Byggahus.se

Blivit med bandsåg (Inca "Euro 260") och har några funderingar

3k läst  18 svar

1. T
    Medlem Nivå 6
    Hej,

efter mycket om och men insåg jag att jag behövde en bandsåg - så jag köpte en Inca "Euro 260" på Blocket, och har nu plöjt manualer och trådar, men jag fastnar på några saker. Kanske finns det någon här som kan?
    Det blev mycket text ...

Först så får jag inte bladet att ligga lika på övre och undre hjulet - men det kanske inte är så noggrant? Får jag tänderna att sticka ut helt på det övre så sticker de ut till hälften på det undre cirka (det vandrar lite, lite, lite fram och tillbaka också).
    Jag har även beställt nya blad då det gamla tydligen varit med ett tag - vet inte om det är tokigt att använda - är några små skador på det som nedan:
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_0664.JPG

Kommer mest bara bli finsnickerier - nu köpte jag blad med 6 tänder per tum, men inser att jag kanske borde köpt nåt med fler om man ska såga nåt tunnare eller riktigt fint?

Sen - det övre hjulet sitter ju fast i en "låda som man kan justera uppåt/nedåt (bandspänning) och i sidled (hur bladet ligger å hjulet). Men när jag plockat bort band och hjul glappar det ju jättemycket åt alla håll, som i videon nedan (det är jag som vridit undan den två svarta bitarna i underkant). Är det korrekt? Man blir ju även fundersam på vad den markeringen 1-5 är till för? Jag tänker ju att de är för att indikera bandspänningen, men då måste ju nåt saknas?
    Logga in för att se filmer.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_0663.JPG

Sen har jag svårt att få borde vinkelrätt bot bandet - även om jag drar upp "stopp"-skruven så tar borde i nåt innan jag kan få det i 90 grader - men jag göra en noggrannare koll på det senaste nu när jag rivit bort band och så.

Ja, finns det nån med tankar om ovanstående? Jag tänkte göra en noggrannare justering av det de bandstyrningarna när jag fått man nya blad. Läste någonstans att det ska vara ett tidningspapper emellan både de klossarna och bladet men även mellan lagret bakom bladet och bladet (nu är ju det lite svårt då bladet vandrar lite, lite fram och tillbaka).

Ha det fint!

2. Frustrator
    Verktygstokig · Nivå 17
    Inne i lådan finns en förfjä och ovanpå den ska det ligga en liten metallmoj som visar bladspänningen

3. Frustrator
    Verktygstokig · Nivå 17
    • Laddar…
  4. V
    Verktygstokig · Nivå 21
    Att bladet inte ligger helt lika på övre och undre hjulen är inte hela världen. Särskilt inte när det är så liten skillnad som du beskriver.

Mekanismen för bladspänning och bladets positionering är helt normalt att den glappar på det viset när inte bladet är ditsatt. Däremot verkar du sakna visaren som indikerar bladspänningen (det är det skalan är till för) och kanske även fjädern till densamma.

6TPI tycker jag personligen räcker som finaste blad, men jag har inte stora krav på snittkvalite då jag alltid bearbetar en bandsågad yta mer. Ett mer grovtandat blad tycker jag dock man behöver för att klyva lite grövre virke.

• Laddar…
  5. T
    Medlem Nivå 6
    Toppen! Jag ska plocka loss hela lådan när jag ändå är på gång och kolla hur det ser ut där. Tack!

6. T
    Medlem Nivå 6
    Tack för svaren - jag ska som sagt plocka isär lite mer och se hur det är med indikeringen. Och då var jag kanske inte hit fel ute med 6TPI - jag beställde från UK och fraktan var inte alls farlig så det är väl inte värre än att jag får beställa ytterligare om det behövs. Nu köpte jag några olika bredder istället.

7. Frustrator
    Verktygstokig · Nivå 17
    Bara att fälla ut de två små svarta, och sen skruva ur spänmekanismen :) Lite småpillitt att få tillbaka men brukar gå på tredje försöket ;)

8. Frustrator
    Verktygstokig · Nivå 17
    Indikering är för övrigt i princip oanvändbar ändå tycker jag, bättre att spänna på känn.

• Laddar…
  9. V
    Verktygstokig · Nivå 21
    Håller helt med om detta. Helt meningslös funktion.

• Laddar…
  10. T
    Medlem Nivå 6
    Var ut och kollade nu - och det ser ju ut precis sådär med den skillnaden att det inte är någon pigg på plastbrickan. Men den verkar ju ändå inte ha någon större funktion.

11. T
    Medlem Nivå 6
  12. T
    Medlem Nivå 6
  13. Ola C
    Medlem · Nivå 22
    Är det filmen som lurar ögat eller snurrar den på fel hål?:thinking:

14. V
    Verktygstokig · Nivå 21
    Tyckte också det såg ut som det men vet att slutartider hos kameran ihop med blinkande ljus (dimmat ledljus, lysrör mm.) kan få saker som rör sig att gå åt motsatt håll.

15. Ola C
    Medlem · Nivå 22
    Jo, det där klassiska att diligensens hjul såg ut att snurra baklänges i westernfilmerna när man var liten har jag koll på...men här såg det ut även som själva bandet snurra fel.