
    Bänkskivan är också löst liggande med sugpassning, alltsammans för att kunna lyftas bort/rullas ut vid behov för att komma åt radden/termostaten och eluttaget.
    Sockeln blir ventilerad och bänkskivan ligger ca 35 mm ovanför fönsterbänken för god luftväxling och funktion på radiatorn.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_20210219_121037.jpg

IMG_20210219_121111.jpg

Bakslag också idag då mitt beställda fönster som skall ersätta det gamla ovanför diskbänken och är något större, inte har kommit som utlovat, kommer om 3 veckor.
    Ställer till det hela då jag är tveksam till att kunna montera stänkskyddet i glas ovanför diskhon samt att kaklingen kanske måste vänta också, eller så drar jag dit alltihopa och litar på min känsla att det blir bra med lite noggrann mätning och finlir.

Färdigmicklat för idag, nu väntar lite kompletteringsinköp, god mat till kvällen och ett par välförtjänta pilsner.
    Är ju faktiskt fredag:rofl:

2. Åsa Lund
    Husägare · Skåne · 4 476 inlägg

Åsa Lund

Husägare
    Riktigt fiffig lösning med skåpet du kan rulla ut

• Laddar…
  3. mikethebik

mikethebik

Medlem
    Gårdagens framsteg, limmat ett stänkskydd i glas bredvid hällen, mycket lättare att hålla rent än kakel.

IMG_20210220_132206.jpg

Monterat alla handtag eller näsor, eller kanske nummerskyltbelysningen på gamla folkabubblor:rofl:
    Gjorde först en mall av hård kartong för enklare, exaktare och snabbare resultat.

IMG_20210220_125927.jpg

IMG_20210220_144505.jpg

Och med belysning

IMG_20210220_155248.jpg

"Elcentral" i skoskåpet som jag även försåg med egen belysning, kanske inte helt jättenödvändigt, men bara för att jag kan och istället för att treva eller använda ficklampa

IMG_20210220_155309.jpg

Allt tar tid, och enbart arbetet med belysningen tar en halv evighet om det skall bli snyggt, och en osynlig installation av kablage och egna dolda uttag för spänning till alla drivdon.
    Drivdon måste dessutom placeras så att de blir lätt tillgängliga utan att behöva demontera något.

Hjälper om man råkar ha armar som en schimpans, händer i storlek som en 1-åring och motorik som en urmakare, tyvärr har jag inget av detta. Däremot är jag envis som få och att ge upp ingår inte i min vokabulär.
    I min vokabulär ingår däremot väl valda kraftuttryck som jag ibland kryddar med extra tabasco;)

4. mr.Ola
    Medlem · BD · 1 354 inlägg

mr.Ola

Medlem
    Det där är ju riktigt fint, Du är en händig jävel du! :D
    -Respekt!

• Laddar…
  5. mikethebik

mikethebik

Medlem
    Blev ett ryck idag också, gjorde färdigt lådor med belysning i skåp och högskåp i "laga mat-avdelningen", samt monterade och kopplade in ugn och micro.
    Som tidigare, mycket jobb med eldragning, men blev jättebra.

IMG_20210221_162414.jpg

6. mr.Ola
    Medlem · BD · 1 354 inlägg

mr.Ola

Medlem
    Kommer allt belysning från skoskåpet eller har du flera uttagspunkter gömda i dina skåp för lådbelysningen?

7. mikethebik

mikethebik

Medlem
    Jag har ett drivdon ovanför kyl/frys som driver en bänkbelysning, två drivdon bakom en passbit mot vägg som driver tre bänkbelysningar och belysning i vitrinskåpet, alla är åtkomliga underifrån, samt ett drivdon bakom mikron som driver alla skåpbelysningar i "matlagningsavdelningen".
    Jag vill att allt skall vara dolt samt ha egna spänningsmatningar som är osynliga, därav en hel del extra jobb med el.

8. mikethebik

mikethebik

Medlem
    Fortsätter i lite lägre takt, men det händer lite varje dag.
    Kopplade in hällen, och ett utanpåliggande Perilex-uttag med stickpropp bygger mycket utåt, så placeringen måste mätas in noggrant för att inte kollidera med lådorna, men det blev bra.
    En del tid har jag också spenderat med att väga in hällen supernoga så att den är i 100% våg, retar mig alltid på när oljan eller steksmöret vill åt något håll istället för exakt plant.

IMG_20210223_101529.jpg

Har också monterat luckor och knoppar samt tapetserat del lilla som behöver tapetseras.

IMG_20210223_171959.jpg

IMG_20210223_172011.jpg

I morgon väntar den "roliga" eldragningen från takdosan på näst sista bilden för att ge kräm till två spottar som skall sitta ovanför diskhoarna.
    Tänker borra där spottarna skall sitta, naturligtvis på varsin sida om ett bjälklag till övervåningen...
    Kabel från takdosan går nog att fiska fram, det är sen som det roliga börjar utan chans till åtkomst ovanifrån.

