7 766 läst · 52 svar
8k läst
52 svar
Blivit debiterad hög avgift för samtal från Sverige till Finland.
Jag har ett antal fria utlandsminuter i mitt abonnemang och har ringt ett 029 56 nummer till en myndighet in finland.
Har för dessa samtal blivit debiterad en hög kostnad, för 9 st samtal och totalt längd på 9 minuter 11 sekunder så har det debiterats 172.50kr.
För lite över 6 minuter så hade det debiterats 97.50kr
När jag tittar i prislistan för mitt abonnemang så gäller följande prislista.
Comviq
Från Sverige till Finland
Mobil 1.35 kr/min
Fast telefon 0.62 kr/min
Så här står det på myndighetens sida.
Samtalspriser
För alla samtal till 029 56-numren av förvaltningsområdets enheter debiteras enbart lokalnäts- eller mobilsamtalsavgift enligt uppringarens operatörs taxa.
Om du ringer från utlandet fastställs priset för samtalet av den lokala operatören.
Hur ska man tolka debitering.
Jag tolkar det som att "lokala operatören" är den operatören man ringer med från utlandet, i detta fall comviq?
Har för dessa samtal blivit debiterad en hög kostnad, för 9 st samtal och totalt längd på 9 minuter 11 sekunder så har det debiterats 172.50kr.
Comviq
Mobil 1.35 kr/min
Fast telefon 0.62 kr/min
Samtalspriser
För alla samtal till 029 56-numren av förvaltningsområdets enheter debiteras enbart lokalnäts- eller mobilsamtalsavgift enligt uppringarens operatörs taxa.
Om du ringer från utlandet fastställs priset för samtalet av den lokala operatören.
Jag tolkar det som att "lokala operatören" är den operatören man ringer med från utlandet, i detta fall comviq?
Många som läst men ingen som svarat, kanske för att det inte handlar om hus eller husbyggen.
Men ja, du har tolkat det rätt, det är din operatörs taxa som gäller.
Telefonnumret/riktnumret du ringt faller troligen inte in under vare sig mobil- eller fast telefoni utan är ett specialnummer som exempelvis våra Geografiskt oberoende tjänster som riktnumret 010, 075, 077 vilket många myndigheter har.
Jag är förvånad att du lyckades ringa ut till ett sånt nummer från en svensk telefon, troligen blir det automatiskt som ett Betalnummer. Fast de finska myndigheterna har valt att hålla numret utan taxa eller låg taxa för "sina egna medborgare" medan utlandsnummer får stå för hela kostnaden själv. Så tolkar jag dessa specialnummer iaf.
Så jag tror inte du är feldebiterad, men däremot debiterad en taxa som du inte kan söka fram på egen hand vilket känns lika fel som feldebitering.
Men ja, du har tolkat det rätt, det är din operatörs taxa som gäller.
Telefonnumret/riktnumret du ringt faller troligen inte in under vare sig mobil- eller fast telefoni utan är ett specialnummer som exempelvis våra Geografiskt oberoende tjänster som riktnumret 010, 075, 077 vilket många myndigheter har.
Jag är förvånad att du lyckades ringa ut till ett sånt nummer från en svensk telefon, troligen blir det automatiskt som ett Betalnummer. Fast de finska myndigheterna har valt att hålla numret utan taxa eller låg taxa för "sina egna medborgare" medan utlandsnummer får stå för hela kostnaden själv. Så tolkar jag dessa specialnummer iaf.
Så jag tror inte du är feldebiterad, men däremot debiterad en taxa som du inte kan söka fram på egen hand vilket känns lika fel som feldebitering.
Från den 15 maj 2019 får slutkundspriset för en konsument, när det gäller att ringa från Sverige till EU, inte överstiga EUR 0,19 (EUR 0,24 inklusive moms) per minut för samtal och EUR 0,06 (EUR 0,08 inklusive moms) för ett SMS. Det gäller både för mobil och fast telefoni.
