Vi skänker ofta grejer till Myrorna, Röda korset eller en lokal second hand som är arbetsplats för dom som har det lite svårt i arbetslivet.
Då kan man:
- Både behålla sin stolthet och slippa prut-bästakompis pris snacket
och
- Göra en god insats för ett bra ändamål

• Gilla
  • Älska
Fairlane och 10 till
  • Laddar…
lärjungen
Är inte förhållandet mellan säljaren och den prutande köparen lite grann som när man blir biten av en broms? Slaget man måttar mot bromsen gör nog ofta mer ont än själva bettet, men det är ändå så sjukt tillfredsställande att få knäppa till blodsugaren att smärtan lätt glöms bort ;)

• Gilla
  • Haha
Thullen och 12 till
  • Laddar…
Jag får ofta skambud på Blocket. När så sker svarar jag, att jag hellre slänger varan, tillägger vänligen bestämt att jag inte talar om var jag slänger den.Då blir plötsligt buden mer seriösa!
Får jag inte varan såld skänker jag den till en seriös Second Hand.

• Gilla
nissenhj och 3 till
  • Laddar…
Har idag sålt en kaffebryggare genom facebook. Fick över 40 svar, de flesta förmodligen seriösa. Men några börjar med att pruta, andra bor flera mil bort och kan inte hämta förrän nästa vecka, någon vill vänta med betalning till i slutet av månaden då hon får lön, en annan undrar om jag kan köra bryggaren till Uppsala eftersom hon inte har någon bil. En man blir jättearg för att han inte fick köpa bryggaren och kallar mig oseriös, har ingen aning om varför ! Jag och min man skrattar åt stollarna och säljer till den som betalar det begärda priset. Om ingen vill köpa min vara sänker jag priset i annonsen eller skänker varan till Myrorna el dyl.

• Gilla
Husnerden och 12 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det var faktiskt ett riktigt bra förslag.

Staffan
Ett sånt idiotförslag kastar jag utan att svara, möjligtvis skickar jag en bild när jag slänger saken på tippen och då självklart sönderslagen.

• Gilla
  • Älska
Tubes och 1 till
  • Laddar…
P
AnnikaME AnnikaME skrev:
Har idag sålt en kaffebryggare genom facebook. Fick över 40 svar, de flesta förmodligen seriösa. Men några börjar med att pruta, andra bor flera mil bort och kan inte hämta förrän nästa vecka, någon vill vänta med betalning till i slutet av månaden då hon får lön, en annan undrar om jag kan köra bryggaren till Uppsala eftersom hon inte har någon bil. En man blir jättearg för att han inte fick köpa bryggaren och kallar mig oseriös, har ingen aning om varför ! Jag och min man skrattar åt stollarna och säljer till den som betalar det begärda priset. Om ingen vill köpa min vara sänker jag priset i annonsen eller skänker varan till Myrorna el dyl.
Var det någon form av superdeluxebryggare med nypris på 20-40 tusen? Annars förstår jag inte varför man ber någon hålla något för någon hundring faktiskt, eller att de inte blir arga för de inte får köpa den.

• Gilla
Myrstacken
  • Laddar…
Staffans2000
M Mido11 skrev:
Ett sånt idiotförslag kastar jag utan att svara, möjligtvis skickar jag en bild när jag slänger saken på tippen och då självklart sönderslagen.
Är man ung och dum med ett ohemult ego. Så varsågod! Idioter är ingen bristvara.

Staffan

• Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
K karstena skrev:
pröver nogen at prute alt i telefonen uden at have set varen, da slänger jeg på luren og tänker "for en idiot". Jeg gidder ikke engang bruge 1 minut på at höre deres pissprat.
Kom på att jag via mail prutade ner priset på en bil från 35 till 25 tusen. Inte heller den säljaren agerade infantilt som du, utan gick med på det. Så jag åkte tåg till Stockholm och bil hem. Båda nöjda och glada.

Staffan

• Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
P
Kom på att jag via mail prutade ner priset på en bil från 35 till 25 tusen. Inte heller den säljaren agerade infantilt som du, utan gick med på det. Så jag åkte tåg till Stockholm och bil hem. Båda nöjda och glada.

