4 007 läst ·
33 svar
4k läst
33 svar
Blinkers på en cykel
Det där var nytt men låter mer som ett stopptecken. Du har nog rätt i att ingen kommer tolka det som en högersväng.M mattias1343 skrev:
Medlem
· Korpilombolo
· 3 610 inlägg
Det finns vissa lägen när man inte kan räcka ut armen när man ska svänga på cykel och det är t.ex i nerförsbacke då man måste bromsa samtidigt med båda handbromsar. (Många cyklar saknar fotbroms). Ska man svänga till höger vill man inte bromsa bara med framhjulet.
På bilar syns blinkers tydligt, eftersom bilen är bred och den har två röda ljus på ett visst avstånd från varandra vilket gör att man urskiljer den som ett brett fordon. Cyklar är smala och på avstånd kan man inte bedöma åt vilket håll man blinkar, endast att det blinkar, om man monterar blinkers på cykel.
Tror absolut inte på cykelblinkers som en trafiksäkerhetshöjande grej. Det enda det åstadkommer är att man kan uppfylla lagkravet om att signalera sin sväng utan att ta händerna från styret (bra!) men folk kommer inte tydligt uppfatta vart man ska.
Tror absolut inte på cykelblinkers som en trafiksäkerhetshöjande grej. Det enda det åstadkommer är att man kan uppfylla lagkravet om att signalera sin sväng utan att ta händerna från styret (bra!) men folk kommer inte tydligt uppfatta vart man ska.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 610 inlägg
Jag tycker iden verkar lockande. Kör el-trehjuling med dubbla backspeglar och tycker det är besvärligt då man har bylsiga kläder och inte vill släppa handen. Hur monteras, @Rkarlsson 's förslag?
Har du 2 hjul bak eller fram? Det är i för sig inte relevant.yonna skrev:
Hjälmen jag la upp har ju knappar på styret. Borde inte vara några problem att kanske hitta ett färdigt set. Men annars bör man nästan kunna köpa blinkers kablar och relä på biltema, kanske rent av knapparna med. Sen ett 12 voltsbatteri man får ladda upp.
Edit: Vad kul. Jag sökte på blinkers lådcykel.
Tro fan biltema hade färdigt paket ändå. Fanns ett par alternativ till. Biltemas kosta bara 149 kr.

Det är redan länkat till den biltemaprodukten i tråden.
Då är nog en bredare produkt bättre än de färdiga cykelprylarna. Tex blinkers för MC.