Vi är i slutet av en köksrenovering där en ny imkanal byggts. Vi har använt den tidigare lösningen i huset, d.v.s. köksfläkten har anslutits till en kanal för självdrag i murstocken. Kanalen var dock igenstängd bakom ett skåp i den gamla planlösningen. Nu när den är öppen medför det att när köksfläkten är igång går ca hälften av flödet tillbaka till köket via kanalen för självdrag. Hur förhindrar jag detta bäst? Huset är från -48, murstocken är kall (bergvärme) och vi har bara självdrag i övrigt.

Själv ser jag flera tänkbara lösningar. Antingen bygger jag bara igen den så som det var tidigare, men är det lämpligt att hindra ventilationen? Jag tänkte sätta ett backspjäll som stoppar när köksfläkten är igång, men jag är inte säker på att flödet/flödeshastigheten vid självdrag är tillräckligt för att öppna spjället när fläkten inte är igång. Ett motordrivet spjäll är en annan lösning, men kabeldragning blir svårt att lösa i det här fallet och det är mycket dyrare än ett enkelt spjäll.

Tacksam för hjälp med kloka funderingar.

tommib
Oj, det låter som en mycket dålig lösning om jag förstår det rätt. En imkanal ska gå själv och obruten hela vägen ut, du får inte ha några extra öppningar i den. När den lämnar köket ska den dessutom vara brandskyddsisolerad (tror det är minst EI15). Bortsett från detta vill du ju inte heller blåsa tillbaka luften från köksfläkten.

Ang att bygga igen ventilationen så beror det på hur resten av ventilationen är ordnad i huset. Om det är byggt för självdrag med varm murstock är det ändå kört nu, så ni bör se över ventilationen i övrigt också.

Jag skulle faktiskt rekommendera att ni tar in en ventilationsfirma som får titta på det där.

Det kanske går att dra in ett flexibelt rör i murstocken så att fläkten får en egen 'kanal' hela vägen upp? Om kanalen i muren är stor så kanske den återstående arean räcker till för att även användas för ventilation? Om man får göra så vet jag inte, men det vet säkert nån annan...
Dock verkar det lite onödigt med en självdragsventil och köksfläkten i samma rum, men självdraget kanske går från flera rum i samma kanal?

Tack för tipsen!
tommib tommib skrev:
Oj, det låter som en mycket dålig lösning om jag förstår det rätt. En imkanal ska gå själv och obruten hela vägen ut, du får inte ha några extra öppningar i den. När den lämnar köket ska den dessutom vara brandskyddsisolerad (tror det är minst EI15). Bortsett från detta vill du ju inte heller blåsa tillbaka luften från köksfläkten.

Ang att bygga igen ventilationen så beror det på hur resten av ventilationen är ordnad i huset. Om det är byggt för självdrag med varm murstock är det ändå kört nu, så ni bör se över ventilationen i övrigt också.

Jag skulle faktiskt rekommendera att ni tar in en ventilationsfirma som får titta på det där.
Är det problematiskt att använda den gamla ventilationskanalen som imkanal? Att sätta ett backspjäll får ju uteslutas mot bakgrund av ditt svar. Om jag däremot tätar ventilationsöppningen i köket blir det i praktiken ingen annan öppning än uppåt i murstocken. Däremot blir det en stubbe nedåt då spiroröret (brandskyddsisolerat) ansluter till murstocken ungefär lika långt från mynningen i skorstenen som från öppningen i köket. Köksfläkten kommer dock fungera som avsett.

På sikt håller jag med om att det bästa är att ta in en ventilationsfirma.

useless useless skrev:
Det kanske går att dra in ett flexibelt rör i murstocken så att fläkten får en egen 'kanal' hela vägen upp? Om kanalen i muren är stor så kanske den återstående arean räcker till för att även användas för ventilation? Om man får göra så vet jag inte, men det vet säkert nån annan...
Dock verkar det lite onödigt med en självdragsventil och köksfläkten i samma rum, men självdraget kanske går från flera rum i samma kanal?
Bra tips, men ventilationskanalen är tyvärr för liten. Den mäter ca 150x200 och vi har 160-rör.

Angående kanalen så betjänade den ursprungligen bara köket. Det var så som "köksfläktar" konstruerades förr. Det finns en likadan ventil på andra sidan som tar resten av huset. Ventilationen i övrigt består av spaltventiler ovan vissa fönster, förutom sedvanliga otätheter i gammalt hus.

tommib
Det gäller att kanalen är tät. Det kan man testa själv men det är nog enklare att ta in en ventfirma. Jag tror inte att kraven på imkanal är lika strikta som för skorsten men jag vet inte. Sen gäller det att kanalen går att sota också, det är en annan fråga.

Sotningen också så klart... Tack för bra info, nästa gång får jag bygga en ny imkanal istället. Det kommer gå att få till nuvarande lösning på ett säkert sätt, men det är så klart bättre att göra helt rätt från början.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.