Staffan
Om man tänkt pruta rejält tycker jag det är ärligare att göra det innan man bokat in besök. Personer som är jätteangelägna att komma och titta och kan betala vad som helst för att sedan bara ger skambud när de ser saken avskyr jag. För att uttrycka sig diplomatiskt så hör det inte till svensk kultur att bete sig så!

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Jag håller med, tycker det är mycket bättre att köra med öppna kort direkt, istället för att slösa båda ens tid.
Må hända att oddsen att pruta mycket över tele/text är sämre än om man gör det öga mot öga, men då har man iaf besparat både köparen och säljaren tid och energi.

• Gilla
martin43 och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000
Kom på ännu ett Blocketköp nyligen. Köpte en nästan ny Mc:hjälm. Kvitto fanns. Hade kostat ca 5000. Han ville ha 2500. Plus ett par stövlar för 1000 kr. Efter lite förhandlande kom vi överens om 2000 tillsammans.
Inte heller han blev det minsta sur över prutandet. Istället fick jag ett par Kevlarförstärkta jeans på köpet.

Inte en enda gång har jag mött en säljare som reagerat så oklokt, att han blivit sur över mitt prisförhandlande.
Vem vet. Jag kanske bara haft tur?

Staffan

• Gilla
  • Älska
tompaah7503 och 2 till
  • Laddar…
Varför skall jag skänka något till en person jag inte känner? Typiskt utslag av den socifiering som genomsyrar samhället, har du något, (som du har lyckats skaffa genom hårt arbete) så skall du dela med dig till de som inte bryr sig

Hur ska jag hantera en person som hellre slänger än skänker en vara på blocket?!
Någon som lyckats övertala en personlighet som denna att faktiskt skänka istället för att slänga (se konversation nedan) och hur gjorde ni?
Eller ni som har personligheten att slänga är bättre än att skänka finns det något man kan skriva som svar för att ändra er inställning?

Min konversation på Blocket angående "prylar" som är utlagda för 3000kr:

Hej, om du inte får "prylarna" sålda till det pris du önskar och kan tänka dig att gå ner är mitt bud 500kr. Du får återkomma om detta blir intressant. Med vänlig hälsning, Pär
Svar:
Tyvärr då slänger jag dem hellre än skänker bort dem.

/Pär
Om du som säjer/sålde "prylar" i Svedala och ser detta kan ju svara här också om du vill!![/QUOTE]

• Haha
Trissan
  • Laddar…
Känns det bättre gör dig att slänga dem är det nog dig det är fel på. Jag gör inte så.

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
P
Kom på ännu ett Blocketköp nyligen. Köpte en nästan ny Mc:hjälm. Kvitto fanns. Hade kostat ca 5000. Han ville ha 2500. Plus ett par stövlar för 1000 kr. Efter lite förhandlande kom vi överens om 2000 tillsammans.
Inte heller han blev det minsta sur över prutandet. Istället fick jag ett par Kevlarförstärkta jeans på köpet.

Inte en enda gång har jag mött en säljare som reagerat så oklokt, att han blivit sur över mitt prisförhandlande.
Vem vet. Jag kanske bara haft tur?

Staffan
Du kanske inte beter dig som en rövhatt och tror att du ska ha sakerna bara för att du prutar, utan kan ta ett nej första gången.

Många saker jag sålt så brukar det tillkomma en del sådana som man ber fara åt helvete =)
Sista bilen jag sålde så fick jag ifrågasätta om en kille var vid sitt sinnesfulla bruk då han gav ett så oerhört jävla skambud. Notera att jag inte svarade honom först förrän han skrivit ett antal ggr.

• Gilla
Lucif3r
  • Laddar…
Staffans2000
Rkarlsson skrev:
Du kanske inte beter dig som en rövhatt och tror att du ska ha sakerna bara för att du prutar, utan kan ta ett nej första gången.
Naturligtvis inte.
Jag börjar rejält lågt och så brukar det sluta någonstans mittimellan. Utan artighet kommer man inte långt. Det gäller även vid prutande. Vid enstaka tillfällen säger säljaren att det utsatta priset inte är förhandlingsbart och då är det bara att ta det för vad det är.
Jag tycker min "taktik" är rätt lik TS.

Staffan

• Gilla
Plutus
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.