14 365 läst ·
33 svar
14k läst
33 svar
Blockera elpatron Nibe 360 fighter
Se https://github.com/srunr/NIBE360_zwave_remote_controlW Wikman8 skrev:
Föreligger det någon risk, med bortkopplade elpatroner, att (förbruknings-)varmvattnet (inte värmevattnet) inte värms upp tillräckligt (60 grader) med hjälp av endast kompressorn, var fjortonde dag, för att undvika legionella?L lordi skrev:
Mvh,
/Pelle
Har en snart tjugo år gammal NIBE Fighter 360P, och endast golvvärme (så ett par snäpp lägre temperatur ut, än för radiatorer, förstås).B Boan skrev:
Hur vet jag till vilken varmvattentemperatur min burk kan komma upp?
Hm.
Kanske är det något av menyvärdena man kan kika på, för att se just denna temperatur...!?
Tack för alla vänliga svar!
Mvh,
/Pelle
Hej,
Tänkte ta upp denna tråd igen
Har en 12 år gammal Nibe F360P i vår fjällstuga. Vill kunna blockera elpatronen när vi inte är där för att få ner elförbrukningen. Det jag vill uppnå är att enbart använda 360P-kompressorn till att hålla underhållstemp i huset (ca 17-18gr) och "hygglig" temp på varmvattnet. Det blir samma funktion som att pannan är i driftläge "vår/höst".
Har testat med att köra i driftläge "vår/höst" under vintern (0 - -20 gr). Innetemp håller sig kring 17-18 gr men VV-tempen sjunker till ca 33 grader. Gör inget att VV-tempen är lägre när vi inte är där. Men vill kunna koppla in elpatronen innan vi åker dit så VV-tempen blir normal (50-55 gr). Risk för legionella?
Min tanke är då att ansluta en Shelly 1 plus (som har ett potenialfritt relä) som jag matar med 230V och sedan ansluter till stift 6 och 7 på plint (14) på effektvaktskortet i 360P´n (se bifogat kopplingsschema).
Nu är tanken att jag via en Hoemy bridge kan styra denna funktion, "elpatron "PÅ eller AV"
- kommer detta att fungera?
- är kopplingsschemat rätt?
- spelar det någon roll om man ansluter stift 6 till Shellys anslutning "0" eller "1" ?
Tänkte ta upp denna tråd igen
Har en 12 år gammal Nibe F360P i vår fjällstuga. Vill kunna blockera elpatronen när vi inte är där för att få ner elförbrukningen. Det jag vill uppnå är att enbart använda 360P-kompressorn till att hålla underhållstemp i huset (ca 17-18gr) och "hygglig" temp på varmvattnet. Det blir samma funktion som att pannan är i driftläge "vår/höst".
Har testat med att köra i driftläge "vår/höst" under vintern (0 - -20 gr). Innetemp håller sig kring 17-18 gr men VV-tempen sjunker till ca 33 grader. Gör inget att VV-tempen är lägre när vi inte är där. Men vill kunna koppla in elpatronen innan vi åker dit så VV-tempen blir normal (50-55 gr). Risk för legionella?
Min tanke är då att ansluta en Shelly 1 plus (som har ett potenialfritt relä) som jag matar med 230V och sedan ansluter till stift 6 och 7 på plint (14) på effektvaktskortet i 360P´n (se bifogat kopplingsschema).
Nu är tanken att jag via en Hoemy bridge kan styra denna funktion, "elpatron "PÅ eller AV"
- kommer detta att fungera?
- är kopplingsschemat rätt?
- spelar det någon roll om man ansluter stift 6 till Shellys anslutning "0" eller "1" ?
Kompressorn ger bara ca 2 kW värme. Kan inte tänka mig att det räcker för stugan när det blir kallt i fjällen. Dessutom sjunker effekten när innetemperaturen sjunker. Många frånluftsvärmepumpar stänger av kompressorn när det blir 16 °C eller kallare inne. Frånluftsvärmepump är ingen smart lösning för ett fritidshus som står tomt en stor del av året och där man vill kunna sänka temperaturen. Kräver ju i princip att huset står fullt uppvärmt och ventilerat året om. Mycket bättre att skaffa en luftluftvärmepump istället som kör underhållsvärme på ca 8-10 grader. Sedan kan man ställa in 360P som en ren elpanna med termostaterna på 5-6 grader som backup ifall det skulle hända något med luftvärmepumpen.
Tack för snabb återkoppling 
Tilläggas bör att huset är från 2010 och ordentligt isolerat, total uppvärmningsyta ca 60kvm.
Bad en granne sätta på höst/vårläget igår (elpatron då avstängd). Ska till stugan i mitten på nästa vecka. Får se då hur det är med temp inne
Har idag idag en "Easyserv" inkopplad då RCU11 är för gammal för extern styrning. Med den kan jag reglera "värmebärare ut" temp och läsa av värden (se bifogad bilder från igår och idag) men kan inte ändra driftläge.
Tilläggas bör att huset är från 2010 och ordentligt isolerat, total uppvärmningsyta ca 60kvm.
Bad en granne sätta på höst/vårläget igår (elpatron då avstängd). Ska till stugan i mitten på nästa vecka. Får se då hur det är med temp inne
Har idag idag en "Easyserv" inkopplad då RCU11 är för gammal för extern styrning. Med den kan jag reglera "värmebärare ut" temp och läsa av värden (se bifogad bilder från igår och idag) men kan inte ändra driftläge.
