Någon som har sådant på en cykel och tycker det ger resultat?

Känns lite säkrare att ha båda händerna på styret än att sträcka ut en hand om man ska svänga men om inte bilar fattar eller respektera det så är det ju meningslöst.
Tänkte det kan vara bra att ta cykel till jobbet efter semester :)

Kör veteranmotorcykel årsm -53 utan blinkers en stor del av året och det känns helt ok med respekt att sträcka ut handen i svängarna :).
Om inte blinkersen är en integrerad del i fordonet är det lätt att glömma av och då kan det bli farligt på riktigt...

galento
Har också klarat mej med armarna tidigare men det är bra när blinkers
slutar automatiskt efter man passerat korsningen eller dylikt.

Veteran mc -53 :thinking: blev lite nyfiken ;)

F
Har cyklat till jobb och utbildning i 20 år, men har nog aldrig sett en cykel med blinkers. Finns det?
Klart det går att fixa ett hembygge om man tycker det är roligt, men hittills har armen funkat fint.

Det är ju bra om man inte behöver räcka ut handen.
Men har tyvärr sätt många cyklister som inte ger tecken alls utan bara svänger.

Vet inte hur ofta jag sett Vois där föraren glömt stänga av blinkers.

Dock på elscootrar är det väl mer berättigat för där kan det vara direkt läskigt släppa styret

Jag använder armen även när jag kör motorcykel, ibland. Tydligare kan det inte bli. Men, är blinkersen tillräckligt stor/tydlig kan det säkert vara ett bra alternativ om man inte vill flaxa med armarna.

Jag cyklar mest när jag är ute med hunden och då är alltid högerarmen upptagen med koppel - det brukar lösa sig ändå utan missförstånd eller överkörning.

MathiasS MathiasS skrev:
Jag använder armen även när jag kör motorcykel, ibland. Tydligare kan det inte bli. Men, är blinkersen tillräckligt stor/tydlig kan det säkert vara ett bra alternativ om man inte vill flaxa med armarna.

Jag cyklar mest när jag är ute med hunden och då är alltid högerarmen upptagen med koppel - det brukar lösa sig ändå utan missförstånd eller överkörning.
Sträck ut vänster arm rakt ut från kroppen, vinkla upp underarmen i 90° och det betyder högersväng (av förklarliga skäl inte alltid man vill sträcka ut höger hand på en mc) . Men hur många av dina medtrafikanter vet om det? alltid stor risk för olyckor pga okunskap.

• Gilla
Cheesen
  • Laddar…
Jag skulle säga att risken är ju betydligt högre för dig om du installerar lite blinkers på cykeln. Det är ju inget som jag kollar efter när jag kör och då kan man missa det väldigt lätt. Många är ju tränade eller betydligt mer van vid att kolla efter en arm.

Störst risk är dom idioterna som inte gör något så klart utan bara kör på.

D Droynas skrev:
Jag skulle säga att risken är ju betydligt högre för dig om du installerar lite blinkers på cykeln. Det är ju inget som jag kollar efter när jag kör och då kan man missa det väldigt lätt. Många är ju tränade eller betydligt mer van vid att kolla efter en arm.

Störst risk är dom idioterna som inte gör något så klart utan bara kör på.
Inte utan orsak att cyklister är den av alla andra i trafiken mest ogillade gruppen.

Cyklister minst omtyckta i trafiken | Teknikens Värld (expressen.se)

galento
Ja både när man cyklar eller kör mc är det bra att försöka ha koll på bilister , finns många bilister som har dålig koll eller har dålig hälsostatus och inte borde få köra bil.

M mattias1343 skrev:
Inte utan orsak att cyklister är den av alla andra i trafiken mest ogillade gruppen.

Cyklister minst omtyckta i trafiken | Teknikens Värld (expressen.se)
Orsaken är nog tyvärr ofta idiotiska cykelbanor och skyltning.

• Älska
mexitegel
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Orsaken är nog tyvärr ofta idiotiska cykelbanor och skyltning.
Näe, 9/10 är det cyklisten som anser sig ha företräde överallt, egna regler för "lilla mig".

Nej, så är det inte.

Hur många bilister tror du skulle stanna för rött ljus om man måste stanna hå över till felsida vägen och trycka på en knapp gör att få grönt?

Skyltning är i allmänhet extremt dålig på cykelbanor. M.m. M.m.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.