Varför? Du har ca 2 kW avgiven effekt från kompressorn vid optimala förhållanden. Räcker 2kW till att värma ditt hus?
Du kan i meny 7.21 och 7.23 hindra elpatronen till att starta när utetemperaturen överstiger inställt värde, men under vinterhalvåret krävs normalt tillskott av elpatron
Du kan i meny 7.21 och 7.23 hindra elpatronen till att starta när utetemperaturen överstiger inställt värde, men under vinterhalvåret krävs normalt tillskott av elpatron
Av den enkla anledning att jag har en dockad VVB mot Värmepumpen som ger varmvatten oavsett hur varmt värmepumpen orkar göra det så matar VVB:n på med el tills den är på inställd temperatur. Och att jag nyligen monterat in en luft/luft (Mitsubishi FH35).L lordi skrev:
Vi eldar dessutom i princip varje dag i vår braskamin. Detta får mig att tro att jag skulle klara mig med att köra Nibe 360 utan tillskott.
Men på inställning 7:23 kan man ju bara ställa in lägsta temperatur till -5. Skulle vilja blockera den helt
Ok. Om du väljer inställning "vår/höst" på driftlägesknappen. (Den med en blixt och en radiator) så kommer elpatronen att blockeras. Men cirkulationspumpen för värme tillåts ändå att gå.
Att värma varmvatten med varmvattenberedare istället för den inbyggda patronen sparar ingen energi. Fördelen är ju att man får större volym varmvatten om detta behövs. (Många i hushållet, stort badkar mm)
Jag hade själv valt att montera en inomhusgivare till 360P, som känner påverkan av kaminen och luft/luft-pumpen. Då kommer shunten att stänga och dina andra uppvärmningssätt prioriteras.
Att värma varmvatten med varmvattenberedare istället för den inbyggda patronen sparar ingen energi. Fördelen är ju att man får större volym varmvatten om detta behövs. (Många i hushållet, stort badkar mm)
Jag hade själv valt att montera en inomhusgivare till 360P, som känner påverkan av kaminen och luft/luft-pumpen. Då kommer shunten att stänga och dina andra uppvärmningssätt prioriteras.
Har byggt en Zwave styrning av min Nibe360 där man bland annat kan tariffstyra och stänga av delar av eleffekten eller helt.
Se https://www.facebook.com/photo.php?fbid=2453559081339126&set=a.418524144842640&type=3&theater
Se https://www.facebook.com/photo.php?fbid=2453559081339126&set=a.418524144842640&type=3&theater
Redigerat:
HejSörenR skrev:
Har du möjlighet att uppdatera den länken, eller posta här så man kan titta på det. Intresserad av att göra något liknande i samband med en homey/tibber
Tack på förhand.
Se http://github.com/srunr/NIBE360_zwave_remote_control
Mvh Sören R
Mvh Sören R
Hej igen.SörenR skrev:
Undrar lite vad som menas med detta:
"Rundstyrning/Tariff I de fall rundstyrning eller tariffstyrning används kan denna kopplas in på plint (14) på effektvaktskortet (2) som är placerat bakom den mittre frontluckan. Tariff "A" Om delar av eleffekten (hur stor del beror på vald maxeffekt) skall kopplas bort, ansluts en potentialfri kontaktfunktion mellan ”5” och ”7” på plint (14). Tariff "B" Om hela eleffekten skall kopplas bort, ansluts en potentialfri kontaktfunktion mellan ”6” och ”7” på plint (14)."
Från NIbe manualen, sida 17
Om ja fattar det rätt så kan ja koppla in en kontakt som ja styr via Homeny, på plint (14), mellan uttag 5,7 och 6,7 beroende på effekt. Men vad exakt gör det? Delar av eleffekten? O vad betyder hela eleffekten? Det jag vill göra är blockera elpatronen, så enbart kompressorn går när ja aktiverar någon av vad jag misstänker är dom ingångarna.
Hoppas du kan hjälpa mig med svar på vad det betyder
Mvh A