3 906 läst ·
26 svar
4k läst
26 svar
Blocket- och Marketplace-säljare som vägrar upphämtning
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 628 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 628 inlägg
Vill de inte möta upp avstår jag. Jag vill veta att det är en felfri vara och rätt vara jag betalar för. Det finns för mycket bluff tyvärr.Johan Gunverth skrev:
Jag har en liten fundering som växt sig allt starkare det senaste halvåret. När man hittar lämpliga köpobjekt på de olika säljsajterna är det ofta (av praktiska och sparsamhetsskäl) som man erbjuder sig att hämta varan och betala på plats. Då är det flertalet som vägrar detta och vill skicka som paket istället! Trots att jag bor i grannskapet, d.v.s. runt Göteborg.
Varför är det så? Är det stöldgods som jag riskerar upptäcka? Är det en annan säljare på annan ort? Vad är det jag inte förstår? Jag gav med mig en gång mot en person i samma område och ser att paketet har lämnats på samma ombud där jag sedan hämtar ut det. Klimatidiotiskt så i helsicke när den skickas iväg 5 mil och sedan tillbaka igen till ingen nytta.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 938 inlägg
Jag köper och säljer en hel del på Tradera, och där tycker jag "ration" mellan "tillåter upphämtning" och "vägrar upphämtning" har varit ganska konstant på de senaste 20 åren.. Å andra sidan kanske de kategorier jag håller på med har mer "gamlingar" som inte är allergiska mot kontakt i verkligheten...
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 228 inlägg
Det är krav på det på Tradera sen några år tillbaka men när jag skapade mitt konto 2002 så behövde jag inte ens uppge mitt personnummer, något som jag givetvis tvingats göra i efterhand då försäljningsintäkter redovisas till skattemyndigheten. På Blocket har jag identifierat mig när jag lagt upp annonser men jag kan inte svära på om det går att köpa en vara på Blocket utan att ha en registrerad profil.D Dilato skrev:
Ja men tex. Blocket det blir lite omständigt när du har sålt en vara och skickat den så tar man bort annonsen sedan så kommer varan i retur några veckor senare av olika anledningar.. så står man där med mössan i handen och får börja om..Johan Gunverth skrev:
Men gillar man det så går det väl bra…
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 228 inlägg
Maria T skrev:
Varför krävs det ett konto för att handla på Tradera
Att alla måste ha personliga konton som är verifierade med Mobilt BankID är ett viktigt steg för att vi ska kunna erbjuda en säker marknadsplats.https://info.tradera.com/vanliga-fragor-om-konto-pa-tradera/
Medlem
· Blekinge
· 12 288 inlägg
Jag brukar sälja saker bara mot upphämtning och pengar i handen. Har hänt några gånger att jag skickade lättare föremål. Parkeringsplatsmöten har också förekommit, bl a för att folk har svårt att hitta.
Har sällan råkat ut för skummisar förutom vid bilförsäljning. Beror väl på mitt utbud (böcker, skivspelare, gamla elsaker) som ingen skojare är intresserad i.
Har sällan råkat ut för skummisar förutom vid bilförsäljning. Beror väl på mitt utbud (böcker, skivspelare, gamla elsaker) som ingen skojare är intresserad i.
Har både sålt och köpt en hel del på Tradera senaste tiden och det har
fungerat mycket bra än så länge. Ibland mailar dom en sexsiffrig kod när
man loggar in som man får fylla i.
Vill heller inte ha personer i garagen eller andra utrymmen utan tar ut det
som ska säljas isåfall. Sista priset kompis = papperskorgen direkt.
fungerat mycket bra än så länge. Ibland mailar dom en sexsiffrig kod när
man loggar in som man får fylla i.
Vill heller inte ha personer i garagen eller andra utrymmen utan tar ut det
som ska säljas isåfall. Sista priset kompis = papperskorgen direkt.
Marketplace är ett ställe av rang.
Såhär gör jag.
Köpa
- Hämta på plats, swish eller kontanter när jag kollat på varan och klämt.
- Vill den skicka? Absolut, om du bor 20 mil iväg eller mer. Bor du närmre så säger jag såklart att jag betalar när jag har varan. Det finns absolut ingen anledning att betala i förskott för en vara då det till 95% är bluff och du kommer aldrig se varken varan eller pengarna igen och du blir blockerad.
