Har ett renoveringsprojekt i form av kap/gersåg GCM 10 SD. Har två likadana sågar så jag kan plocka delar mellan dem.
Motorn på den första jag börjat med blixtrar väldigt mycket, och det blir en bränd "eldoft" efteråt. Testade att växla kolborst mellan maskinerna men ingen skillnad.
Vad tror experterna?
Motorn på den första jag börjat med blixtrar väldigt mycket, och det blir en bränd "eldoft" efteråt. Testade att växla kolborst mellan maskinerna men ingen skillnad.
Vad tror experterna?
om det inte hjälper med nya kol så har förmodligen kollektorn i motorn blivit skadad. Kan vara segment som rest sig av värmen eller bara beläggningar. Om det är beläggningar kan man eventuellt slipa ytan på kollektorn och få ordning på det.
Medlem
· Västernorrland
· 12 010 inlägg
Blixtrar det väldigt mycket så är det väl antagligen nå isolationsfel i nån rotorlindning. Brukar synas på nåt enstaka segment då att det äter mer på just ett ställe. Annars får man väl testa att svarva ren den.
Bosch har bra tillgång till sprängskisser och reservdelar som är enkla att beställa på sin hemsida.R RichardRR skrev:Har ett renoveringsprojekt i form av kap/gersåg GCM 10 SD. Har två likadana sågar så jag kan plocka delar mellan dem.
Vad tror experterna?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
GCM 10 SD - 0 601 B22 503 | Product Detail Page | Power Tools | After Sales Service (boschtoolservice.com)
(Dubbelkolla att det är rätt såg)
Såg när jag testade med andra borst att det blev som delvis bränt på dem och kanske lite snedslitna. Detta på bara någon minuts drift.
Ganska omständligt att skruva lossa motorn då man behöver släppa på elkablar i maskinen också. Får se hur mycket jag orkar fixa. Siktar på att få ihop en hel och den andra får nog bli ren donator.
Bosch håller bra reservdelar, men då jag är osäker på vad som behövs kan det bli dyrt...
Ganska omständligt att skruva lossa motorn då man behöver släppa på elkablar i maskinen också. Får se hur mycket jag orkar fixa. Siktar på att få ihop en hel och den andra får nog bli ren donator.
Bosch håller bra reservdelar, men då jag är osäker på vad som behövs kan det bli dyrt...
Det kan vara kondensatorn som har havererat. Det skall finnas en sådan som minskar gnistbildningen.
Annars tror jag antingen att någon lindning har brunnit i ankaret (rotorn) eller på att kollektorn är ojämt nedsliten. Kollektorn kan gå att svarva slät om man klockar in hela ankaret mycket exakt i en metallsvarv och svarvar med nyvässt snabbstål. Ankaret går att linda om med ny koppartråd men det är arbetsdrygt och ofta får man göra om det ett par tre gånger innan det lyckas.
I båda fallen är det enklare att byta rotor om du kan få tag på en som reservdel.
Jag hade en fräsmotor som gjorde just sådär och i den var ankaret bränt och kollektorn uppnött så jag fick byta kollektor och linda om ankaret.
Annars tror jag antingen att någon lindning har brunnit i ankaret (rotorn) eller på att kollektorn är ojämt nedsliten. Kollektorn kan gå att svarva slät om man klockar in hela ankaret mycket exakt i en metallsvarv och svarvar med nyvässt snabbstål. Ankaret går att linda om med ny koppartråd men det är arbetsdrygt och ofta får man göra om det ett par tre gånger innan det lyckas.
I båda fallen är det enklare att byta rotor om du kan få tag på en som reservdel.
Jag hade en fräsmotor som gjorde just sådär och i den var ankaret bränt och kollektorn uppnött så jag fick byta kollektor och linda om ankaret.
Kolla rotorn..R RichardRR skrev:Har ett renoveringsprojekt i form av kap/gersåg GCM 10 SD. Har två likadana sågar så jag kan plocka delar mellan dem.
Vad tror experterna?
Klicka här för att svara