Gatorna städas 00 och sopbilen kommer 05:30 då tömmer dem och krossar glas. Jag klarar inte av det här mer får bara 5 timmar sömn kan man göra något åt saken?
 
  • Gilla
  • Ledsen
Lilllen och 3 till
  • Laddar…
Skaffa öronproppar
Bo på landet.
 
  • Gilla
Torpfarm och 54 till
  • Laddar…
Nissens
SnällKyckling Kycklingen skrev:
Gatorna städas 00 och sopbilen kommer 05:30 då tömmer dem och krossar glas. Jag klarar inte av det här mer får bara 5 timmar sömn kan man göra något åt saken?
Låter jobbigt. Jag hade nog flyttat.
 
  • Gilla
Tigokämpa och 5 till
  • Laddar…
Njut tills du blir höna och har barn... då är 5 timmar bra :crysmile:
 
  • Gilla
  • Haha
Torpfarm och 96 till
  • Laddar…
Ljuddämpande gardiner är förbluffande bra
 
  • Gilla
blomknopp och 9 till
  • Laddar…
Haha jo verkligen tror jag fick 1h som längsta sammanhängande i natt, yngsta var orolig o kunde verkligen inte sova utan det var ett evigt gråtande o gapande efter ditt o datt och sedan vid 04 kom han in o la en pizza på golvet och på sidan av vår säng. Va väl typ 30min för att snygga upp allt. Vid 05.50 ska han upp för o kolla på Netflix. X.X
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
  • Ledsen
l3ff3 och 14 till
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Haha jo verkligen tror jag fick 1h som längsta sammanhängande i natt, yngsta var orolig o kunde verkligen inte sova utan det var ett evigt gråtande o gapande efter ditt o datt och sedan vid 04 kom han in o la en pizza på golvet och på sidan av vår säng. Va väl typ 30min för att snygga upp allt. Vid 05.50 ska han upp för o kolla på Netflix. X.X
Lägg till två katter som jagar varandra hela natten så har du mitt liv :crysmile:
 
  • Gilla
  • Haha
MultiMan och 9 till
  • Laddar…
Sälj lgh, köp en med fönster mot innergården!
 
  • Gilla
toooft och 1 till
  • Laddar…
Som vissa har skrivit så är det snarare regel än undantag att bli väckt 2 ggr/natt med småbarn. Så det är inget konstigt.

Gillar du inte läget på det du köpt så får du flytta. men dom sopar väl ändå inte gatorna och tömmer soporna varje dag ?
 
  • Gilla
majmun och 22 till
  • Laddar…
K
5 timmar är ju en lyx!
 
  • Gilla
Grumsgrums och 3 till
  • Laddar…
Det finns ljuddämpande glasrutor men fråga först styrelsen (om BRF) eller fastighetsägaren om det är OK att sätta in, detta plus tunga gardiner kan hjälpa.
 
  • Gilla
gaia och 8 till
  • Laddar…
SnällKyckling Kycklingen skrev:
Gatorna städas 00 och sopbilen kommer 05:30 då tömmer dem och krossar glas. Jag klarar inte av det här mer får bara 5 timmar sömn kan man göra något åt saken?
Konstaterar att du ställer frågan i juridik-delen av forumet.
Nej du kan inte göra något juridiskt. Sporadiska störningar av samhällsnyttig verksamhet får man tåla.
Praktiskt kan du ladda upp med öronproppar de nätter du vet att att de ska tömma glas.
 
  • Gilla
  • Ledsen
antett och 3 till
  • Laddar…
Har verksamheten tillstånd för att väsnas på okristliga tider?

Stockholms stad skriver på sin hemsida gällande buller i inomhusmiljön:
"Kontakta butiken eller verksamheten och tala om att du störs när man lastar och lossar. Varuleveranser bör inte ske innan klockan 06.00 och inte efter klockan 22.00. Detta eftersom människor har rätt till en fredad nattsömn.

Det är inte någon skillnad på om det är vardag eller helgdag. Får du inte gehör för ditt klagomål hos butiken eller verksamheten kan du lämna in en anmälan till miljöförvaltningen."

Jag hade kontaktat båda parterna och förklarat problemet, och ifrågasatt varför de inte kan arbeta under normala "kontorstider". Sopa gator kanske är svårt på dagtid när det är full trafik, men tömma glas borde funka när som helst på dagen.

Jag hade diskussion med soptömningen här, de kom alltid 06 på fredag morgon. De försökte motivera det, men min summering av det hela var att sopgubbarna ville gå hem tidigt på fredag, så då började de så tidigt de kunde...
 
  • Gilla
ichigo och 10 till
  • Laddar…
Bor själv i stan med en massa störande ljud. Den billigaste lösningen är att slappna av och mentalt acceptera ljudet, somna om. Lättare än man tror faktiskt
 
  • Gilla
  • Wow
  • Älska
Bästerortarn och 21 till
  • Laddar…
R Riemann skrev:
Den billigaste lösningen är att slappna av och mentalt acceptera ljudet, somna om. Lättare än man tror faktiskt
Nej du, det där är individuellt. Bara för att du har lätt för det så har inte alla andra det. Själv vaknar jag av att ett björklöv faller två mil bort och har alltid haft svårt att somna. Sambon skulle sova sig igenom en full brandkårsutryckning i sovrummet och kan somna halvvägs genom en mening. Han säger också sånt där trams "det är ju bara att slappna av så somnar man" då han inte förstår eftersom han aldrig upplevt det.

Till TS, tror du har väldigt små möjligheter att göra något åt det, om de inte skall tömma glas utanför dig så måste de ju göra det någon annanstans. Tyvärr, men önskar dig lycka till. Att ha sovrummet mot innergården kanske kan hjälpa eller så är det som i sambons tidigare lägenhet - brf:ens egna glasåtervinning står på innergården och den tömdes varje dag den med, klockan 6 dock. :rolleyes:
 
  • Gilla
  • Älska
Myrstacken och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.