Syftet är att säkerställa att konsumenter inte betalar alltför höga priser för samtal och SMS inom EU från det land där konsumentens operatör är etablerad och tas emot av ett fast nummer eller mobilnummer i ett annat EU-land.
Eftersom bestämmelsen omfattar samtliga samtal och SMS som rings eller skickas av konsument, så omfattas samtliga operatörer som erbjuder sådana samtal och SMS till konsument.
https://www.pts.se/sv/privat/telefoni/ringa-fran-sverige-till-eu/
Så, max pris ca 2,5 kr/minut
Syftet är att säkerställa att konsumenter inte betalar alltför höga priser för samtal och SMS inom EU från det land där konsumentens operatör är etablerad och tas emot av ett fast nummer eller mobilnummer i ett annat EU-land.
Eftersom bestämmelsen omfattar samtliga samtal och SMS som rings eller skickas av konsument, så omfattas samtliga operatörer som erbjuder sådana samtal och SMS till konsument.
https://www.pts.se/sv/privat/telefoni/ringa-fran-sverige-till-eu/
Så, max pris ca 2,5 kr/minut
Det känns som att det saknas info på pts länk... Samtal kan ju delas upp i flera kategorier än fast och mobil telefoni. Exempelvis betaltelefoni.D Dilato skrev:
För samtal till nummer som börjar på 0295 från en fast telefon debiteras i hela landet en lokalnätsavgift enligt kundens abonnemangsavtal. För samtal från mobiltelefon debiteras en avgift enligt abonnemangsavtalet. 0295-numren är enligt Kommunikationsverkets definition riksomfattande nummer som är flyttbara och oberoende av operatören. I samtal till dessa nummer ingår varken serviceavgifter eller övriga specialavgifter.
Om du ringer till servicenumren från utlandet ska du slå landsnumret +358 framför och lämna bort den första nollan i servicenumret. Till exempel vid samtal till numret 0295 12 34 56 ska du slå numret +358295123456.
Om du ringer till servicenumren från utlandet ska du slå landsnumret +358 framför och lämna bort den första nollan i servicenumret. Till exempel vid samtal till numret 0295 12 34 56 ska du slå numret +358295123456.
En google översättning av Finska myndigheternas sida.....
Samtalets pris Samtal till Migrationsverkets alla nummer kostar lokalnätsavgift för samtal från fast telefon och mobiltelefonavgift för samtal från mobiltelefon. Att köa till servicenummer kostar lika mycket. Den internationella samtalsavgiften baseras på operatörernas internationella samtalspraxis i varje land. Vårt samtal kommer att spelas in.
Samtalets pris Samtal till Migrationsverkets alla nummer kostar lokalnätsavgift för samtal från fast telefon och mobiltelefonavgift för samtal från mobiltelefon. Att köa till servicenummer kostar lika mycket. Den internationella samtalsavgiften baseras på operatörernas internationella samtalspraxis i varje land. Vårt samtal kommer att spelas in.
Samhället skulle se jättebra ut om man betalar enligt taxa/prislista och inte hittepå.V Villaägarenr1 skrev:
Någonstans i systemet kan det finnas en programmerare som hade en dålig dag, jag har själv orsakat feldebitering genom att inte ta hänsyn till vissa parametrar i programvara jag skrivit så jag vet att det kan hända.
Kallas buggfix men kräver feedback.
Fast vad är det han ska slippa undan? En potentiellt felaktig faktura? Själv tror jag inte samhället skulle bli speciellt mycket bättre om man betalade saltade fakturorV Villaägarenr1 skrev:
Sen kan det förstås vara så att Comviq säger nej och hänvisar till en fullkomligt rimlig förklaring och då kan man förstås betala och se pengarna som läropengarna. Men jag tycker absolut att man ska fråga dem.
Vad säger Comviq då?A Andy78 skrev:Jag har ett antal fria utlandsminuter i mitt abonnemang och har ringt ett 029 56 nummer till en myndighet in finland.
Comviq
Mobil 1.35 kr/min
Fast telefon 0.62 kr/min
Samtalspriser