Hej,

Ny husägare, älskar detta forum men har inte haft någon anledning till att skapa en tråd här förrän nu.

Vi har rivit ner gamla garderober och byggt IKEA PAX istället. Det enda som är kvar är att sätta en träbit (passbit???) vid sidorna så det ser inbyggt ut (se bild).

Men jag kan inte hitta vart man köper detta eller vad jag bör göra. PAX har ju någon vit plastfilm över sig, bör inte då passbitarna också ha det för att det ska bli snyggt? Jag kan väl inte bara köpa en träbit och måla den vit och trycka in? Eller är det så man gör?

Andra frågan blir ju då om man får tag på en sån träbit med vit plast över, hur sågar jag den utan att det blir flisigt och fult?

All hjälp skulle uppskattas för jag håller på och blir galen...

IKEA PAX garderober installerade mot en blå vägg, med synlig mellanrum på sidan för passbit.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit IKEA PAX garderob intill en ofärdig vägg där en passbit behövs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IKEA's täcksida för kök?
Hyllplan i vit melamin på en vanlig bygghandel?

sätt en bit regel och gips och måla i samma färg som väggen annars

• Gilla
Andrk och 3 till
  • Laddar…
D Droynas skrev:
Hej,

Ny husägare, älskar detta forum men har inte haft någon anledning till att skapa en tråd här förrän nu.

Vi har rivit ner gamla garderober och byggt IKEA PAX istället. Det enda som är kvar är att sätta en träbit (passbit???) vid sidorna så det ser inbyggt ut (se bild).

Men jag kan inte hitta vart man köper detta eller vad jag bör göra. PAX har ju någon vit plastfilm över sig, bör inte då passbitarna också ha det för att det ska bli snyggt? Jag kan väl inte bara köpa en träbit och måla den vit och trycka in? Eller är det så man gör?

Andra frågan blir ju då om man får tag på en sån träbit med vit plast över, hur sågar jag den utan att det blir flisigt och fult?

All hjälp skulle uppskattas för jag håller på och blir galen...

[bild] [bild]
Visst kan du köpa en träbit, måla den och trycka in. Det är ETT sätt att lösa det på, och inte alls dåligt.

Annars kan du köpa ett vitt hyllplan och såga ut lagom stora bitar. Vänd godsidan neråt om du sågar med cirkelsåg så blir det inte flisigt. Du kan också tejpa där sågsnittet kommer.

Ibland kan man också få tag i vita socklar. Det är billigare än hyllplan, men ofta lite mattare i ytan.

Det enklaste är att köpa en dörr till och klyva ut passbitarna ur den, då får du samma tjocklek och yta som dörrarna.
Gör du som något av de andra förslagen blir det bara en massa merjobb med att få det snyggt.

Har du inte vettiga verktyg och kunskap är det nog bäst göra som @major_tom säger, regel och gips.
Personligen hade jag köpt en skiva och sågat till, men jag har en vettig sänksåg.

Annars kanske ditt lokala finsnickeri hjälpa dig om du tar bra mått, men kommer kosta så klart.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.