9. R
    Hobbysnickare · Södertälje · 37 inlägg

René W

Hobbysnickare
    Väldigt bra jobbat!
    Jag gjorde också "jag-har-förmycket-tid" lösningar när jag byggde om mitt kök, bl.a så blev det samma hörnskåps-lösning. Dvs tillgång till undre hörnskåp från andra sidan väggen, i hallen. Jäklar vad smarta vi är :giggle:.
    En annan sak var att jag byggde en låda under diskmaskinen som då av naturliga själ hamnat 35-40cm upp från golvet, mycket enklare (och bekvämare) att ställa in disken. Mina föräldrar gjorde den lösningen på sitt kök 1993, så nu när jag har eget kopierade jag den idén.:cool:

10. mikethebik

mikethebik

Medlem
    Gårdagens och dagens projekt, den fruktade kabeldragningen.
    Hålsågade 76 mm där ena spotten skall sitta, gick från takdosan med två hopsatta svetstrådar mellan takpanelen och diffplasten och försökte komma fram men det blev stopp 15 cm från målet efter många försök.
    Hade en bit 4x95 alu (som blev över efter en installation av en fönsterlampa;)) skalade och tog en av ledarna som både är styv och böjlig och lyckades till slut skapa en "kanal" där jag till slut fick igenom svetstråden som ersattes med en draglina.
    Därefter borrade jag ett 20 mm hål mot väggen, drog i en najtråd som gick lätt då avståndet bara är 30 cm.
    Borrade ytterligare ett 20 mm hål vid vägglivet mittför nästa spot och 76 mm hålsåg för den.
    Najtråd mellan dessa också.

IMG_20210225_092248.jpg

IMG_20210225_101530.jpg

Drog sedan i en EXQ 3x1,5 vilket gick som en dans :D
    Kabeln ligger i ett 12mm VP-rör bakom den kommande taklisten och skall med detta vara ok.

IMG_20210225_151457.jpg

IMG_20210225_151507.jpg

Och simsalabim har jag tagit mig förbi bjälklaget som ligger mellan spotsen. Fast satan vilken tid det tagit...
    .
    Har också fått dit stänkskyddet i svart glas bakom hällen, samt det i vitt glas bakom diskhoarna. Resten blir kakel.

IMG_20210225_151514.jpg

IMG_20210225_153207.jpg

Listerna härnäst, kanske kakling till helgen.

11. K
    Medlem · stockholm · 2 490 inlägg

Kane

Medlem
    Ingen tanke på stänkskydd på täcksidan till höger om spisen?

• Laddar…
  12. mikethebik

mikethebik

Medlem
    Det sitter ett där i vitt glas sedan några dagar, det svarta var det väntetid på, kom idag.

• Laddar…
  13. mikethebik

mikethebik

Medlem
    Blodet flödar inte längre, åtminstone inte varje dag, svetten tittar fram ibland, svordomarna har sakta ebbat ut i takt med att projektet närmar sig sin färdigställning, kaffet flödar dock lika varmt och gott som vanligt!
    Mycket tid gick åt för att konvertera mitt platsbyggda skafferi som jag byggde för 10-12 år sedan till att passa IKEA lådsystem och dörrar.
    Jag byggde standardmått invärtes, men alla hål för hyllbärare och gångjärn fick naturligtvis noggrant mätas in och borras för att passa lådor och dörrar.
    I slutänden blev det riktigt bra.

IMG_20210304_132530.jpg

Tillverkade även en värmeskyddsplåt i rostfritt som sitter på distanser mellan vedspisen och underskåpet som har induktionshällen och lådor.
    Viktigt då det tidigare stod en vanlig 60 cm spis intill i plåt som tål höga temperaturer från en vedspis bättre än ett underskåp i spånskiva.

IMG_20210225_174214.jpg

För övrigt är det i stort sett klart förutom ett fönster som jag väntat på i 2 månader:rolleyes:, nya kyl/frysen skall in från garaget samt att spottar och takbelysning skall kopplas in, personskyddsautomater 2 st kopplas in.
    Detta medför lite jobb i centralen samt omdragning av lite kablar i befintliga rör med lite plats och det går tungt!
    Just dessa jobb ligger lite utanför min bekvämlighetszon, så det får proffselektrikern i släkten göra med min assistans.
    Så här ser det ut nu

IMG_20210304_181036.jpg

IMG_20210304_181041.jpg

IMG_20210304_181055.jpg

Bestämde mig till slut för att inte sätta vanliga taklister runt skåpen, bara en tunn markör betsad i samma ton som resten av snickerierna.

Hustrun är nöjd, jag har ont i ryggen efter allt ålande under, i och ovanpå skåp men snart väntar segrarens belöning, en GT med is från nya ismaskinen!

14. Åsa Lund
    Husägare · Skåne · 4 476 inlägg

Åsa Lund

Husägare
    Hur ska du driftsätta vedspisen?

15. mikethebik

mikethebik

Medlem
    Hm, hur menar du nu?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.