Exempel, det var ett ps5 till salu i klippan, ca 3 mil från mig. Jag skrev att jag kommer och hämtar samma dag med kontant eller swish.
Undanflykterna flödade, "jag är inte hemma så får skicka" "min släkting skickar"
Men om den finns i klippan och någon kan skicka den? Då kan jag ju dyka upp när personen skall skicka den. (givetvis bedrägeri.
Sälja.
- Om du inte beter dig som ett weirdo så säger jag vilken tid jag är hemma och dag. Dyker du inte upp denna tiden och jag inte är hemma och du kört ändå så får du skylla dig själv. Jag anpassar mig inte längre till någon då jag gjort det förr när man sålt saker och idioterna dyker inte upp.
Skall jag sälja fordon så får jag se till att den är färdig och man slipper hålla på och plocka fram eller tillbaka det.
- Jag skickar inte. Om jag skulle få för mig det så väljer jag ett fraktalternativ likt postförskott, dvs när du hämtar ut det så betalar du samtidigt (finns väl inte postförskott idag ? skickar inte)
- Är du en kompis? Dra åt helvete.
- Pruta som fan? Dra åt helvete
ja ni förstår
Såhär gör jag.
Köpa
- Hämta på plats, swish eller kontanter när jag kollat på varan och klämt.
- Vill den skicka? Absolut, om du bor 20 mil iväg eller mer. Bor du närmre så säger jag såklart att jag betalar när jag har varan. Det finns absolut ingen anledning att betala i förskott för en vara då det till 95% är bluff och du kommer aldrig se varken varan eller pengarna igen och du blir blockerad.
Exempel, det var ett ps5 till salu i klippan, ca 3 mil från mig. Jag skrev att jag kommer och hämtar samma dag med kontant eller swish.
Undanflykterna flödade, "jag är inte hemma så får skicka" "min släkting skickar"
Men om den finns i klippan och någon kan skicka den? Då kan jag ju dyka upp när personen skall skicka den. (givetvis bedrägeri.
Sälja.
- Om du inte beter dig som ett weirdo så säger jag vilken tid jag är hemma och dag. Dyker du inte upp denna tiden och jag inte är hemma och du kört ändå så får du skylla dig själv. Jag anpassar mig inte längre till någon då jag gjort det förr när man sålt saker och idioterna dyker inte upp.
Skall jag sälja fordon så får jag se till att den är färdig och man slipper hålla på och plocka fram eller tillbaka det.
- Jag skickar inte. Om jag skulle få för mig det så väljer jag ett fraktalternativ likt postförskott, dvs när du hämtar ut det så betalar du samtidigt (finns väl inte postförskott idag ? skickar inte)
- Är du en kompis? Dra åt helvete.
- Pruta som fan? Dra åt helvete
ja ni förstår
Det är stökigt att mötas upp och hålla på. Folk som ska dyka upp dyker inte upp. O.s.v. Tror många tycker det är lättare att skicka.
Vissa varor som husdjur lämpar sig inte så bra att skicka med posten så man måste stå ut med strulet med att ta hem folk.
Även lite större saker som fordon går ju att skicka. Har köpt fordon osedda mot förskottsbetalning och sedan har en transport lämnat av dem någonstans i närheten. Senast jag köpte blev det lustigt. Ringde och bokade transport på något telefonnummer jag hittade på fejjan. Han hämtade upp och lämnade på en parkering i närheten som överenskommit med nyckeln i och säljarens ifyllda papper på sätet men jag fick aldrig någon faktura och han hörde aldrig av sig, så jag vet inte vem som gjorde transporten. Men det fungerade!
Vissa varor som husdjur lämpar sig inte så bra att skicka med posten så man måste stå ut med strulet med att ta hem folk.
Även lite större saker som fordon går ju att skicka. Har köpt fordon osedda mot förskottsbetalning och sedan har en transport lämnat av dem någonstans i närheten. Senast jag köpte blev det lustigt. Ringde och bokade transport på något telefonnummer jag hittade på fejjan. Han hämtade upp och lämnade på en parkering i närheten som överenskommit med nyckeln i och säljarens ifyllda papper på sätet men jag fick aldrig någon faktura och han hörde aldrig av sig, så jag vet inte vem som gjorde transporten. Men det fungerade!
Klicka här för att svara