Mycket subjektivt blir det då flytande golv inte behöver vara stumma, allt beror på undergolv och vilken typ av mellanmaterial man använder. Lumppapp kan fungera bra på vissa undergolv och beroende av vilket golv man valt.
Vid andra läggningar kan man få välja en t.ex. 3 mm golvskiva som material.
Tar man laminat så är vissa kanske 7,5 mm och 120*1200 längd medan andra är kan vara 12 mm och 200*2000 mm.
Och så finns olika konstruktioner/uppbyggnad som också påverkar.
Så att vissa golv blir hårda/stumma/slamriga beror på vad man valt, medan andra kan få golv som inte alls blir på detta sättet. Gör man på rätt sätt och väljer "lite bättre" material så kan det bli riktigt bra, men kanske inte billigaste lösning.

Har i fritidshuset lagt 75m2 laminat (Pergo) 200*2000*12mm på 2 mm fast underlagsskiva. Fungerar alldeles utmärkt.
I bostaden har jag trägolv men tyvärr blir det lite repor av hunden.

hsd
har lagt flera laminatgolv billiga och dyra men de är hårda och kalla.
har även lagt ekparkett som är det enligt min åsikt snyggast och bäst särskilt om något händer så blir det på sin höjd en liten grop men laminaten spricker och ger ett fult hål.

J
Jo visst är det subjektivt, lite som att välja bil. Vilka egenskaper värdesätter man?

Personligen gillar jag material som håller länge och kan underhållas. Där passar massiva trägolv in - parkettgolv som är kring 100 år gamla kan se ut som nya när de slipats och lackats eller oljats.

Ska man ha ett golv i tex en hall med stort slitage är väl klinker eller laminat att föredra. De tål mera stryk, men när laminatgolvet blir slitet så byter man ut det. Där skulle jag faktiskt överväga att välja laminat.

Om man väljer ett så dyrt laminatgolv så man hade kunnat få ett massivt äkta fiskbensparkettgolv så kan jag inte se något skäl till att inte välja det senare - annat än om man har ett så stort slitage så att "äkta trä" inte håller. Men säkert finns några som tycker att laminatgolv är snyggare än fiskbensparkett, liksom att några tycker linoleum är snyggast, plastmatta eller heltäckningsmatta. Någon tycker Audi är fult och Dacia är snyggt och tvärt om. Det är en fråga om preferenser.

Men tålighet och möjlighet till att underhålla golvet är två ganska objektiva saker att ta ställning till. Gör ni detta valet så tror jag det andra kommer falla på plats automatiskt, då det efter det mest är en fråga om smak.

Jag är övertygad om att det till stor del handlar om placeboeffekt.

Skulle vara kul att göra blindtest genom att låta folk med ögonbindel gå barfota på olika golv.

Jag märker ju stor skillnad på vårt laminat och vännernas plankgolv i ek. Men då har de en modell med mycket struktur medan vårt laminat är väldigt billigt och utan minsta variation att känna i ytan.

Det är nog inte så mycket en skillnad mellan laminat och ekparkett där utan snarare skillnad mellan ett helt slätt golv och ett golv med grövre yta.

En lackad ekparkett känns säkert lika kall som ert laminatgolv.

FruJosefsson skrev:
Jag märker ju stor skillnad på vårt laminat och vännernas plankgolv i ek. Men då har de en modell med mycket struktur medan vårt laminat är väldigt billigt och utan minsta variation att känna i ytan.
Vi valde just det vi valde pga att man känner ådringarna och de fasade kanterna :) Tycker det är nog så viktigt. Sen tror jag underliggande konstruktion är en avgörande faktor för hur golvet känns, men att laminat säkert ställer högre krav.

Vi har ju en lackad ekparkett också :) så kan ju faktiskt jämföra...och nej, laminstet känns inte kallare. Däremot känns det lite "rangligare", men som sagt, jag tror det handlar mer om kvalitet.

Är fortfarande nyfiken på eventuella bilder på hela rum med rejäla laminat :)

Det handlar nog mer om vad det är för underlag under golvet.

P
Håller på att lägga in Kährs 1-stav ekplank Noveau Snow i huset, har än så länge bara blivit klar med två sovrum. Jag handlade 110m2 i våras och betalade strax över 600 kvadraten. Bygghemma och Golvpoolen fightas om att vara biligast på detta och kan man kombinera med någon rabattkod, kampanj eller spela ut deras offerter mot varandra så borde du få samma pris utan problem när det är en större mängd.

Kan säga att golvet blir riktigt snyggt och är väldigt lätt att lägga. Jag kör med Kährs T-list som tröskel och det är en hel del räknande för att förhoppningsvis få planken att matcha varandra i dörrarna när man gör ett rum i taget.

J
Ett gammalt hus med ojämnt underlag gör att ett tunt laminatgolv (eller tunn flytande parkett) lätt blir "svajigt".

Återigen, om man tycker äkta trä eller laminat är snyggast eller skiljer sig åt är ju en smakfråga. Själv så brukar jag inte gå runt barfota och blunda (eller med ögonbindel för den delen heller), men även ögonens intryck är ju viktiga tycker jag.

Att trä, plast och "klinker" mm känns olika kallt är nog en fysikalisk egenskap och troligen högst mätbar. Min subjektiva känsla är att trägolven är behagligare att gå på...

• Gilla
Ecoasa
  • Laddar…
K
Vi la laminat i köket på vårt förra hus. 29kr/kvm på cheapy. Dubbla skumgummimattor under och det blev hur bra som helst. Kostade typ 500 kr totalt. Alltså hundra kr mindre än en kvm av mnils trägolv ovan.

Lika bra? Kanske inte men vi slapp arbeta hela den hösten

mnils skrev:
Håller på att lägga in Kährs 1-stav ekplank Noveau Snow i huset, har än så länge bara blivit klar med två sovrum. Jag handlade 110m2 i våras och betalade strax över 600 kvadraten. Bygghemma och Golvpoolen fightas om att vara biligast på detta och kan man kombinera med någon rabattkod, kampanj eller spela ut deras offerter mot varandra så borde du få samma pris utan problem när det är en större mängd.

Kan säga att golvet blir riktigt snyggt och är väldigt lätt att lägga. Jag kör med Kährs T-list som tröskel och det är en hel del räknande för att förhoppningsvis få planken att matcha varandra i dörrarna när man gör ett rum i taget.
Just det golvet är det jag är mest sugen på alternativt Kährs Créme 2-stav... Hur mycket mer omständigt är det att lägga parkett av den typen jämfört med laminat?

Hos oss går vardagsrum, matsal, kök, hall och korridor i ett utan trösklar eller annat men kommer lägga klinker i hallen vid ett golvbyte.

Kallebo skrev:
Vi la laminat i köket på vårt förra hus. 29kr/kvm på cheapy. Dubbla skumgummimattor under och det blev hur bra som helst. Kostade typ 500 kr totalt. Alltså hundra kr mindre än en kvm av mnils trägolv ovan.

Lika bra? Kanske inte men vi slapp arbeta hela den hösten
Är parkett så mycket mer avancerat att lägga än laminat?

FruJosefsson skrev:
Är parkett så mycket mer avancerat att lägga än laminat?
Jag tolkar det som att mängden pezetas dom sparade gjorde att dom kunde vara lediga från sitt jobb.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.