Ja är stugan modern och välisolerad och bara 60 kvm behöver den inte så mycket värme. Kanske 3 kW vid -25 °C uppskattar jag för att hålla 20 °C inne. Att den bara är 60 kvm betyder också att normenligt ventilationsflöde är 21 lit/sek som nog är det som är inställt? Minsta rekommenderat luftflöde för 360P är 31 lit/sek så effekten från kompressorn blir mindre än 2 kW beroende på hur fläkten är inställd. Det borde nu bli så att avluftstemperaturen ligger på ett antal minusgrader och att kompressorn ibland måste stanna för att avfrosta förångaren under kanske en kvart eller halvtimme så man förlorar en del effekt där. Själv skulle jag inte våga lämna stugan med blockerad elpatron. Någon gång efter omkring 10 år brukar också kompressorn plötsligt haverera på dessa modeller som har det miljöanpassade kylmediet R290 propan vilket sliter ut kompressorerna betydligt snabbare än det gamla R22 med freon gjorde.
Edit: Från manualen: Om frånluftstemperaturen understiger 16 °C startar ej kompressorn. Elpatronen används då för uppvärmning. Visas som “Låg frånluft” i meny 1.0. Då frånluftstemperaturen överskrider 16 °C tillåts automatiskt kompressorn att starta.
Edit: Från manualen: Om frånluftstemperaturen understiger 16 °C startar ej kompressorn. Elpatronen används då för uppvärmning. Visas som “Låg frånluft” i meny 1.0. Då frånluftstemperaturen överskrider 16 °C tillåts automatiskt kompressorn att starta.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Tack Josth för kloka tankar 
Låter som min tanke att externt kunna blockera VP externt inte är en sån bra idé.
Egentligen var syftet att kunna sänka varmvattentempen när man inte är där. Kändes onödigt att låta VP hålla 50-55 grader på vattnet när ingen är där. Men det kanske inte går att justera ner enbart VV-tempen? och det kanske inte heller ger så mycket sparade kWh?
Ett annat alternativ kan vara att ändra på driftinställningarna i VP. Läste mig till att "Vår/höst"-läget kopplas in vid utetemp>12 grader och "Sommar"-läget >17 grader (I sommarläget är både elpatron och cirkulationspumpen avstängda). Man skulle då kunna ändra så att "Vår/höst" istället kopplas in vid t ex + 5 grader....
Låter som min tanke att externt kunna blockera VP externt inte är en sån bra idé.
Egentligen var syftet att kunna sänka varmvattentempen när man inte är där. Kändes onödigt att låta VP hålla 50-55 grader på vattnet när ingen är där. Men det kanske inte går att justera ner enbart VV-tempen? och det kanske inte heller ger så mycket sparade kWh?
Ett annat alternativ kan vara att ändra på driftinställningarna i VP. Läste mig till att "Vår/höst"-läget kopplas in vid utetemp>12 grader och "Sommar"-läget >17 grader (I sommarläget är både elpatron och cirkulationspumpen avstängda). Man skulle då kunna ändra så att "Vår/höst" istället kopplas in vid t ex + 5 grader....
Går inte att sänka varmvattentemperaturen annat än genom att stänga av hela värmepumpen. Värmeförlusten från varmvattentanken kommer dock huset tillgodo som värme (100-150 W?) under största delen på året. Det är bara mitt i sommaren det inte gör någon nytta. Går bra att ändra inkopplingen av höst/vårläget till +5 °C men det kan då bli en ganska dålig varmvattenkapacitet vid de temperaturerna. Är huset ändå tomt spelar det ju ingen roll.
Ok, men tanken blir då som du skriver att enbart köra i Auto-läget när ingen är där. Väl på plats får man manuellt ändra till passande driftläge.J Josth skrev:Går inte att sänka varmvattentemperaturen annat än genom att stänga av hela värmepumpen. Värmeförlusten från varmvattentanken kommer dock huset tillgodo som värme (100-150 W?) under största delen på året. Det är bara mitt i sommaren det inte gör någon nytta. Går bra att ändra inkopplingen av höst/vårläget till +5 °C men det kan då bli en ganska dålig varmvattenkapacitet vid de temperaturerna. Är huset ändå tomt spelar det ju ingen roll.
Två funderingar till: (som gäller när ingen är där)
1. Hur lågt kan man ändra Höst/vår läget? Vill då att VP isf kan värma huset till 18-19 grader. Skulle 0 grader funka?
2. Vilket värde är det lägsta man kan ställa in för sommarläge?
14 grader?
1. I en normalstor modern villa på typ 150 kvm räcker effekten på kompressorn för att hålla huset varmt ner till ca 5 - 6 °C om man snålar med varmvattnet. Vet ej vad det blir i din stuga, du får prova. Ställer man temperaturen på 0 °C eller kallare finns en risk att huset förfryser om inte kompressorn skulle fungera.
2. Beror på hur mycket andra saker i huset som avger värme som kyl, frys, hemelektronik etc. Ställer du den för lågt kommer frånluften att vara för kall för att kompressorn ska starta och elpatronen måste gå in istället och det vill man ju helst inte.
2. Beror på hur mycket andra saker i huset som avger värme som kyl, frys, hemelektronik etc. Ställer du den för lågt kommer frånluften att vara för kall för att kompressorn ska starta och elpatronen måste gå in istället och det vill man ju helst inte.
Stort tack Josth, grymt uppskattatJ Josth skrev:1. I en normalstor modern villa på typ 150 kvm räcker effekten på kompressorn för att hålla huset varmt ner till ca 5 - 6 °C om man snålar med varmvattnet. Vet ej vad det blir i din stuga, du får prova. Ställer man temperaturen på 0 °C eller kallare finns en risk att huset förfryser om inte kompressorn skulle fungera.
Bara för mig att börja testa